נישואין ברומניה

צלצלו אלינו לקבלת פרטים נוספים 051-5544300

זוגות רבים שמעוניינים להתחתן בארץ מגלים כי הרבנות עלולה להערים קשיים על החתונה המיועדת. לפעמים הזוגות עצמם בוחרים שלא להינשא בדרך דתית מסורתית או שהרבנות אינה מכירה ביהדותם. רבים מזוגות אלו מחזיקים באזרחות זרה. אחד הפתרונות המקובלים במקרים כאלו הוא לפנות לפתרון הנישואים האזרחיים בחו"ל. כאשר אחד מבני הזוג, או שניהם, מחזיקים באזרחויות זרות, לפעמים המחשבה היא: אולי *שם* יהיה קל יותר להתחתן?

נישואים ברומניה

נישואים ברומניה הם סיפור גדול. זוגות רומים הנישאים ברומניה נוהגים לפנות לזוג שכבר נשוי ולהגדיר אותם כזוג "סנדקים" לזוג הטרי – "נאסי". הנאסי אחראים לתשלום עבור חלק מטקס החתונה וליווי של הזוג הטרי בדרכם החדשה ולאורך חייהם כזוג. בשנים האחרונות נהוג בנוסף לארגן גם שושבינים ושושבינות שעוזרים לחתן והכלה ביום החתונה, ארגון הטקס ומסיבות הרווקים והרווקות. המתנות המקובלות ברומניה לנישואים דומות לאלו בישראל – מעטפה עם כסף. נהוג כי הזוג הוא זה שמשלם עבור טקס החתונה והכסף נועד לכסות על עלויות אלו.

הנישואים החוקיים היחידים המוכרים ברומניה הם נישואים אזרחיים. אחרי הטקס בבית העירייה אליו מקובל להביא רק חברים קרובים ומשפחה מרבית הזוגות הרומנים מקיימים טקס שני בכנסייה ולאחר מכן קבלת פנים אליה מצטרפים מרבית האורחים. החתונות ברומניה הן ההזדמנות האולטימטיבית להתלבש בהידור – חליפות ושמלות ערב מהודרות לא רק עבור בני הזוג אלא גם האורחים.

ברומניה יש גם מנהגים מיוחדים: חטיפת הכלה בזמן קבלת הפנים על ידי השושבינים וניהול משא ומתן טלפוני להחזרתה עם החתן שמסתיים במשקאות לשושבינים ולעתים ריקודים ונאומי אהבה מצד החתן לכלה. השושבינים גם אחראים לגילוח החתן לפני החתונה. מסיבות החתונה הן טקס ממשוך שיכול להגיע גם לשלושה ימים ולילות של חגיגות. ביום הנישואין, נהוג להזמין נגנים צוענים שמתחילים במסע מבית החתן, לבית הנאסי ובתים אחרים ומסתיימים בבית הכלה. בכל אחד מהבתים נהוג לעצור להרמת כוסית. בבית הכלה לעתים הכלה תוחלף בבת משפחה מבוגרת ועל החתן יהיה לזהות את הכלה האמתית. משימה לא פשוטה אם המסע הכיל עצירות רבות, וכוסית בכל אחת מהן.

מי יכול להתחתן ברומניה?

רומנים אינם מעודדים נישואי תיירים. למעשה הם מערימים קשיים מרובים לכך. אפילו תושבי קבע שאינם אזרחים לא יכולים להתחתן ברומניה. האפשרות היחידה להתחתן ברומניה היא כאשר לפחות אחד מבני הזוג הוא אזרח רומני. הנישואין האזרחיים מתקיימים בבית העירייה אליו בן הזוג הרומני רשום. במידה ומעוניינים להתחתן בבית עירייה אחר, יהיה על בן הזוג לשנות את כתובתו הרשמית.

גם אם אחד מבני הזוג הוא אזרח רומני, נישואים ברומניה כמעט בלתי אפשריים עבור בן זוג שאינו אזרח רומני. הרומנים דורשים תצהיר משפטי מהמדינה שבו כתוב שלמדינה אליה שייך בן הזוג שאינו אזרח (או במילים אחרות – ישראל) אין התנגדות לנישואים. כיוון שבמרבית המקרים למדינת ישראל דווקא יש התנגדות – מדינת ישראל אינה מוציאה את המסמך הזה שנקרא נולה אוסטה. בלעדי מסמך זה קשה מאד להינשא ברומניה.

עבור ישראלים, נישואים ברומניה מומלצים לכן רק אם שני בני הזוג הם בעלי אזרחות רומנית.

מה נדרש על מנת להתחתן בנישואים אזרחיים ברומניה?

