נישואין אזרחיים בעיני ההלכה

נישואים אזרחיים בקפריסין ביום אחד – צרו קשר עכשיו 051-55-44-300

ישראלים רבים בוחרים שלא להתחתן דרך הרבנות בשנים האחרונות. מדובר בתופעה נפוצה לא רק בקרב אלו אשר הרבנות מסרבת להשיא אלא גם חילונים שאינם מעוניינים לערב את הדת בטקס החתונה שלהם ואפילו בדתיים וחרדים שמעוניינים להתחתן בחתונה דתית אורתודוכסית, אך לא כזו הכפופה לרבנות. על פי חוקי מדינת ישראל הרבנות היא הגורם היחיד המוסמך להשיא שני בני זוג יהודים במדינת ישראל דבר המוביל רבים לחיפוש אלטרנטיבות. עבור רבים, האלטרנטיבה היא נישואים אזרחיים בקפריסין או במדינה אחרת בחו"ל. עבור אחרים מדובר בטקסי נישואין פרטיים שאין להם הכרה חוקתית אם כי לעתים יש להם הכרה במסגרת שבה נערכו כגון טקסי נישואים חרדיים פרטיים, טקסי נישואים קונסרבטיבים או רפורמים וכדומה.

רבים מניחים כי ברגע שלא נישאו במסגרת הרבנות הם למעשה הצליחו לשחרר את עצמם מכבליה, אך מסתבר שלא זהו המצב. אפילו זוגות אשר נישאו בנישואים אזרחיים חילוניים לחלוטין והתגרשו במדינה שבה נישאו – למרות שמדינת ישראל מכירה בהם כנשואים ולאחר מכן כגרושים – הם עדיין עלולים למצוא את עצמם מושפעים מהבחירה שעשו.

כדי להבין מה ההשלכות של נישואים אזרחיים, יש להבין מה הם נישואים אזרחיים בעיני ההלכה.

הדרכים להינשא, על פי ההלכה

על פי היהדות התהליך הנישואים כולל שני שלבים: אירוסין, המוכרים גם כקידושין, והנישואין עצמם. בעבר, פרק הזמן שעבר בין הקידושין והנישואין היה ממושך, אך מאז ימי הביניים משך הזמן התקצר לכדי דקות בודדות על מנת למנוע מצבים בהם החתן בורח ומשאיר, למעשה, אישה עגונה. שלב הקידושין במקורו נועד על מנת לאפשר הסדרים כספיים בין בני הזוג ומשפחותיהם. היום החליף את השלב הזה שלב השידוכים או האירוסין המודרניים – השלב בו בני הזוג מקבלים את ההחלטה להתחתן ומסכמים לא רק את ענייני טקס החתונה עצמו אלא גם את הצדדים הפיננסיים הכרוכים בכך.

כיום, טקס החתונה המודרני משלב גם את הקידושין וגם את הנישואין. השלב המהותי ביותר בטקס, על פי ההלכה, הוא שלב הקידושין. בשלב זה האישה על פי ההלכה הופכת להיות אשת איש ומאותו רגע היא אסורה על כל אדם אחר (לרבות בעלה לעתיד). בשלב הנישואין מתקיימת חתימה על הכתובה בפני שני עדים גברים כשרים, ונאמרות שבע הברכות תחת החופה.

על פי ההלכה ישנן שלוש דרכים שונות לקיים קידושין: כסף, שטר או ביאה. קיום קידושין דרך כסף משמעו כי הגבר נותן לאישה מתנה ששוויה לפחות פרוטה (כ-10 אג'). כיום מקובל כי טבעת הנישואין ממלאת תפקיד זה. שטר משמעו כי הגבר נותן לאשה שטר אירוסין – או מעין חוזה בו ישנה התחייבות להינשא והסכמה לקידושין – ההיבט הזה בטקס המודרני מגולם במשפט "הרי את מקודשת לי כדת משה וישראל". בביאה הכוונה היא לקיום יחסי אישות בין שני בני הזוג, אך אופן זה של קיום האירוסין נאסר ביהדות.

