חתונה אזרחית בלי לצאת מהארץ

לקבת פרטים צרו קשר עכשיו 051-55-44-300

מה עושה זוג שמעוניין למסד את מערכת היחסים אבל לא רוצה לעשות זאת באמצעות הרבנות? אולי בעוד כמה שנים, או עשורים, ישראל תצטרף לעולם המערבי שדוגל בהפרדת דת מהמדינה ומאפשר לזוגות להתחתן ללא אישור מהרב, קאדי או הכומר השכונתי. נכון להיום אנחנו לא שם, ואף רחוקים מכך. זוגות רבים היום ניצבים בפני בעיה כזו. לעתים מדובר בזוגות שלא מעוניינים בחתונה דתית ולעתים בזוגות שהממסד הדתי מסרב לחתנם – זוגות שהרבנות לא מכירה ביהדותם, בני דתות שונות, חד מיניים, או כאלו שסתם לא שפר עליהם מזלם והרבנות החליטה על סמך חוקים קדמונים שלהם אסור להינשא, דוגמת כהן וגרושה. אז מה עושים, ובעצם למה להתחתן?

למה לי חתונה עכשיו?

ישנן סיבות רבות בגללן אנשים מעוניינים להתחתן: הסדרת נושאים כספיים וחוקיים, הצהרה בפני משפחה וחברים וחגיגה של אהבה שבאה לידי ביטוי בטקס שבו בני הזוג יכולים להביע את מחויבותם אחד לשני.

בסרט שנקרא "אילו הקירות היו יכולים לדבר 2" מסופר על זוג נשים שחיו כזוג וניהלו משק בית משותף מזה שנים רבות בשנת 1961. יום אחד, אחת מהן נופלת מהסולם, נפצעת ונלקחת לבית החולים. בת זוגה לא מורשת לשבת לידה בבית החולים כי אף אחד לא מכיר בה כ"משפחה קרובה". כשהיא נפטרת הן אינן יכולות להיפרד זו מזו  וכשהאחיין שמעולם לא היה בקשר מגיע הוא מציין שהבית היה רשום על שמה של זו שנפטרה ולמרות שהשנייה הייתה זו ששילמה עבור המשכנתא – הוא למעשה מסלק אותה מהדירה המשותפת ששתיהן חלקו ולוקח לה את החפצים האישיים. הסרט הוא אולי לא סרט דוקומנטרי אבל הוא מצייר שאופן מדויק את מצבם של זוגות שהמעמד הזוג שלהם אינו מוסדר: נטולי זכויות בבית החולים, בנושאי ירושה. ישנם נושאים רבים נוספים בהם מעמדם של זוגות כאלו אינו מוסדר – הזכות לקבל הטבות בנושאי משכנתא? זכויות של בני זוג לעובדים במקום העבודה? פנסיה? ילדים? התאזרחות? ומה קורה במקרה של פרידה?

הסדרת מעמד פיננסי וחוקי של הזוגיות

חתונה אזרחית בלי לצאת מהארץאחד התפקידים המרכזיים של מוסד הנישואים הוא הסדרת המעמד הפיננסי והחוקי של בני זוג. לפי הרבנות, מספיקים שני חמורים בשווי כמה זוזים וטבעת ששווה פרוטה (כ-10 אגורות) כדי לקנות את הכלה מידי אביה. בכתובה החתן מתחייב לכלכל את זוגתו ומסכים לתנאים הכספיים שבהם יעמוד במקרה והם ייפרדו. כיוון שזוז אינו מטבע רשמי במדינת ישראל, בית המשפט לענייני משפחה לרב יתעלם מהכתוב בכתובה וייקבע מי חייב למי, כמה, ובאילו נסיבות – כל עוד מדובר בזוג נשוי, כלומר בעל זוגיות מוסדרת.

כיוון שזוגות רבים אינם יכולים להינשא על פי חוקי הארץ שאינה מפרידה דת ממדינה, היה צורך במציאת פתרון חליפי. הפתרון שנמצא ידוע בשם "ידועים בציבור". ידועים בציבור הוא מעמדם של שני בני זוג אשר לא נישאו כדת וכדין בישראל. זכויותיהם של בני זוג ידועים בציבור כמעט זהות לאלו של זוגות נשואים. מעמדם בכל הנוגע לירושה, ביטוח לאומי (למעט התפטרות המזכה בפיצוי פיטורין עקב נישואין ומאידך – בני זוג אלמנים שנכנסים לקשר של ידועים בציבור אינם מאבדים את זכויותיהם כאלמנים כמו מי שנישאו מחדש) וזכויות ממקום העבודה מוסדרים או דרך החוק או באמצעות פסקי דין תקדימיים. במס הכנסה, שם החוק עדיין לא עבר ריענון, יכול אפילו להיות יתרון פיננסי מסוים לזוגות ידועים בציבור על פני זוגות נשואים (למשל הגשת דו"חות נפרדים אפילו אם הם שותפים עסקיים – וקבלת דרגות מס נמוכות יותר). שני התחומים העיקריים שבהם קיים שוני לרעה הוא ילדים והתאזרחות: זוגות של ידועים בציבור עדיין אינם מקבלים זכויות שוות לאלו של נשואים בכל הנוגע לטיפולי הפרייה ואימוץ, ובמידה ואחד מבני הזוג אינו יהודי או ישראלי, תהליך ההתאזרחות כאשר בני הזוג אינם נשואים סבוך וארוך יותר (במיוחד במקרה של בני זוג חד מיניים).