על מנת להתחתן ברומניה יש להירשם לנישואים בתאריך מסוים בבית העיריה אליו רשום אחד מבני הזוג. אם רוצים להינשא במקום אחר – יש להחליף כתובת כך שהכתובת הרשמית תהיה שייכת לבית העירייה הנבחר. יש להכין מסמכים עבור הרשויות הרומניות, להשיג אישור רפואי לקיום הנישואים ו.. להגיע לטקס. אם אחד מבני הזוג אינו דובר רומנית, יהיה עליו גם לשכור מתורגמן עבור מילוי רישיון הנישואים וגם עבור טקס החתונה עצמו.

המסמכים הנדרשים על מנת להינשא ברומניה כוללים תעודת זהות או פספורט רומני בתוקף. אם אחד מבני הזוג אינו רומני יהיה עליו להציג דרכון בתוקף כך שיהיה בתוקף גם בזמן הרישום וגם בטקס עצמו. בנוסף, אם אחד מבני הזוג אינו אזרח רומני יהיה עליו להציג נולה אוסטה (שמדינת ישראל אינה מספקת) או להוציא תמצית רישום ממרשם האוכלוסין שבו נאמר שבן הזוג אינו קשור בקשרים זוגיים אחרים ולקוות לטוב. תמצית רישום אפשר להוציא דרך האינטרנט, ואפילו בחינם.

במידה ואחד מבני הזוג היה בקשר קודם יהיה עליו להציג תעודות גירושין או פטירה. בנוסף יהיה צורך להציג את תעודת הלידה. עבור כל מסמך כזה יש צורך בשניים שלושה העתקים, בנוסף לתעודות המקוריות. כל התעודות צריכות להיות מתורגמות לרומנית, ולקבל אישור מנוטריון על התרגום. אפשר לבצע תרגום נוטריוני לרומנית ולקבל אישור בחבילה מוזלת קבוצתית אחת. בנוסף, המסמכים גם יוחתמו בחותמת אפוסטיל שגם היא נדרשת ברומניה.

הגיל המינימלי לנישואין ברומניה הוא 18. אבל זו אינה הדרישה היחידה – על בני הזוג גם לקבל אישור רפואי על כשירותם לנישואין. תוקף האישור הוא לשבועיים. את האישור צריך להשיג ממרפאה באזור שבו הטקס יתקיים.

תהליך הנישואים האזרחיים ברומניה

ראשית יש להירשם לנישואין בבית העירייה הנבחר. ברומניה יש למעלה מ- 2700 בתי עירייה כך שבמידה ואחד מבני הזוג גר ברומניה, קרוב לוודאי שיש בית עירייה (Primăria) קרוב למקום המגורים. לאחר מכן יש להתחיל ולאסוף את המסמכים, לתרגמם, לקבל אישור נוטריוני עבור התרגום ולהחתים את המסמכים בחותמת אפוסטיל. אל תשכחו לצלם שניים שלושה העתקים (לפחות) מכל אחד מהמסמכים. את המסמכים יש לסדר בתיקיה מסודרת לקראת הפגישה בבית העיריה.

נוסף על כל המסמכים והאישור הרפואי, יש להוסיף גם בולי תשלום (Timbru Fiscal) בגובה 2 ליי שאותם ניתן להשיג בבית דואר \ מסים מקומי.

בבית העירייה יהיה על בני הזוג למלא הצהרת נישואים. גם לשלב הזה יהיה על בני הזוג להשיג מתורגמן במידה ואחד מהם אינו דובר רומנית שוטפת. אפשר לחפש מתורגמן ברשימה הזו – לפי שפה (Limbi) ואזור גאוגרפי (Judet).

האישור הרפואי הנדרש לנישואים כולל בדיקת דם שאחרי הרבה שינויים כוללת למעשה בדיקת עגבת. ישנם בתי עירייה שדורשים גם בדיקת HIV. הדרך הטובה ביותר היא לחפש מרפאה שמבצעת בדיקות דם – analize medicale ולבקש מהם לעשות בדיקה לפני נישואים – analize medicale pentru cununie civila. עלות הבדיקה מגיעה לבין 20-40 ליי.

תוקף בדיקות הדם (buletin de analize) הוא לשבועיים בלבד. על טקס החתונה להתקיים בטווח הזה. לאחר קבלת שתי בדיקות הדם יש לגשת לרופא המשפחה או לבקש מהמרפאה לתת אישור לנישואים לשתי בדיקות הדם – certificat medical prenuptial. עלות האישור תגיע לבין 40-120 ליי, רופאי משפחה הם האפשרות הזולה ביותר. תוקף האישור הוא ל-24 שעות בלבד. על האישור להיות מוגש לבית העירייה תוך 24 שעות, כך שרצוי מאד לעשות את הבדיקות ולקבל את האישור הרפואי טרום הנישואים במקום בו מתכוונים להתחתן.

