מדריך לאזרח להתנהלות מול משרד הפנים – עורך דין משרד הפנים

רוצים לקבל במשרדנו הדרכה כיצד להתמודד לבד מול משרד הפנים ? צרו קשר ב 0515544300

במדינת ישראל ישנם חוקים, נהלים ופסקי דין תקדימיים שקובעים הליכי עבודה בשטח אולם בתחומים רבים ישנם שטחים אפורים שבהם לפקידים הקטנים במשרדי הממשלה בכלל ומשרד הפנים בפרט יש את המילה האחרונה והם אלו אשר במקרים רבים קובעים את דרכי ההתנהלות והכללים בשטח. כאשר מדובר בתהליכים ממושכים שבהם ה"לא מוגדר היטב" רב מזה הקבוע באופן ברור בחוק – רצוי מאד להיעזר בשירותי עורך דין המלווה את התהליך ועוזר לאלו שבתהליך לעבור את השלבים השונים, להכין את המסמכים השונים הנדרשים מהם במהלך התהליך, לערער על החלטות במידת הצורך ולהסביר בכל שלב מה הן הזכויות והחובות הנוגעות לאותו השלב בתהליך, מה ההשלכות של פעולות או בחירות, ומה האפשרויות העומדות בפני המתייעצים.

אחד התהליכים אשר נופלים תחת קטגוריה זו היא בקשת התאזרחות על בסיס קשר נישואים או קשר זוגי אחר.

ההליך המדורג

בישראל קיים חוק השבות המאפשר לכל יהודי לקבל אזרחות ישראלית כמעט באופן אוטומטי. מי שאחראי להחלטה האם האדם זכאי לקבלת אזרחות במסגרת חוק השבות היא הסוכנות היהודית. לאחר קבלת האישור מהסוכנות היהודית לשר הפנים עדיין קיימת הסמכות לסרב לתת אזרחות על סמך חוק השבות אולם זכות זו נשללת רק במקרים מיוחדים כגון סיכון ביטחון המדינה ואזרחיה או סכנות בריאותיות לאזרחי המדינה.

כאשר מבקש האזרחות אינו יהודי – המצב שונה בתכלית. האפשרות לקבל אזרחות במקרה זה מתבצעת בשלבים בתהליך ממושך שנקרא הליך מדורג, וללא חוקים נוקשים שקובעים מה יקרה בכל שלב ושלב. במצבים אלו, הכח שבידי פקידי משרד הפנים הוא רב והצורך להתחמש בעורך דין המתמחה בעבודה מול משרד הפנים הוא רב. במסגרת ההליך המדורג, האזרח הישראלי המבקש לאזרח את בן או בת זוגו שאינם ישראלים או יהודים מגישים בקשה לקבלת אזרחות עבור בני זוגם. קיימת אפשרות להתחיל את ההליך עוד בחו"ל, לפני הכניסה ארצה. יש לכך השלכות שעשויות להיות טובות או רעות – ייתכן ובן הזוג לא יקבל אשרת כניסה כלל, אף לא כתייר, מאידך ייתכן ודווקא הגשת הבקשה המוקדמת תקדם את ענייני האזרוח ותפגין כוונה ורצון טוב מצד בני הזוג המבקשים לחיות יחד בישראל כבני זוג לכל דבר ועניין.

במסגרת ההליך, בן או בת הזוג של האזרח הישראלי המבקשים לקבל אזרחות ישראלית למרות שאינם יהודים יקבלו אשרות עבודה מסוג ב1 כצעד ראשון. אשרה מסוג כזה מאפשרת לבן או בת הזוג להתחיל לעבוד בישראל אך אינה מקנה זכויות בביטוח לאומי או זכויות בחירה בבחירות מקומיות או ארציות. קבלת אשרת עבודה מהווה את הצעד הראשון בהליך המדורג. משך הזמן בו המבקש לקבל אזרחות יישאר עם אשרה מסוג זה אינה קבועה ויכולה לנוע בין חצי שנה לשלוש שנים לרב. ישנם גורמים רבים שיכולים להשפיע על משך זמן זה, כמו הסטאטוס של בני הזוג, מגדרם או רצונו הטוב של פקיד משרד הפנים שמטפל בעניין. בני זוג חד מיניים וזוגות שנמצאים בסטאטוס של ידועים בציבור ולא של נשואים לרב נקנסים במשך זמן ארוך יותר עד למעבר לשלב הבא בהליך המדורג.

בצעד השני, בן או בת הזוג יקבלו אשרת תושב ארעי. אשרה זו יש לחדש מדי שנה אבל היא מקנה זכויות רחבות יותר מאשר אשרת ב1, למשל זכויות בביטוח לאומי. פקידי משרד הפנים אינם תמיד נלהבים לשתף את בני הזוג ולהסביר להם את זכויותיהם וחובותיהם שהשתנו, דבר שעלול להוביל להסתבכות כספית ואף להעמיד באיום את תהליך האזרוח כולו כיוון שבמשך ההליך המועמד לאזרחות נבחן בכמה רמות – אחת מהן היא משפטית.

ההליך כולו נמשך מספר שנים ודורש הרבה סבלנות ואורח רוח. לאחר כחמש עד שבע שנים, לרב, יקבלו בן או בת הזוג את מעמד האזרח, בתקווה.

דברים שעלולים להשתבש בדרך, או למה דרוש ייצוג של עורך דין?