מבחינה הלכתית מתן מתנה אינו מספיק אלא יש להגדיר את מטרת המתנה כקידושין, אך אין חובה שדווקא המשפט המקובל יאמר. גם משפט דוגמת "התקדשי לי" תופס. האישה אינה מחויבת לענות כדי שהקידושין ייחשבו. שתיקה מהווה במקרה הזה הסכמה.

ישנם חילוקי דעות רבים הנוגעים לשאלה האם נישואים אזרחיים תופסים מבחינה הלכתית. מצד אחד נהוג להחליף טבעות ולמרות שאין הכוונה המודרנית נוגעת לקניין האישה, הרי שקיימת מתנה שניתנת במטרה ברורה של קידוש מערכת היחסים שבין בני הזוג. גם בני זוג שמעולם לא נישאו, אף לא בנישואים אזרחיים, אבל חיו כידועים בציבור עלולים להיחשב על פי ההלכה כמקודשים זה לזו כיוון שניהלו יחסי אישות ממושכים .

למרות שהרבנות אינה מכירה בנישואים שלא נערכו על ידי רב ממונה מטעם הרבנות לצורך הכרה בבני הזוג כנשואים, הרי שבמידה ובני הזוג ייפרדו הרבנות על פי רב תחשיב אותם כנשואים ותדרוש כי יעברו גירושין על פי חוקי הדת.

מה ההשלכות של קידושים על פי ההלכה?

נישואין אזרחיים בעיני ההלכהמרגע שאשה נחשבת כמקודשת היא אסורה לכל גבר אחר. על פי ההלכה יש לכך מספר השלכות: במידה ובני הזוג אשר נישאו בנישואים אזרחיים ייפרדו, והאישה תכנס למערכת יחסים עם גבר אחר היא לא תוכל להתחתן עם אותו הגבר ברבנות לפני שתתגרש ברבנות על פי חוקי מדינת ישראל וההלכה. מעבר לכך, במידה ולא ניתן יהיה לאתר את בן הזוג הקודם לצורך גירושין או שבן הזוג יסרב להתגרש – אז האישה תישאר עגונה מבחינת הרבנות.

נושא נוסף הוא נושא החליצה והייבום. במידה ובן הזוג לו נישאה האישה נפטר מבלי שהיו לזוג ילדים חיים, ללא קשר לאופן שבו נישאו – בכל צורה של נישואים שאינם מוכרים על ידי הרבנות אבל כן על ידי ההלכה, אז אחריו של בן הזוג מצווים לשאת את האלמנה לאישה (ייבום). במידה והם מסרבים או שהאישה אינה מעוניינת עליהם לעבור טקס חליצה ברבנות, טקס שכל מהותו הוא לבייש את אחי הנפטר: עליו לנעול סנדל מיוחד אשר על האישה לחלוץ מרגלו ולירוק בפניו (מתורגם באופן מעשי לרצפה שלפניו). במידה והטקס לא בוצע ברבנות, האישה תחשב עגונה.

אולי ההשלכה החמורה ביותר הנוגעת לנושא הנישואים האזרחיים בעיני ההלכה נוגעת לעניין ילדים. ילדי בני זוג שנישאו בנישואים אזרחיים כאשר אלו הם הנישואים הראשונים של האישה הם ילדים "חוקיים" מבחינת ההלכה לכל דבר ועניין כיוון שמבחינת ההלכה הזוג נחשב למעשה לנשוי, גם אם הרבנות לא מכירה בנישואים באופן חוקי. במידה ובני הזוג יתגרשו והאישה תלד ילדים לבן זוג אחר, ילדים אלו יחשבו מבחינת הרבנות כממזרים כיוון שלפי ראייתם האישה הייתה נשואה ובזמן שהייתה נשואה (כיוון שלא התגרשה ברבנות) הרתה וילדה לגבר אחר – שזו בדיוק הגדרת ממזר על פי ההלכה. על פי ההלכה ממזרים הם פסולי חיתון למשך עשרה דורות.