השלב הבא הוא מילוי תצהיר נישואים.

מילוי תצהיר נישואים

תצהיר נישואים רומני אותו ממלאים בבית העיריה אינו טופס פשוט למילוי. הוא כולל למעשה סוג שם הסכם ממון טרום נישואין וקביעת מספר אפשרויות אחרות. האפשרות הראשונה לבחירה היא בחירת שם. זוגות אשר מתכוונים לגור בארץ לאחר הנישואים, רצוי שיבצעו את שינוי השמות בארץ.

השלב השני לגביו יש להחליט הוא הסכם הממון. במידה ובני הזוג מתכוונים לגור בארץ, הסכם הממון למעשה יכסה את ברירת המחדל בלבד: כל אחד מבני הזוג רשאי להחזיק בחשבון בנק ואינו מחויב לעבוד, כל אחד מבני הזוג רשאי לקבל מידע לגבי המצב הפיננסי המפורט של בן הזוג השני ולא ניתן למכור נכס נדל"ן ללא אישור בין הזוג כאשר ישנם ילדים, לא משנה על שם מי הנכס רשום. בנוסף – ברירת המחדל אומרת שכל נכס שהיה שייך לאחד מבני הזוג לפני הנישואים – שייך לו ולו בלבד כמו גם מתנות ונכסים שאחד מבני הזוג קיבל במהלך החיים המשותפים. כל יתר הנכסים משותפים לשני בני הזוג בהתאם לחלק היחסי שהם השקיעו בו.

לאחר מילוי התצהיר יש להגיש אותו ואת יתר המסמכים לבית העירייה שבו תתחתנו ולחכות עשרה ימים (כולל יום הגשת התצהיר) לפני שניתן להתחתן. בעשרת הימים הללו הנישואים הצפויים מפורסם באופן מקוון או בלוח מקומי וניתן לבני זוג סודיים אפשרות להתנגד לנישואים.

טקס הנישואים

לטקס הנישואים עצמו יש להגיע עם מתורגמן ושני עדים בני למעלה מ-18 שנים. לטקס ניתן להגיע עם אורחים ומשפחה. בתחילה ראש העיר או הפקיד המחתן יזהה אתכם ואת העדים. עורך הטקס יוודא כי שני בני הזוג נכנסים לנישואים מרצונם החופשי (כולל תרגום השאלות והתשובות על ידי המתורגמן). עורך הטקס יקריא את החלק הרלוונטי בחוקה ובחוק הרומני הנוגע לנישואים וחיי משפחה ויכריז עליכם כנשואים. לאחר מכן אתם והעדים תחתמו על מרשם הנשואים ותקבלו את תעודת הנישואים. אם תוסיפו תשלום מראש יחכו לכם ולאורחים משקאות קלים ודברי מאפה לאחר הטקס עצמו. נהוג להשאיר חלק מהשתייה והמאפים לעובדי העירייה.

לאחר שתקבלו את תעודות הנישואים, אל תשכחו להחתים את התעודות בחותמת אפוסטיל לפני החזרה ארצה.

נישואין ברומניה

    הכנת המסמכים לחתונה ברומניה

  • תרגום תמציות רישום
  • תרגום תעודת לידה
  • תרגום תעודות גרושין
  • חותמת נוטריון
  • חותמת אפוסטיל
  • משלוח מהיר
  • עלות מוזלת לגולשים באתר 

לקבלת השרות יש למלא את הטופס


    שם + משפחה של צד א באנגלית כמו שרשום בדרכון (חובה)

    שם + משפחה של צד ב באנגלית כמו שרשום בדרכון (חובה)

    האימייל: (חובה)

    צילום תמצית רישום צד א(גם צילום מהטלפון זה מצוין)

    צילום תמצית רישום צד ב

    קובץ נוסף

    קובץ נוסף

    מספר טלפון לבירורים

    כתובת לשליחת מסמכים (לא ניתן לשלוח למקום העבודה) ובקשות מיוחדות


    תמיד תוכלו ליצור איתנו קשר במייל 

    [email protected] בכל שאלה או בעיה.
    טלפון 051-5544300

    נשמור על קשר

    צור קשר חתונה בקפריסין

    יש לכם שאלות נוספות?

    עדכונים שצריך לעשות באתר

    נשמח לעזור במה שאפשר!

      השם שלך (חובה)

      האימייל שלך: (חובה)

      נושא

      ההודעה שלך


      הכותב אינו נושא באחריות עבור שימוש ברעיונות, דוגמאות ומידע שבמדריך. השימוש הוא באחריות הקורא בלבד

      כתיבת תגובה