אישור הסכם ממון לאחר נישואין

צלצלו אלינו לקבלת פרטים נוספים 051-5544300

הסכם ממון

הסכמי ממון טרום נישואין יכולים להיות מאושרים מבלי לצאת ממשרד הנוטריון אבל יכולים להיות ערוכים ומנוסחים בכל שלב במערכת היחסים, גם לאחר הנישואין עצמם. ההבדל הגדול בין הסכם ממון שנערך ונחתם לפני הנישואים ובין הסכם ממון שנערך ונחתם לאחר הנישואים הוא היכן ניתן לאשר הסכמים אלו. הסכמי ממון טרום נישואין ניתן לערוך, לחתום אליהם ולאשר אותם במשרד הנוטריון ואפילו באווירה ידידותית בבית. אישור הסכם ממון לאחר הנישואין נעשה בבית המשפט לענייני משפחה בלבד.

למה בכלל לערוך הסכם ממון הנוגע לנישואין?

הסכמי ממון באים למעשה לגן על האינטרסים של שני בני הזוג במקרים בהם דברים לא מתנהלים כפי שהם היו אמורים להתנהל – על מי מנוחות. כשבני זוג נפרדים, צריך לקבל החלטות לא קלות, לא פיננסית ולא רגשית. לדוגמה: איך מחלקים את הרכוש שבני הזוג צברו ביחד במהלך הנישואים? מה לגבי נכסים שנרשמו רק על שם אחד מבני הזוג ולא על שם שניהם? כיצד תתבצע חלוקת האחריות על גידול הילדים המשותפים? במידה וישנם ילדים של אחד מבני הזוג מקשרים קודמים, מה חלקם ברכוש המשותף? האם אחד מבני הזוג, לרב זה אשר עשה ויתורים בנושאי הקריירה לטובת ניהול ה"עסק" המשותף – ניהול משק הבית וטיפול בילדים, זכאי לפיצוי על הוויתורים שעשה ובכך למעשה פגע בעתידו הכלכלי האפשרי? האם בן הזוג שבוחר להיפרד חייב בפיצוי לבן הזוג שמוכן להשאר בקשר?  האם יש מעשים שבגינם חייב בן זוג אחד לשני פיצוי? וכמה?

כל אלו שאלות שניתן לענות עליהם בזמן פרידה ממש. כאשר זה קורה ואין הסכם ממון בתוקף, הגופים היחידים שיכולים לקבל החלטה בנושא את הרבנות ובית המשפט לענייני משפחה. לרב מתחיל מרוץ בו הבעל פועל להתחיל את התהליך ברבנות והאישה דרך בית המשפט לענייני משפחה כיוון שהרבנות מוטה לטובת הגברים ונוטה לעכב חלוקת רכוש משותף ולגרור נשים לחודשים ושנים בו הן אינן מקבלות תמיכה וסיוע בשיקום מעמדן הכלכלי שלרב הוא זה שנפגע במהלך הנישואין על מנת שהגבר יזכה ב"שלום בית" – או במילים אחרות פטור מתשלום. בזמן פרידה ממש, הרוחות סוערות, הרגשות משתלטים וזוגות רבים הופכים את הפרידה לשדה קרב מכוער שבו כל אחד הוא בן ערובה וכל פעולה, לא מוסרית או צודקת ככל שתהיה, הופכת מוצדקת בעיני עצמה.

הדברים נראים לרב אחרת כאשר יש הסכם ממון מנוסח לפני רגע הפרידה. במקרה הזה, כמות הריבים והמלחמות הופכת מינימאלית כיוון ששדה הקרב הזה כבר הוכרע ונקבע מראש. כיוון שזה לרב שדה הקרב העיקרי בזמן הפרידה, פירוק הנישואין יכול להיערך בנימה רגועה יותר ומהירה יותר.

מי צריך לערוך הסכם ממון לאחר הנישואין?

כל זוג שלא ערך הסכם ממון טרום הנישואים, מן הראוי שיערוך אחד כזה לאחר הנישואים. למרות שאישור והחתימה על הסכם ממון לאחר הנישואים יכולה להתבצע רק מתוקף פסק דין שניתן על ידי בית המשפט לענייני משפחה, ניתן לערוך את ההסכם גם באמצעות נוטריון שידאג לשמור על האינטרסים של שני הצדדים בהסכם, להצביע על סעיפים שעלולים להתגלות כבעייתיים ויידע להציע, מתוקף ניסיונו, הצעות להכנסת סעיפים שבני הזוג אולי לא חשבו עליהם אבל גם הם נושא שעלול לעלות לדיון בהמשך.

זוגות שכדאי להם במיוחד לחשוב על עריכת הסכם כזה הם זוגות שהיו ידועים בציבור במשך זמן מה ואולי אפילו ניסחו הסכם ממון בינם בזמן זה ובשלב כלשהו החליטו בכל זאת להינשא, גם אם מדובר בנישואים אזרחיים בחו"ל. במקרה כזה, ייתכן שלהסכם שערכו לפני הנישואים אין תוקף משפטי חזק מספיק כיוון שבדיעבד גם התקופה בה היו ידועים בציבור תוכר כתקופת נישואין ובמידה וההסכם נערך בתקופה זו עליו לקבל אישור של בית משפט על מנת לקבל אישור חוקי חזק של הסכם ממון תקף בין בני זוג.

למה כדאי לערוך הסכם ממון לאחר נישואין אצל נוטריון?

