חתונה שווה לזוגות מעורבים

 

רצוי לבצע הסכם ממון לפני החתונה ניתן לקבל פרטים נוספים בטלפון 0515544300

הסכם ממון

 

הקמפיין שרץ לאחרונה לגבי חתונה שווה מדבר בעיקר על זוגות בהם שני בני הזוג יהודים והם מעוניינים לקיים חתונה חילונית, לעתים קרובות בהתאם למסורת היהודית – אבל שלא דרך הרבנות. ישנם זוגות שמעוניינים בחתונה כזו כי הרבנות מסרבת להכיר ביהדותם אחרים מנועים מלהתחתן מסיבות דתיות, אחרים לא רוצים לערב את הרבנות  ואחרים פשוט שייכים או מזדהים עם זרם אחר ביהדות שאינו הזרם האורתודוקסי. מלבד זוגות אלו קיימים היום בארץ לא מעט זוגות שבהם בני הזוג אינם שייכים לאותה הדת. אחת הבעיות הקשות היא שרבים מאותם זוגות שנחשבים לזוגות מעורבים בארץ בעיני הרבנות – אינם כאלו לא בעיני משרד הפנים שמכיר בתוקף חוק השבות לגביהם ולא בעיני עצמם: הם רואים את עצמם כיהודים, גם אם הרבנות מעדיפה להגדיר אותם כחסרי דת.

בין אם הסיבה לרצון להינשא בחתונה שווה היא מודעות חברתית לזמנים שהשתנו, או צורך שעולה כתוצאה מקשיים שהרבנות והמדינה מעמידות בפני זוגות מעורבים, חתונה כזו מהווה ציון דרך משמעותי בדרכם המשותפת של בני הזוג וגם יכולה להועיל מבחינות משפטיות.

מעמדם של ידועים בציבור בארץ

מדינת ישראל אמנם מכירה רק בנישואים שבוצעו דרך בתי דין דתיים אך הבעיה של זוגות מעורבים היא כה גדולה עד שבתי המשפט במדינה נאלצו להגדיר את החוק "ברגליים" – פסק דין תקדימי אחד בכל פעם. במקביל, גם מבחינת החוק הוסדר מעמדם של זוגות ידועים בציבור וכיום זכויותיהם כמעט שוות לחלוטין לאלו של זוגות נשואים. ברב מוסדות המדינה מכירים בזוגות של ידועים בציבור ובכלל זה ביטוח לאומי ומרבית מקומות העבודה בארץ. הנושאים בהם זוגות ידועים בציבור עלולים להיתקל בקשיים במימוש זכויותיהם הזוגיות הוא במסגרת טיפולי פוריות ואימוץ (במיוחד כאשר מדובר בזוגות חד מיניים) ומס הכנסה – שם ההבדל הוא דווקא לטובת זוגות ידועים בציבור.

פסקי הדין קבעו מעמד שבו זכויות כל אחד מבני הזוג נשמר לאחר הזוגיות, במקרה של פרידה או מות אחד מבני הזוג. אין הבדל מבחינת זכויות ירושה, חלוקת נכסים לאחר פרידה וכדומה. יחד עם זאת, זוגות ידועים בציבור נתקלים לעתים בקושי להוכיח את מעמדם. שלא כמו זוגות נשואים, תאריך תחילת המעמד אינו מוגדר בצורה פורמלית ונקבע בטקס הנישואין אלא מוגדר מעצם היותו שיתוף זוגי בחיים – דבר המקשה על קביעת תאריך תחילת שיתוף הנכסים למשל. בנוסף, כאשר ישנם גורמים נוספים מעורבים, לדוגמה ילדים מקשרים קודמים, לעתים עולות שאלות המערערות את עצם המעמד וטוענות שבכלל לא התקיים קשר של ידועים בציבור – דבר שזוגות רבים נאלצים להוכיח מחדש בבית המשפט או בפני מוסדות שונים.

