חתונה שווה ללא רבנות

צלצו אלינו לקבלת פרטים נוספים 051-5544300

Nikita Khalimonenkov
Nikita Khalimonenkov
2023-09-08
אלופים אלופים אלופים !!!! כל התהליך נעשה באופן סופר זריז ומקצועי !! תודה רבה !!!
avital bard
avital bard
2023-08-27
עזרו לנו לקבל את כל האישורים הנדרשים במהירות רבה! שירות מצויין תודה רבה לכם!
זהר רוגל
זהר רוגל
2023-08-03
עדיין בתהליך אבל עד עכשיו, וואו שירות נדיר והכי שטוב שקיבלתי ever בהערכה זוהר ר.

בקמפיין האחרון לחתונה שווה מעלה מחדש שאלות בסיסיות הנוגעות לשאלת הפרדת הדת מהמדינה. מדינת ישראל היא המדינה הדמוקרטית היחידה בעולם שבה נישואים אזרחיים אינם מוכרים. משמעות הדבר היא שהרבנות חולשת על כל הנושאים הקשורים בחתונה ובדיני אישות, לא רק עבור מי שמכיר בה ומעוניין לשלב את הדת בנישואין אלא גם עבור כל אלו שאינם מעוניינים לשמר מסורות עתיקות שמעולם לא חודשו, על פיהן הכלה אינה אלא סחורה עוברת מיד ליד שדעתה בנושא הנישואים כלל אינה חשובה.

בעיית הרבנות אינה ייחודית רק לאלו המעוניינים בחתונה שווה – חתונה שמכירה בשוויונם של שני בני הזוג ובכך שדעתם, רצונם והסכמתם של שני בני הזוג נחוצה על מנת לקיים נישואים מוצלחים.  הבעיה קיימת גם עבור מי שמעוניין בנישואים על פי זרמים ביהדות שאינם הזרמים האורתודוקסים שנטלו וטו על הרבנות ועל הגדרת היהדות. בעולם כיום הזרם האורתודוקסי אינו הזרם השולט, ואורתודוקסים אינם מהווים את מרבית יהודי העולם. בארצות הברית מרבית היהודים שייכים לזרם הרפורמי חלקם לקונסרבטיבי. גם ביתר העולם המצב דומה. רק בישראל האורתודוקסים קיבלו בלעדיות על היהדות והם חולשים ביד רמה ומחליטים מי יהודי ומי לא יהודי, מי יינשא ואיך, ומי לא יורשה לעשות זאת בארץ ישראל.

חתונה שווה ללא רבנות, על כמה זוגות אנחנו מדברים?

מי שהבעיה אינה שלו אינו מודע אולי לממדי הבעיה וחושב שמדובר בקבוצה שולית וקטנה – אך לא זה המצב. מכל חמישה זוגות בארץ – אחד מהם אינו מורשה להינשא על ידי הרבנות.  עשרים אחוז מכלל הזוגות בארץ אין להם למעשה פתרון חוקי לגיטימי לנישואים בארץ.

מלבד אותם עשרים אחוז של זוגות שגם אם היו רוצים להתחתן הרבנות שמה להם רגליים, ישנם זוגות רבים אחרים שחושבים, בטעות, שאין להם ברירה אלא להתחתן דרך הרבנות. מרבית האוכלוסייה בארץ היא חילונית ואלו אינם ששים לעבור סמינרים של רבניות שמספרות לנשים איך לקיים נישואים מוצלחים: לטאטא את הבית בכל יום, להוליד עשרים ילדים, לבשל לבעל ארוחה חמה בכל יום, לשרת אותו והכי חשוב – להיות בלתי נראות ובלתי נשמעות. חלק מהזוגות היו שמחים לקיים חתונה שעוקבת אחר חלק מהטקסים היהודים המסורתיים תוך עדכון הטקסים הללו לעת החדשה – החלפת טבעות שוויונית – הגבר לאשה והאישה לגבר, במקום בעל שעונד טבעת שווה פרוטה על יד אשתו לסמן את קנייתה מאביה – לסמן בעלות. אחרים מזדהים עם זרמים אחרים ביהדות והיו שמחים לקיים טקסים שעוקבים ותואמים לזרמים אלו. זוגות אחרים היו שמחים לקיים טקס אזרחי לחלוטין ולא לערב את שני הדברים.

