הסכם ממון עם תושב זר

צלצלו אלינו לקבלת פרטים נוספים 051-5544300

הסכם ממון

 

כאשר חושבים על זוגיות, ובמיוחד על זוגיות חדשה, האסוציאציות הן של אהבה, פרחים, ורומנטיקה אבל זוגיות חדשה היא גם יצירת הרגלי חיים חדשים, כאלו שלוקחים בחשבון בת או בן זוג, יצירת מסורות חדשות, קביעת דרכי התנהלות כספיות חדשות. זוגות חדשים לא תמיד אוהבים לחשוב ולתכנן את הנושאים היותר גשמיים הכרוכים בזוגיות, וודאי לא לעסוק בנושאים שעלולים להתגלות כבעייתיים או באפשרות כי הם ביום מן הימים ייפרדו – אבל הנושאים הגשמיים עתידיים לצוץ בין אם ירצו בכך ובין אם לאו. אמנם אף זוג אינו חושב על פרידה בתקופת ירח הדבש של מערכת היחסים, אבל בסופו של דבר אחוזים נכבדים מהזוגות בסופו של דבר נפרדים, בין אם חשבו ודמיינו זאת מראש ובין אם לאו.

בואו נניח שאתם רוצים להכנס לשותפות עסקית עם אדם שאינכם מכירים. כל אחד מכם מביא איתו לשולחן יכולות ואמצעים שונים וביחד נדמה לכם שתוכלו להקים עסק מרוויח ומצליח. האם גם אז תעלו בדעתכם להכנס לשותפות עסקית כזו ללא חתימה על הסכם מראש? הסכם הקובע מה כל אחד מביא איתו לעסק החדש, מה תחום האחריות של כל אחד בעסק ומה האחריות של כל אחד במידה ויהיה מעוניין לפרוש מהעסק? וודאי שלא. זוגיות אינה שונה במהותה משותפות עסקית, והיא אפילו מורכבת יותר כיוון שלצד ה"עסק" יש גם רגשות, ציפיות, משפחות ועוד שגם הם לוקחים חלק ומשפיעים על מידת ה"הצלחה".

מה ההבדל בין הסכם ממון בין ישראלים והסכם ממון עם תושב זר?

כדי לענות על שאלה זו בואו ונבחן קודם לכן מה תוכנו של הסכם ממון. הסיבה העיקרית לכתיבת הסכם ממון הוא הסדרת הנושאים הפיננסיים שעלולים להתעורר לאחר פרידה. ישנם הסכמי ממון המערבים בתוכם גם התחייבויות פיננסיות לתקופת הזוגיות אבל המטרה העיקרית היא להגן פיננסית על שני הצדדים שנכנסים לזוגיות במידה והם ייפרדו. הסכמי ממון מפרטים נכסים פיננסיים קיימים ועתידיים והסכמות לגבי אופן חלוקת נכסים אלו. לדוגמה, אם אחד מבני הזוג נכנס למערכת היחסים עם דירה קודמת שהיא שלו בלבד ונקנתה מכספו בלבד, ושני בני הזוג עברו להתגורר בדירה זו ונפרדו אחרי עשר שנים ויותר, האם יש לחלק את הדירה בינם או שהדירה תישאר בידי מי שהיא הייתה שלו מלכתחילה?

כשבני זוג נפרדים, אפילו אם שניהם ישראלים, קיימת עמימות משפטית לגבי הגורם המשפטי שיכריע במחלוקות שעלולות להתעורר. האם הנושאים יטופלו בבית המשפט לענייני משפחה או שהם יועברו לטיפול הרבנות? פרידות רבות בארץ נגררות ללא צורך כיוון שיש יותר מגורם משפטי אחד שהוא לכאורה בעל סמכות לקבוע בעניינם. הסכמי ממון בין ישראלים לעתים קרובות נוגעים בנקודה זו בדיוק וקובעים מראש מה יהיה הגוף המשפטי שיכריע במחלוקות שיתגלעו בין בני הזוג לאחר פרידה.

כאשר מדובר על תושב זר, נושא הגורם המשפטי שיכריע במחלוקות שעלולות להתעורר עקב הפרידה הופך לקריטי הרבה יותר. למעט מקרים בהם גיור היה מעורב, קרוב לוודאי שהרבנות לא תעלה כאפשרות לפתרון משפטי אבל קיימת עמימות אפילו רבה יותר כיוון שלתושב זר יש את האפשרות להגיש תביעות לא רק בישראל אלא גם בארץ המוצא ממנה בה ושם הוא אזרח. במידה ואין התייחסות מפורשת לגורם המשפטי אשר יהיה בעל סמכות להחליט בנושאים שעולים.

מתקל דינים

מתקל דינים הוא למעשה מצב בו יש סתירה בין כוונות שונות של המחוקקים, נהגים וחוקים שונים בין מדינות. קחו למשל את ישראל וארה"ב. בישראל נהוג כי לאחר פרידה של בני זוג שיש להם ילדים עד גיל שש, המשמורת על הילדים תישאר בידי האם, למעט מקרים חריגים. בארה"ב, הנוהג הזה הוא שונה. שם המשמורת נקבעת על פי טובת הילד, לעתים קרובות הטובה הכספית של הילד כך שנוהל לפיו מקבל המשמורת יהיה דווקא האב נפוצה.