על הנייר דברים נראים יותר פשוטים מכפי שהם באמת. כל זוג הוא שונה ולכל זוג סיפור שונה ומהלך שונה של ההליך המדורג. ישנם זוגות שפקידי משרד הפנים יפקפקו בכוונתם להפוך לכל בלתי נפרד ממארג החיים הישראליים. עבור זוגות אחרים, דווקא נושא הזוגיות עלול לעורר חשד בקרב הפקידים. ישנם זוגות אשר להם גם ילדים מעורבים. לפעמים מדובר בילדים משותפים ולעתים בילדים שמקורם בקשרים קודמים. כאשר לבן הזוג הקודם ילד קטין מקשר קודם ניתן לבקש אזרחות גם עבורו אך כאן העניין מסתבך עוד יותר כיוון שדרוש אישור מההורה השני של אותו הקטין. ישנם אף מקרים בהם אימהות חד הוריות שהאב אינו בתמונה כלל נאלצות לאתר את האב כדי להשיג את הסכמתו – דבר המהווה מכשול מהותי.

בכל התנהלות מול משרד הפנים יש להגיע מצוידים בשלל מסמכים רשמיים ולא רשמיים, מתורגמים לעברית ומאומתים נוטריונית. מסמכים אלו באים להוכיח את כוונותיהם הרציניות של בני הזוג ויכולים לכלול מכתבים של אנשים, מעסיקים, בעלי בתים או משפחה. אנשים שהכירו את הזוג ואת סיפור היכרותם וזוגיותם. מסמכים המעידים על השכרת דירה משותפת או קניית רכוש משותף, תמונות המספרות את סיפור הזוגיות ועוד. את כל המסמכים הללו ואלו שמצטרפים בדרך יש לשמור ונהל באופן מסודר, מאורגן ואחראי לאורך ההליך כולו. לוודא כי המסמכים תקינים מבחינה משפטית, ולקבל ייעוץ מה כדאי להכליל בנוסף באותו תיק מסמכים אותו מביאים לכל פגישה עם פקידי משרד הפנים.

טיפ נוסף אותו כדאי ליישם בהתנהלות מול משרד הפנים הוא ביצוע כל שלב לפני פקיעת מועד השלב הקודם. אם, לדוגמה, נדרשת הארכת ממד התושב הארעי, יש לבצע הארכה זו לפני שתוקף האשרה הקודמת פג. כיוון שיש שלבים רבים בתהליך – הגשת בקשה להסדרת מעמד מתוקף נישואין, בקשת האשרות השונות, כל אחת במועדה, ניהול משא ומתן על משך הזמן הנדרש בכל אחד מהשלבים עד למעבר לשלב הבא – כדאי מאד להיעזר בשירותיו של עורך דין שילווה את ההליך כולו מתחילתו עד סופו וידאג לבצע כל שלב, לנהל משא ומתן, להציג למבקשי האשרה אותם הוא מייצג את זכויותיהם המשתנות בכל שלב ולתזכר כאשר מגיע השלב לחידוש אשרה או מעבר שלב.

נקודה נוספת נוגעת לערעורים על החלטות פקידי משרד הפנים. לפעמים פקיד יכול להחליט, לעתים באופן שרירותי למדי, כי זוג מסוים, לדוגמה, הוא זוג על הנייר בלבד. עורך דין שיודע ומכיר את ההתנהלות מול משרד הפנים יכול לערער על ההחלטות האלו ולהפוך אותן כאשר הן אינן לטובתם של המבקשים.

 

לסיכום – מה צריך כדי להתנהל בהצלחה מול משרד הפנים?

  • להתאזר בהרבה סבלנות. ההליכים במשרד הפנים לוקחים הרבה זמן והבירוקרטיה בהם רבה.
  • לשכור עורך דין שייצג מול משרד הפנים. עורך דין כזה ידע מתי כל שלב אמור להתבצע, אילו מסמכים יש להשיג ומהיכן ניתן להשיג אותם, איך יש להכין את המסמכים לקראת הצגתם, מה הזכויות שמגיעות בכל שלב ויוכל גם לערער על החלטות פקידי משרד הפנים במידת הצורך.
  • להיות יסודיים – כל טענה חייבת להיות מתועדת ומגובה במסמכים. כל מסמך צריך להיות מתורגם לעברית ומאושר על ידי נוטריון. גם טענות משתמעות – כגון חיים משותפים – צריכות להיות מגובות.
  • להיות מאורגנים – כל המסמכים צריכים להיות מאוגדים ביחד בסדר שיאפשר למצוא כל דבר בקלות כשצריך אותו, כל שלב צריך להתחיל לפני פקיעת מועדו של השלב הקודם.
  • לא להתייאש – לזכור כי החלטות פקידי המשרד אינן מוחלטות וניתן לערער עליהן.
  • לקת נשימה עמוקה ובהצלחה

התנהלות מול משרד הפנים

פגישת ייעוץ להתמודדות מול משרד הפנים

  • קבלו פגישת יעוץ במשרדים שלנו
  • תלמדו מה משרד הפנים דורש
  • איזה מסמכים
  • ואיך להתמודד איתו
  • לקביעת פגישה חיגו 0515544300

לקבלת פגישת יעוץ חינם יש למלא את הטופס

    שם + משפחה (חובה)

    האימייל: (חובה)

    צרף צילום של המסמכים(גם צילום מהטלפון זה מצוין)

    קובץ נוסף

    קובץ נוסף

    קובץ נוסף

    מספר טלפון לבירורים

    ספרו לנו קצת מה אתם צריכים



    נשמור על קשר

    צור קשר חתונה בקפריסין

    יש לכם שאלות נוספות?

    עדכונים שצריך לעשות באתר

    נשמח לעזור במה שאפשר!

      השם שלך (חובה)

      האימייל שלך: (חובה)

      נושא

      ההודעה שלך


      הכותב אינו נושא באחריות עבור שימוש ברעיונות, דוגמאות ומידע שבמדריך. השימוש הוא באחריות הקורא בלבד

      כתיבת תגובה