למרות שאישור הסכם ממון לאחר נישואין יכול להתקיים רק על ידי בית משפט לענייני משפחה, לפני החתימה על ההסכם ואישור ההסכם יש לערוך אותו תחילה. האווירה בבית המשפט אינה שקולה לאווירה במשרד הנוטריון. ישנם אנשים שלנחצים מבית המשפט, וגם כאשר לא האווירה שם היא מאד עניינית והשאלה היחידה העומדת בפני השופטים היא לאשר או לא לאשר ולא נוגעת בקביעת תוכן ההסכם המאושר. כמו נוטריון, גם בית המשפט יוודא כי שני בני הזוג חותמים על הסכם הממון לאחר הנישואין מתוך רצון וללא הפעלת לחץ לא סביר מצד בן הזוג השני, אולם בניגוד למה שקורה במשרדי הנוטריון, בני הזוג לא יקבלו הצעות שעשויות לשפר את ההסכם, לכסות על סעיפים חסרים או חלקיים, לאו דווקא יקבלו הסבר מפורט על המשמעות הנגזרת מתוך הכתוב בהסכם ומה הן השלכותיו המעשיות על כל אחד מבני הזוג.

הסכם ממון לאחר נישואים שקיבל אישור מבית המשפט יש לו תוקף של פסק דין. אין אפשרות לשנות או לבטל הסכם שכזה אלא בפנייה מחודשת לבית המשפט. לפני שפונים לבית המשפט כדי לאשר הסכם ממון לאחר נישואין, או שינויים בהסכם ממון קיים, יש להתייעץ עם נוטריון שידע להסביר לשני הצדדים את המשמעויות של השינויים שנעשו או ההסכם שנחתם ולפשר אותו על מנת לאשר את ההסכם שהכי נכון והכי מדויק לשני הצדדים מבלי לפגוע בזכויותיהם של אף אחד משניהם, כאמור בהתאם למצב הספציפי של בני הזוג – מצב המשתנה מזוג לזוג.

עריכת הסכם ממון באווירה נינוחה ורגועה בה שני בני הזוג מרגישים בנוח חשובה גם היא ויכולה לתרום לאווירה רגועה ומכבדת ובעקבות כך גם להסכם שעושה צדק ומכסה את כל החורים שהנוסח הסטנדרטי התקף באין הסכם  מכיל.

מה למעשה מכסה "אישור" הסכם ממון?

כאשר בית המשפט מאשר הסכם ממון הוא מוודא בראש ובראשונה ששני הצדדים הם מי שהם מתיימרים להיות, וששניהם חותמים על ההסכם מתוך רצון חופשי. כעקרון, על בית המשפט לוודא גם כי שני הצדדים מבינים את ההשלכות החוקיות של חתימתם על הסכם הממון אולם בתי המשפט קצרים בזמן ולא תמיד שלב זה מתנהל עם הסבלנות ומשך הזמן המתאים הנדרש לביצוע והשגת שלב זה.

זה בדיוק היתרון שיש לעריכת ההסכם מראש בנשרד ניטרלי של נוטריון, שם הנוטריון יכול לוודא כי שני הצדדים מבינים היטב מה ההשלכות החוקיות של הסכם הממון עליו הם חותמים. למרות שאישור הסכם ממון לאחר נישואין יכנס לתוקף רק לאחר אישור בית המשפט, עריכה מוקדמת במשרדי נוטריון תוודא כי שני בני הזוג מקבלים ייצוג, שההסכם מכסה את כל ההיבטים האפשריים בנוגע לחלוקת הרכוש ואף בנוגע לקבלת אחריות על הילדים המשותפים, הקיימים או העתידיים, תוך התחשבות בילדים הקיימים מקשרים קודמים.

 

הסכם ממון הקשור לכל הנושאים שעלולים להעלות לאחר פירוק קשר נישואין, בין בדרך של פרידה או לאחר מות אחד מבני הזוג הוא נושא חשב שכל זוג צריך להתמודד איתו הרבה לפני רגע הפרידה או חס וחלילה המוות עצמו כדי למנוע מלחמות מיותרות במידה ואחד משני המצבים הללו מתרחש. אישור הסכם ממון לאחר הנישואים מתקיים רק דרך בית המשפט, אולם בית המשפט לא ייעץ לבני הזוג לגבי סעיפים חסרים או לא שלמים בניגוד לנוטריון. כדי להגיע לתוצאה הטובה ביותר, מן הראוי לנסח במשותף את הסכם הממון לאחר הנישואים אצל נוטריון ואחר כך להביאו לאישור בית המשפט שם תינתן הגושפנקא החוקית לחוזה אליו הגיעו בני הזוג.

אישור הסכם ממון לאחר נישואין

פגישת יעוץ להסכם ממון

  • קבלו פגישת יעוץ ללא התחיבות במשרדים שלנו
  • לקבלת פגישה חיגו 0515544300

לקבלת פגישת יעוץ חינם יש למלא את הטופס

    השם שלך (חובה)

    האימייל שלך: (חובה)

    טלפון

    ההודעה שלך



    נשמור על קשר

    צור קשר חתונה בקפריסין

    יש לכם שאלות נוספות?

    עדכונים שצריך לעשות באתר

    נשמח לעזור במה שאפשר!

      השם שלך (חובה)

      האימייל שלך: (חובה)

      נושא

      ההודעה שלך


      הכותב אינו נושא באחריות עבור שימוש ברעיונות, דוגמאות ומידע שבמדריך. השימוש הוא באחריות הקורא בלבד

      כתיבת תגובה