פתרונות חוקיים קיימים בחתונה שווה 

קברניטי המדינה אולי לא ששים לשלוף להכנס למלחמה במכונת שאיבת הכסף שנקראת רבנות ובגופים הממומנים על ידה אך הם היטב מודעים לבעיית הזוגות שאינם יכולים להינשא עקב חוקים ארכאיים שאין להם מקום בעת המודרנית. בניסיון לפתור את הבעיה הם מצאו שני פתרונות שונים: ברית הזוגיות ומעמד ידועים בציבור. ברית הזוגיות נועדה למעשה לתת פתרון של נישואים אזרחיים לכלל האזרחים, אבל הרבנות הכשילה מהלך זה והיום פתרון זה זמין רק אם שני בני הזוג מוגדרים בתעודת הזהות כחסרי דת: מעמד הזוי שבו ישראל מכירה ביהדותם של בני האדם דרך מתן מעמד של עולה חדש דרך חוק השיבה אבל הרבנות מסרבת להכיר ביהדותם או לאפשר תהליך קצר, מהיר וענייני למי שמעוניין להשתייך לדת היהודית. בכל שנה עשרות בודדות של זוגות בוחרים בדרך זו.

הדרך השנייה הופכת ליותר ויותר נפוצה בשנים האחרונות והיא דרך מעמד מיוחד מוכר על פי חוק שנקרא "ידועים בציבור". על פי מעמד זה, בני הזוג מקבלים מעמד שהוא ברובו זהה למעמדם של בני זוג נשואים. מדובר במעמד שהוא מעט יותר סבוך ממעמד נשואים כיוון שבמידה וקיימת מחלוקת הנוגעת לזכויותיהם של בני הזוג (למשל אחרי פרידה, מוות, או קבלת זכויות מהמוסדות השונים או ממקומות העבודה) יהיה עליהם להוכיח בעיקר שהם אכן שייכים למעמד זה. אחד המוסדות שעוזר מאד בהסדרת המעמד הוא מוסד הביטוח הלאומי. כאשר בני זוג מחליטים להכנס למעמד זה הם יכולים לגשת לביטוח לאומי ולחתום על הצהרה כי הם ידועים בציבור. הסכם ממון מאושר ומאומת שבני הזוג חותמים עליו גם הוא מקנה משנה תוקף להצהרתם כי הם ידועים בציבור.

פתרון נוסף שגם הוא מאד נפוץ בקרב זוגות ישראלים הוא לנסוע לחו"ל ולהינשא בנישואים אזרחיים שם. זוגות שבוחרים בדרך זו חוזרים לארץ ומשרד הפנים מחויב מתוקף חוקים בינלאומיים להכיר בהם ולרשום אותם כנשואים בתעודת הזהות ובמרשם האוכלוסין. למעט זוגות חד מיניים גאים שגם אם הם רשומים כנשואים בתעודת הזהות מדינת ישראל עדיין לא מכירה בנישואיהם למשל לצורך אימוץ – יתר הזוגות מוגדרים כנשואים.

האם באמת יש משמעות לנישואים דרך הרבנות בישראל?

על פי חוקי מדינת ישראל, נישואים ברבנות הם הנישואים היחידים המותרים אולם בעקבות אין סוף פסיקות של בית המשפט וחקיקת חוקי עזר שונים של ההגדרה הזו אינה נושאת משמעות פרקטית במיוחד. זוגות ידועים בציבור זכאים לאותם זכויות וחובות כמו זוגות נשואים במרבית המקרים. זוגות שנישאו בחו"ל זכאים לחלק אפילו גדול יותר מהזכויות.