אז אם (כמעט) הכל טוב, מה לא טוב? הבעיה המרכזית עם זוגות ידועים בציבור אינה הזכויות שהם מקבלים אלא עמימות המעמד. על מנת לקבל את הזכויות עליהם להוכיח שוב ושוב, כל פעם מחדש – שהם אכן זוג של ידועים בציבור. גם ההגדרה של מה זה בדיוק ידועים בציבור אינה ברורה: האם מדובר בבני זוג שמנהלים משק בית משותף, חיים תחת קורת גג אחת ואינם מקושרים בקשרי נישואין לאחרים? במקרה של ידועים בציבור אין הגדרות חקוקות בסלע (או בחוק). כבר קרו מקרים בהם בית המשפט הכירו בבני זוג כידועים בציבור גם כאשר לא חיו במשותף, ולעומתם מקרים בהם פסק הדין ההכרתי לא ניתן כאשר למרות המגורים יחד וניהול החיים המשותפים ההכרה לא ניתנה כי חשבונות הבנק היו נפרדים.

נדרים והצהרה

עבור זוגות שעיקר עניינם בנישואים הוא המעמד וההצהרה בפני החברים והמשפחה, טקס חתונה בו הזוג יוכר כזוג על ידי הסביבה הקרובה גם ללא גב חוקי מדיני – הנושא פשוט בהרבה. כאשר החוק אינו מעורב כל זוג יכול לתכנן בדיוק את הטקס המתאים עבורו ולהזמין בדיוק את האנשים שהוא רוצה שייקחו חלק במעמד המרגש הזה.

מה הפתרונות האפשריים להסדרת המעמד החוקי?

על מנת להסדיר את המעמד החוקי ולקבל את מלוא הזכויות כזוג נשוי, ללא הצורך להוכיח כל פעם מחדש ולנהל הליך משפטי רק על מנת לזכות בהכרה משפטית במעמד הזוגי – יש צורך בנישואים אזרחיים.

אפשרות אחת היא ליצור הכרה כזוג ידועים בציבור. כיום קיימים מנגנונים אזרחיים המאפשרים למסד זוגיות כידועים בציבור גם שלא דרך הרבנות. לדוגמה, ארגון "משפחה חדשה" מוציאה תעודת זוגיות שבמרבית המקומות תעניק מעמד שווה לזה של בני זוג נשואים מבלי לדרוך ברבנות. גם דרך ארגון הויה ניתן להסדיר את מעמד הידועים בציבור. במקביל להוצאת התעודה ניתן להסדיר את ענייני הכספים בהסכם ממון בין שני בני הזוג ולגבותו בצוואה. במקרים אלו, גם אם יתעורר הצורך להוכיח את הזוגיות – ההסכמים והתעודה מעידים על הכוונה שמהווה חלק גדול מנטל ההוכחה.

אפשרות נוספת היא קיום נישואים אזרחיים בחו"ל. מדינת ישראל מחויבת לחוקים בין לאומיים על פיהם עליה להכיר בנישואים חוקיים שנערכו במדינה זרה. במידה ובני הזוג מתחתנים בחו"ל ומגיעים נשואים ארצה על פקיד משרד הפנים לרשום אותם כנשואים בתעודת הזהות, גם אם לרישום זה אין תמיד מעמד חוקי שווה לחלוטין למי שנישא בארץ, במיוחד עבור זוגות חד מיניים.

ישנם מקרים בהם נישואים אזרחיים בחו"ל אינם אפשריים או רצויים. לדוגמה, כאשר מול אחד מהצדדים ישנו צו עיכוב יציאה מהארץ או כאשר בני הזוג הם תושבי קבע שאינם אזרחים, פושטי רגל או חייבים. ישנן שתי מדינות בהן ניתן להתחתן בנישואים אזרחיים בחו"ל גם מבלי לצאת מהארץ. מדובר באל סלבדור ובפרגוואי.