מה קורה כאשר זוג: אמריקאי (איש עסקים עמיד) וישראלית (פקידה במשרה חלקית)  נפרדים ויש להם ילד משותף בן 4? על פי איזה מערכת חוקים יחליטו איפה הילד יתגורר ומה יהיו זכויות הביקור של ההורה השניה? אם התביעה תוגש בישראל, קרוב לוודאי שהישראלית תקבל את המשמורת על הילד. אם התביעה תוגש בארה"ב – האב יקבל את המשמרות. במקרה כזה המערכת המשפטית אינה נותנת תשובה מספיקה כיוון שהיא מוחלשת על ידי המערכת המשפטית השנייה שגם לא יש עניין ואמירה לגבי הנושאים שעולים.

חוקים אלו רלוונטיים כל עוד אין הסכמה שונה לגביהם בין ההורים, למשל כזו שנקבעת בהסכם ממון מראש. בהסכמי ממון רבים יש סיכום מראש הנוגע לאופן פתרון המחלוקת אבל כל עוד הסכם הממון אינו כולל הסכמה משותפת מראש לגבי הגוף המשפטי שידון באישור ואכיפת הסכם הממון – תוקף ההסכם נחלש.

מתי חובה להתייחס לנושאים של הגוף השיפוטי שיכריע?

בשנים האחרונות ישנה נטייה גוברת של גברים ישראלים להכנס למערכות יחסים עם עובדות זרות מארצות  הפיליפינים ומזרח אירופה בעיקר (הסכם ממון ברוסית ובאנגלית). הסכמי ממון שנחתמים בישראל ונוגעים לזוגות כאלו לרב מתרכזים בכך  שמערכת המשפט הישראלית תהיה היחידה שרשאית לדון בעניינם של בני הזוג במקרים של פרידה. לעתים קרובות העצות המשפטיות שניתנות נוגעות להגבלות חד צדדיות על התושב הזר, בכל הנוגע להגשת תביעות בארץ המוצא של התושב הזר ואפילו הגבלת יציאה מהארץ במידה וילדים מעורבים בעניין. הסכמי ממון מסוג זה באים להגן על זכויותיהם של בני הזוג הישראלים שלא רוצים למצוא את עצמם מוזמנים למשפט בחו"ל שיכול להמשך גם כמה חודשים, או בפני מצב בו הם מקבלים פסק דין שאינו לטעמם ויצא מבית משפט פיליפיני, לדוגמה.

מתקל דינים הוא נושא שעלול להופיע גם בין בני זוג ישראלים, וגם אז יש להגיע להסכמות מראש לגבי הגורם המשפטי שיהיה בעל סמכות הכרעה בנושא. לדוגמה, אם שני בני זוג ישראלים עם ילדים קטנים נוסעים לרילוקיישן לארה"ב למספר שנים. לאחר מספר שנים אחד משני בני הזוג מעוניין לחזור ארצה ואילו השני מעוניין להשאר בארה"ב ועל רקע זה הם נפרדים – גם במקרה כזה יעלה נושא סמכות השיפוט בנוגע לפרידה בינם. אפילו במקרים בהם לאחד מבני הזוג (או שניהם) עסקים רבים בחו"ל קיימת האפשרות שתביעה תוגש דווקא בחו"ל.

לא ניתן לחזות מראש כיצד תתנהל הזוגיות. הזדמנויות לרילוקיישן עלולות לצוץ הרבה אחרי החתימה על הסכם הממון ולכן רצוי לקבוע תמיד ומראש מה יהיה הגוף המשפטי שיהיה בעל סמכות להכריע בעניין בני הזוג. למרות האמור לעיל, כאשר הנושא ידוע כבר מראש, כמו במקרה של תושב זר, חובה להתייחס אליו בהרחבה כבר בזמן החתימה על הסכם הממון.

מעמד אזרחי של תושב זר ומידת הרלוונטיות להסכם הממון עם ישראלים

הסכם ממון בין בני זוג הוא בעל תוקף משפטי ללא קשר או תלות במעמד האזרחי של התושב הזר. גם אם בני הזוג נפרדו לפני שהתושב הזר קיבל מעמד של תושב קבע או אזרח מדינת ישראל, עדיין ההסכמות המשפטיות שנחתמו בו יהיו תקפות, ואפילו במצב בו שהיית התושב הזר בארץ אינה חוקית – עדיין חוקי מדינת ישראל, וההסכמות עליהן חתומים בני הזוג במסגרת הסכם הממון בינם – יהיו תקפים.

הסכם ממון עם תושב זר

מחפש עו"ד להסכם ממון?

  • קבלו יעוץ טלפוני ראשוני ללא תשלום
  • לקביעת פגישה חיגו 0515544300

לקבלת פגישת יעוץ יש למלא את הטופס

    שם + משפחה (חובה)

    האימייל: (חובה)

    צרף צילום של המסמכים(גם צילום מהטלפון זה מצוין)

    קובץ נוסף

    קובץ נוסף

    קובץ נוסף

    מספר טלפון לבירורים

    ספרו לנו קצת מה אתם צריכים


    נשמור על קשר

    צור קשר חתונה בקפריסין

    יש לכם שאלות נוספות?

    עדכונים שצריך לעשות באתר

    נשמח לעזור במה שאפשר!

      השם שלך (חובה)

      האימייל שלך: (חובה)

      נושא

      ההודעה שלך


      הכותב אינו נושא באחריות עבור שימוש ברעיונות, דוגמאות ומידע שבמדריך. השימוש הוא באחריות הקורא בלבד

      כתיבת תגובה