במה הדברים נבדלים? בכמה נושאים משניים. שני הנושאים הראשונים נוגעים לילדים ולנושא ההתאזרחות. זוגות ידועים בציבור, למעט זוגות גאים, הם בעלי זכויות שוות לאלו של זוגות נשואים בכל הנוגע לתהליכי אימוץ ופונדקאות, קבלת זכויות הנוגעות לחופשות לידה וכדומה. ההבדל היחיד הוא בכך שהם יידרשו להצהיר, כל אחד מהם בנפרד, שהם אינם קשורים בקשרי נישואין לאדם אחר – לפחות על פי חוק. ישנם בתי חולים (כולל ציבוריים) בהם הדתיים והרבנות שולטים הנוטים להערים קשיים בפני זוגות ידועים בציבור – בניגוד לחוק. מצבם של הזוגות החד מיניים שונה והמדינה מערימה קשיים בנושאי אימוץ, פונדקאות ותהליכי פוריות גם מבחינת החוק. לאחרונה אף בוצעו מספר רישומים מחדש של תהליכי אימוץ בין זוג אימהות שאימצו זו אל ילדיה הביולוגיים של השנייה וגילו לתדהמתן שבאופן חד צדדי, וגם בלי הודעה, משרד הפנים שינה רישומים של תעודות לידה של הילדים כך שיכללו רק אם אחת.

הנושא השני נוגע לעניין התאזרחות – מצב בו אחד משני בני הזוג אינו ישראלי ומעוניין לקבל אזרחות (או תושבות קבע) ישראלית מתוקף היותו בן זוג של ישראלי. במצב כזה, התהליך שנקרא הליך מדורג ימשך זמן רב יותר (שבע שנים לעומת חמש) כאשר מדובר בזוגות ידועים בציבור לעומת זוגות נשואים.

ישנם מספר הבדלים נוספים, לא תמיד לטובת הנשואים. לדוגמה, אם אלמנים נישאים מחדש הם מאבדים את מעמדם כאלמנים מבחינת ביטוח לאומי, אך כידועים בציבור הם עדיין יכולים לקבל קצבאות כאלמנים. מס הכנסה מכיר רק בזוגות נשואים על פי חוק. דבר זה מאפשר לבני זוג שעובדים יחד בעסק משפחתי לנהל תיקים נפרדים ואולי לשלם פחות מס. הבדל מזערי נוסף נוגע לזכות לקבל פיצוי פיטורין גם במקרה שבו אחד מבני הזוג מתפטר על מנת לעבור למקום מגורים חדש עקב הנישואים – דבר שאינו קיים עבור ידועים בציבור.

 

השורה התחתונה היא שאין היום הבדל ממשי בין מעמדם של ידועים בציבור ובין מעמדם של נשואים. קיום טקס אלטרנטיבי או טקס יהודי שאינו מתקיים דרך הרבנות או בזרם אחר לרבנות לא יזכה את בני הזוג בכיתוב "נשואים" בתעודת הזהות אך לא יפגע בזכויותיהם.

אתם זוג מעורב? יהודים ולא יהודים יש לנו פיתרון לחתונה קלה ומוכרת צרו קשר עכשיו 0515544300

חתונה שווה ללא רבנות

רוצים להחתחתן בחו"ל בחתונה מוכרת ברבנות?

קבלו עכשיו ייעוץ כיצד לעשות זאת בקלות – 0515544300

 

לקבלת ייעוץ יש למלא את הטופס


    שם + משפחה של צד א באנגלית כמו שרשום בדרכון (חובה)

    שם + משפחה של צד ב באנגלית כמו שרשום בדרכון (חובה)

    האימייל: (חובה)

    צילום תמצית רישום צד א(גם צילום מהטלפון זה מצוין)

    צילום תמצית רישום צד ב

    קובץ נוסף

    קובץ נוסף

    מספר טלפון לבירורים

    כתובת לשליחת מסמכים (לא ניתן לשלוח למקום העבודה) ובקשות מיוחדות


    מעוניינים להתחתן במקום אחר בעולם?

    אין בעיה נעזור לכם להתחתן בכל מקום שהוא אפשרי.

    השאירו את הפרטים שלכם ונחזור אליכם במהרה.

    או צרו קשר במספר 0515544300

    נשמור על קשר

    צור קשר חתונה בקפריסין

    יש לכם שאלות נוספות?

    עדכונים שצריך לעשות באתר

    נשמח לעזור במה שאפשר!

      השם שלך (חובה)

      האימייל שלך: (חובה)

      נושא

      ההודעה שלך


      הכותב אינו נושא באחריות עבור שימוש ברעיונות, דוגמאות ומידע שבמדריך. השימוש הוא באחריות הקורא בלבד

      כתיבת תגובה