התייחסות ההלכה למקרי קיצון

ישנם מקרים ספורים בהם הרבנות מתירה (למרות ההלכה) להתיר אישה ולא לראות בה עגונה או בילדיה ממזרים. בפרט, מדובר בעולים מחבר העמים אשר שם נוהג חתונה או גירושין דתיים לא נפוץ וייתכנו מקרים בהם אישה נישאה והתגרשה עוד לפני שעלתה ארצה ואינה יכולה לאתר את בעלה לשעבר לצורך גירושין (עגונה) או שנכנסה לקשר מאורח יותר ונולדו להם ילדים (ממזרים). במקרים אלו, הרבנות מכירה בזמנים המודרניים ולעתים קרובות מתירה את סטאטוס העגונה או את סטאטוס הילדים כממזרים.

מה על הגבר?

ההשלכות לגבי הגבר הן הרבה פחות חמורות. לגבר ביהדות אין מצב מקביל למצב של "עגונה", הוא זה ששולט במתן או אי מתן גט. מעבר לכך, היהדות למעשה מכירה ומאשרת מצבים של פוליגמיה, כל עוד מדובר בגבר שנישא לכמה נשים אך לא להיפך.  גם בנושא הילדים הרבנות וההלכה מקלות כיוון שסטאטוס הילדים ודתם נגזרים על פי ההלכה מהאם ולא מהאב.

 

מה המסקנה הסופית?

ללא קשר לדרך שבה בני זוג נישאו, בין אם היה מדובר בחתונה ברבנות, בטקס אזרחי בחו"ל, טקס דתי פרטי, טקס רפורמי, קונסרבטיבי או חילוני ואפילו אם לא נישאו כלל מרגע שנפרדו כדי שיבררו את מעמדם ויתגרשו גם במסגרת הרבנות, ולו על מנת למנוע בעיות בהמשך הדרך, בעיקר לנשים ולילדים מקשרים עתידיים.

ורק כדי שתהיו מוכנים….

מה כוללים גירושים ברבנות? הטקס מתחלק לשניים, ולרב גם מתקיים בשני מועדים שונים. החלק הראשון נקרא בירור שמות. בחלק הזה על כל אחד מבני הזוג להגיע עם עד אחד או יותר, רצוי בני משפחה, במקרים מסוימים יקראו גם לאם. הרבנות משתמשת ב"הזדמנות" הזו גם לברר לגבי סטאטוס היהדות. בחלק הזה נעשה בירור מקיף של שמות המתגרשים, כינויי חיבה, שמות קודמים וכיוצא בזה.

בחלק השני צריך להתאזר בהרבה סבלנות, ולא יזיק להביא אתכם נשנוש או שתייה כי הוא כולל הרבה זמן המתנה. ראשית תוכנסו לאולם בית הדין ושלושה דיינים יתחקרו אתכם (בייחוד את הגבר) אם אתם בטוחים שאתם רוצים להתגרש, אם סגרתם בפינכם את כל הנושאים הכספיים והנושאים הקשורים לחזקת הילדים ולמה בכלל אתם רוצים להתגרש. אחרי שהדיינים ישתכנעו שאתם בעת ובתמים מעוניינים להתגרש הם יעשו תהליך של התרת מודעות. תהליך התרת מודעות למעשה אומר שאם במקרה נפלט לגבר איזשהי אמירה שעלולה לסכן את מתן הגט או לפגוע בתוקפו (למשל אמירה כמו "אני לא אתן לה גט אם היא לא תיתן לי את הדירה") – אז הטקס הזה מבטל את כולן. מה שהטקס לא מבטל זה את תוקף ההסכמות הכספיות שאינן נוגעות ישירות לגט אלאל לחיים שאחרי הגט.

אחרי שלב התרת המודעות, הדיינים יקראו לסופר סתם שיביא איתו קלף מיוחד, קולמוס ודיו שבאמצעותם הוא יכתוב את הגט. כיוון שעל כל הדברים האלו להיות של הבעל, הוא לכאורה ייתן אותה במתנה לבעל. כדי שהמתנה תוכר כקניין, הבעל ירים את כל אלו לגובה הראש – ומעכשיו הם שלו והוא מיד יחזיר אותם לסופר הסתם כדי שהוא יכתוב את הגט על תקן שליח. בזמן הזה, בית הדין ממנה שני עדים מטעמו שעוקבים אחר כתיבת הגט. על הגבר להשאר עם הסופר כל זמן כתיבת הגט ואסור עליו לדבר עם אף אחד בזמן הזה כדי שלא יפלט לו משהו שאולי יפגע בתוקף הגט.