נישואי אל סלבדור

אל סלבדור מאפשרת לזוג זרים להינשא בה גם מבלי שיהיו נוכחים בטקס החתונה. מה שעליהם לעשות הוא לדאוג שלכל אחד מהם יהיה מיופה כח (עורך דין מקומי) שיצויד בכל המסמכים הנדרשים. עורך הדין המקומי הוא זה שיסדיר את כל ההתנהלות מול הרשויות המקומיות וידאג להליך החוזי שבמסגרתו הזוג יוכר באל סלבדור כנשוי. מכיוון שהדין באל סלבדור מאפשר נישואי זרים ונישואים באמצעות מיופה כח, אין למדינת ישראל ברירה אלא להכיר גם בנישואים אלו. יחד אם זאת, קיימת חשדנות יתרה ביחס לתוקף המסמכים המוגשים ואלו נבחנים תחת זכוכית מגדלת. במקרים בהם אחד מבני הזוג אינו אזרח ישראלי החשדנות גדולה אף יותר ויהיה על בני הזוג להוכיח לא רק כי הם נישאו באופן חוקי באל סלבדור אלא גם כי מערכת היחסים בינם כנה ואמתית. תהליך ההתאזרחות יעשה על פי נוהל ידועים בציבור.

חתונה באל סלבדור היא בראש ובראשונה חתימה על מסמך חוזי בין בני הזוג. כחלק מטקס הנישואין נחתם פרוטוקול קדם נישואין. הנישואין מתנהלים על יד נוטריונים, יועצים משפטיים וראשי ערים בטריטוריות שלהם. לאחר הטקס, ההצהרה בשבועה בשם בני הזוג והחתימות, החוזים מועברים לרשם המעמד האזרחי. הנישואים ניתנים לביטול על ידי אחד מבני הזוג בלבד בשלושת החודשים שלאחר הנישואים ולאחר מכן הנישואים הופכים לבעלי תוקף קבוע וחוקי. ייפוי הכח הניתן כולל פרטי זיהוי, סטאטוס משפחתי ומקצועי, פרטי בן הזוג, כתובת ועוד והם מוגבלים בזמן לשלושה חודשים. העדים נותנים עדות לחתימה על החוזה ולא להכרת בני הזוג – דבר אשר גם הוא גורם להגברת החשדנות של הפקידים הישראליים.

נישואי פרגוואי

נישואי פרגוואי הם מתנהלים באופן דומה רק ששם על אחד מבני הזוג להיות נוכח בטקס הנישואים. גם שם, הצד השני מיוצג על ידי מיופה כח מקומי. בני הזוג הנוכח מגיע עם ייפוי כח וכל המסמכים הנדרשים לפרגוואי ובליווי עורך דין מקומי המכיר את הליך היטב מנהל את הנישואים. ההליך עצמו עלול להיות מעט ארוך יותר מאשר באל סלבדור כי על תעודת הנישואין לטייל ולקבל חתימות מהקונסוליות . בארץ, ההתייחסות בנישואי פרגוואי היא מעט פחות חשדנית מאשר לנישואי אל סלבדור, אם גם שם יש להקפיד הקפדה יתרה על מילוי נכון ומדויק של כל המסמכים הנדרשים וכל החתימות הדרושות. כאן, אם אחד מבני הזוג הוא אזרח זר המעוניין להתאזרח בארץ יהיה עליו לעבור הליך מדורג אולם כאן ההליך המדורג הוא לרב מקוצר. בשני המקרים יהיה על האזרח הזר להציג תעודות לידה, תעודת יושר ותעודת רווקות מארץ המוצא, כולל תרגום וחתימה בחותמת אפוסטיל או בקונסוליה.

נישואי אל סלבדור ופרגוואי יכולים לפתור בעיה כאשר אחד או שני בני הזוג מנועים מלצאת את הארץ לצורך הסדרת מעמדם כנשואים בחו"ל, אולם התהליך עצמו כולל עירוב עורכי דין ועלול להתגלות כיקר ולאו דווקא קצר יחסית לנישואים בקפריסין, למשל.

 

חתונה אזרחית בלי לצאת מהארץ

    הכנת המסמכים לחתונה בקפריסין

  • תרגום תמציות רישום
  • חותמת נוטריון
  • חותמת אפוסטיל
  • משלוח מהיר

לקבלת השרות יש למלא את הטופס


    שם + משפחה של צד א באנגלית כמו שרשום בדרכון (חובה)

    שם + משפחה של צד ב באנגלית כמו שרשום בדרכון (חובה)

    האימייל: (חובה)

    צילום תמצית רישום צד א(גם צילום מהטלפון זה מצוין)

    צילום תמצית רישום צד ב

    קובץ נוסף

    קובץ נוסף

    מספר טלפון לבירורים

    כתובת לשליחת מסמכים (לא ניתן לשלוח למקום העבודה) ובקשות מיוחדות


    נשמור על קשר

    צור קשר חתונה בקפריסין

    יש לכם שאלות נוספות?

    עדכונים שצריך לעשות באתר

    נשמח לעזור במה שאפשר!

      השם שלך (חובה)

      האימייל שלך: (חובה)

      נושא

      ההודעה שלך


      הכותב אינו נושא באחריות עבור שימוש ברעיונות, דוגמאות ומידע שבמדריך. השימוש הוא באחריות הקורא בלבד

      כתיבת תגובה