איך חתונה שווה יכולה לעזור לזוגות ידועים בציבור?

ישנם שלושה צעדים שזוגות המעוניינים להכנס למערכת יחסים רשמית ולקבל הכרה כידועים בציבור יכולים לעשות. שלושת הצעדים הללו יעזרו לזוגות להוכיח כוונה ויקלו עליהם במקרה בו יתקלו, למשל, במעסיק סרבן שלא מעוניין להכיר בזוגיות או במידה ויידרשו להוכחה בבית המשפט. הצעד הראשון הוא חתימה על הצהרת ידועים בציבור בביטוח הלאומי. הצעד השני הוא קיום טקס המוכיח את כוונתם לחיות כזוג בפני המשפחה והחברה והצעד השלישי הוא חתימה על הסכם ממון.  כאשר כל השלבים הללו מבוצעים יהיה קשה לכל גוף שהוא לטעון כי לא מדובר בידועים בציבור תאריך תחילת המעמד גם הוא יקבל משנה תוקף.

האם יש יתרון לקיום חתונה אזרחית בחו"ל?

קיום חתונה אזרחית בחו"ל מחייב את משרד הפנים לרשום את הנישואים בתעודת הזהות ובמרשם האוכלוסין. זוגות שאינם נישאים בנישואים אזרחיים בחו"ל יקבלו זכויות דומות לאלו שכן נישאו אולם בתעודת הזהות שלהם הוא יוכרו כרווקים, לא כנשואים. הצגת תעודת זהות בה המעמד הרשום הוא "נשוי" יכולה להקל במקרים רבים של התמודדות מול מוסד או רשות כזו או אחרת.

לצד היתרון ברישום קיים גם חסרון: כאשר זוג נישא בנישואים אזרחיים ומעוניין בשלב מאוחר יותר להתגרש, יהיה עליו לערב את הרבנות בנושא. במידה ושני בני הזוג מוכרים כיהודים, הרבנות עלולה להציב קשיים בדרכם של בני הזוג להיפרד. חסרון זה אינו קיים במקרה של זוגות מעורבים כיוון שהרבנות מלכתחילה אינה מכירה ביהדותו של אחד מהם או של שניהם. במקרים אלו, הפרידה תערך באמצעות בית משפט לענייני משפחה.

זוגות ידועים בציבור יכולים למעשה לחסוך לעצמם את כל הטרחה הזו ופשוט להיפרד. גם אם קיימות מחלוקות בנושאים שונים אפשר לפנות ישירות לבית המשפט לענייני משפחה מבלי לחשוש מפני התערבות של הרבנות.

מה זה בעצם אומר "חתונה שווה"?

בעת העתיקה נשים נחשבו לא הרבה יותר מאשר מטבע עובר לסוחר. אבות מכרו את בנותיהן לגברים שרצו להינשא להן. מהות הטקס הרבני הוא הקניין – קניית האישה על ידי הבעל מהאב. הכתובה אמורה להוות למעשה סוג של הסכם ממון אולם הסכם ממון זה אינו שוויוני. מתן הטבעת על ידי הגבר לאשה הוא מעשה קנייני הבא לסמל את השלמת תהליך המכירה.

חתונות מודרניות אינן סובבות סביב נושא הקניין. הגבר אינו נתפס כאדם הרוכש את אשתו. בחתונה שווה מדובר על איחוד בין שני בני אדם כאשר הרצון וההסכמה של שניהם באים לידי ביטוי. חתונה שווה סובבת סביב ההתחייבויות ההדדיות של שני בני הזוג אחד לשני, ואינה חד צדדית. חתונות אזרחיות סביב העולם סובבות סביב רעיון זה. מהות חתונה אזרחית היא למעשה חוזה רשמי בין שני בני אדם הבוחרים לחלק את חייהם. היא כוללת כניסה להסכם ממון מפורש או מרומז, כזה הנתמך אוטומטית בחוק ברגע שהסטאטוס מתחלף. חתונה לרב כוללת החלטות משותפות לדוגמה – מה יהיו שמות המשפחה של בני הזוג?