במשך כל הזמן הזה, האישה מחכה בחוץ במסדרון. זמן טוב לשלוק מהשתייה שהבאתם אתכם.

אחרי שהסופר גומר לכתוב את הגט והעדים חותמים עליו, הסופר עדים והגבר חוזרים לבית הדין שם הם עוברים תחקור נוסף והגבר מחזיר את הקולמוס והדיו לסופר. כשהדיינים מרוצים הם יכניסו גם את האישה, שתעבור תחקרו גם היא. בסוף כל השאלות, האישה תתבקש להוריד את כל הטבעות כדי שלא יהיה שום דבר שיחצוץ בין הידיים שלה והגט, הסופר יקפל את הגט לכדי אוריגמי מוזר, יעביר אותו לדיינים שיעבירו אותו לגבר שיניח את הגט על ידי האישה כשכפותיה פונות כלפי מעלה ומוצמדות זו לזו. רק אחרי שהגבר עזב את הגט, האישה סוגרת עליו את האגרוף, מרימה אותו 30 ס"מ למעלה, מורידה, שמה אותו תחת בית שחי שמאל וצועדת הלוך ושוב (לרוב עד לדלת ובחזרה).

אחרי הצעדה, הגט נלקח וניתן לסופר שקורע את הגט לגזרים, הדיינים מזהירים את האישה גבי תקופת אכשרה והמתנה לפני כניסה לזוגיות חדשה ואיסור נישואים לכהן. בשלב הזה בני הזוג (לשעבר) מגורשים מבית הדין למסדרונות, לתקופת המתנה נוספת עד שיקבלו לידם את "מעשה בית דין" שהוא למעשה האישור על הגירושין

נישואין אזרחיים בעיני ההלכה

    הכנת המסמכים לחתונה בקפריסין

  • מחיר מוזל
  • תרגום תמציות רישום
  • חותמת נוטריון
  • חותמת אפוסטיל
  • משלוח מהיר
  • עלות מוזלת לגולשים באתר 
  • זוגי 863 ש"ח  
  • יחיד 563 ש"ח

לקבלת השרות יש למלא את הטופס


    שם + משפחה של צד א באנגלית כמו שרשום בדרכון (חובה)

    שם + משפחה של צד ב באנגלית כמו שרשום בדרכון (חובה)

    האימייל: (חובה)

    צילום תמצית רישום צד א(גם צילום מהטלפון זה מצוין)

    צילום תמצית רישום צד ב

    קובץ נוסף

    קובץ נוסף

    מספר טלפון לבירורים

    כתובת לשליחת מסמכים (לא ניתן לשלוח למקום העבודה) ובקשות מיוחדות


    תשלום לחבילת נוטריון:

    לאחר שליחת הטפסים יש לשלם על השרות.

    863 ש"ח תרגום זוגי –

    563 ש"ח תרגום יחיד –

    פוחדים לשלם כי אתם לא מכירים אותנו? אנחנו מבינים אותכם. אין לכם מה לדאוג יש לכם אחריות על השרות שלנו, בכל בעיה תוכלו לקבל את הכסף חזרה : הגנת הקונה של paypal

    בנוסף תוכלו לשלוח לנו רק את המסמכים ולאחר שניצור איתכם קשר תוכלו להשלים את התשלום. תמיד תוכלו ליצור איתנו קשר במייל 

    [email protected] בכל שאלה או בעיה.

    נשמור על קשר

    צור קשר חתונה בקפריסין

    יש לכם שאלות נוספות?

    עדכונים שצריך לעשות באתר

    נשמח לעזור במה שאפשר!

      השם שלך (חובה)

      האימייל שלך: (חובה)

      נושא

      ההודעה שלך


      הכותב אינו נושא באחריות עבור שימוש ברעיונות, דוגמאות ומידע שבמדריך. השימוש הוא באחריות הקורא בלבד

      כתיבת תגובה