חתונה שווה מתקיימת לא רק בחתונה אזרחית. זרמים שונים ביהדות: רפורמים וקונסרבטיבים מכירים בחשיבות הזמן שעבר מאז העת העתיקה בה התקבעו חוקי האורתודוקסיה היהודית. הם מכירים בשינויים החברתיים ומכירים באשה כשוות זכויות לאלו של הגבר. זרמים אלו מקיימים טקסים יהודיים על כל חלקיו תוך שינוי ועדכון המסורות לכאלו שיתאימו לזמן המודרני. במקום קניית האישה בטבעת, החלפת הטבעות היא ההדדית: גבר נותן טבעת לאשה, אישה נותנת טבעת לגבר. גם הכתובה, הסכם הממון היהודי, עבר עדכון להתאים לזמנים המודרניים.

זרמי היהדות המקיימים חתונות שוות עדיין ימנעו מלחתן זוגות מעורבים, אולם הם כן מקיימים הליך גיור מקוצר ומהיר עבור כאלו שגם אם אינם יכולים להוכיח שאימם הייתה יהודייה כשרה הם גדלו לתוך מסורת ומציאות שבה חיו כיהודים. גיור כזה אמנם לא יתפוס בעיני הרבנות אולם הוא מספיק בהחלט עבור אלו שמעוניינים לקיים טקס יהודי מודרני דרך הזרם הרפורמי או הקונסרבטיבי.

חתונה שווה אומר גם שייתכן ועורכות החתונה יהיו נשים, לא רק גברים. בין אם מדובר בטקס חילוני או בזרמים הרפורמי והקונסרבטיבי, ניתן לקיים חתונות בהם רבה עורכת את החתונה (בזרמי היהדות) או אישה כלשהי: דמות ידועה או בעלת מעמד עורכת את הטקס (בחתונות חילוניות).

 

זוגות ידועים בציבור ניצבים בפני בעיה חמורה ואינם יכולים להינשא בנישואין רשמיים דרך הרבנות. חתונה שווה שאינם דרך הרבנות: דרך אחד מזרמי היהדות האחרים, כחלק מנישואים אזרחיים בחו"ל או דרך טקס חילוני, מאפשר לזוגות אלו לקבע תאריך משמעותי שיחשב כיום בו החלו להיות זוג רשמי המחלק את חייו.

חתונה שווה לזוגות מעורבים

רוצים להתחתן בחו"ל בחתונה שווה ?

אנחנו נעזור לכם בייעוץ והכנת המסמכים צרו קשר עכשיו 0515544300

 

לקבלת הייעוץ יש למלא את הטופס


    שם + משפחה של צד א באנגלית כמו שרשום בדרכון (חובה)

    שם + משפחה של צד ב באנגלית כמו שרשום בדרכון (חובה)

    האימייל: (חובה)

    צילום תמצית רישום צד א(גם צילום מהטלפון זה מצוין)

    צילום תמצית רישום צד ב

    קובץ נוסף

    קובץ נוסף

    מספר טלפון לבירורים

    כתובת לשליחת מסמכים (לא ניתן לשלוח למקום העבודה) ובקשות מיוחדות


    נשמור על קשר

    צור קשר חתונה בקפריסין

    יש לכם שאלות נוספות?

    עדכונים שצריך לעשות באתר

    נשמח לעזור במה שאפשר!

      השם שלך (חובה)

      האימייל שלך: (חובה)

      נושא

      ההודעה שלך


      הכותב אינו נושא באחריות עבור שימוש ברעיונות, דוגמאות ומידע שבמדריך. השימוש הוא באחריות הקורא בלבד

      כתיבת תגובה