הסכם ממון ידועים בציבור

צלצלו אלינו לקבלת פרטים נוספים 051-5544300

הסכם ממוןניהול משא ומתן כלכלי ופיננסי הבא להגדיר מה כל אחד מבני הזוג מביא לזוגיות, מה נשאר שלו ומה יישאר שלו במידה והנישואים יתפרקו מהווה חלק מתהליך ה"חיזור" והנישואין בעת העתיקה. מושגים כגון נדוניה, כתובה או מזונות אישה כל אלה הם חלק מהחלק הפיננסי המרכיב את הנישואים היהודיים. הנושא קיים לא רק ביהדות. אם ניקח, לדוגמה, את המסורת העתיקה של האינדיאנים בארה"ב, גם שם כחלק מתהליך ההכנה לקראת הנישואים מתהליך משא ומתן ממושך בין החתן המיועד לאבי הכלה.

מאז העת העתיקה עברו הרבה מים בירקון וכיום התפיסה כבר איננה שהכלה היא רכוש שנמכר מגבר אחד – אביה – לגבר שלי – חתנה. היום התפיסה היא ששני אנשים רוצים ומסכימים להכנס יחד לתוך שותפות חיים. שותפות חיים משמעה הרבה יותר מאשר שותפות כלכלית. מדובר על חלוקת תפקידים בתוך התא המשפחתי, מדובר על רגש אהבה ותמיכה בין בני הזוג, מדובר על תקשורת ועל הגדרת גבולות התנהגות. כל אלו אינם מהווים תחליף אלא נוספים לנדבך שהיה קיים כבר מימים עברו – הזוגיות מהווה לא רק שיתוף של זיכרונות מחשבות ורגשות אלא יש לה גם היבטים פיננסיים שאותם יש להגדיר.

היום המצב הוא שזוגות רבים נכנסים למצב של זוגיות מבלי להינשא. בארץ, מצב זה הולך והופך שכיח ככל שהרבנות מוסיפה להערים קשיים בפני רבים להינשא וגם עבור זוגות רבים שפשוט בוחרים להשאיר את הדת מחוץ לחייהם המשותפים. זוגות אלו מוכרים בארץ כ"ידועים בציבור" והם בעלי זכויות דומות לאלו של זוגות נשואים.

מה הופך את מעמדם של ידועים בציבור בעייתי יותר לעומת נשואים?

אחת השאלות שקשה מאד להגדיר אותן היא מה זה בדיוק זוג ידוע בציבור. שאלה קשה אף יותר היא מאיזה תאריך ניתן להחשיב זוג כ"ידועים בציבור"?   החוק בארץ מגדיר ברירת מחדל למערכת יחסים כלכלית בין בני זוג במקרה של פירוק הקשר הזוגי. החוק לכאורה תקף גם עבור זוגות נשואים וגם עבור זוגות ידועים בציבור. הבעיה עבור זוגות ידועים בציבור היא שמעבר לקשיי הפרידה וחלוקת הרכוש עליהם גם להוכיח כי הם זוג ידוע בציבור וכן להגדיר מאיזה תאריך בדיוק מעמדם הפך לכזה. על פי החוק לכל אחד מבני הזוג יש רכוש שהוא צבר לפני התחלת הקשר הזוגי ורכוש שנצבר במהלך הקשר הזוגי. היחס לשני סוגי הרכוש הללו הוא שונה: הרכוש שהיה של אחד מבני הזוג לפני שהם הפכו לזוג רשמי הוא שלו ושלו בלבד, הרכוש בנצבר במהלך הקשר הזוגי שייך לשניהם באופן שווה. משמעות הדבר היא שלתאריך התחלת הקשר שממנו ניתן להגדיר מה של שניהם ומה של כל אחד מהם בנפרד יש משמעות רבה.

לא רק התאריך הוא בעייתי עבור זוגות ידועים בציבור אלא גם עצם הגדרתם ככאלו. אין הגדרה מדויקת בחוק הקובעת מי הם ידועים בציבור. מקובל לחשוב על ידועים בציבור, גם מבחינה חוקית, כזוג אנשים שבחורים לנהל חיים משותפים וחיי אישות אולם כבר קרו מקרים בהם זוג שלא גר תחת קורת גג אחת הוכר כזוג ידועים בציבור ומנגד גם קרו מקרים בהם זוגות שחיו ביחד תקופה ממושכת לא קיבלו הכרה כזו.

מה תפקידו של הסכם ממון בין בני זוג?

זוגיות היא למעשה סוג של שותפות בעסק. כמו כל עסק הצפייה היא שהעסק יתפקד בכל המובנים: מנהל לוגיסטיקה בעסק דואג שהמצרכים הנדרשים לתפקוד תקין של העסק ירכשו ויוכנו, כחוזים מול ספקים שונים דוגמת חברות ביטוח – יחתמו, שלעובדים תהיה אפשרות גישה ותחבורה למקומות שהעסק דורש מהם להיות שם. מנהל כח האדם מוודא שהעובדים יעברו הכשרות שיכינו אותם לתפקד טוב יותר, לפתור סכסוכים שמתגלים ולנהל משא ומתן על ביצוע משימות ומטלות שונות. מנהל השיווק דואג לפרסם את העסק ולקיים מערכות יחסים עם עסקים נוספים שמאפשרות שיתופי פעולה, מנהל הייצור מייצר הכנסה ומנהל פיננסי דואג לכל ההתנהלות הכלכלית של העסק. גם בתא משפחתי כל התפקידים הללו מתקיימים. יש מי שדואג לרכוש את כל הנדרש לתפקוד הבית ולכלכלת ה"עובדים", ולהכינם, לדאוג לרכב המשפחתי, לחוזי הביטוח, לעובדה מול ספקים שונים דוגמת אינסטלטור או חשמלאי, יש מי שדואג לנהל מערכות יחסים עם זוגות ואנשים אחרים – חיי החברה של בני הזוג, יש מי שדואג להסיע את הילדים לחוגים כשנדרש ולדאוג לצד החינוכי ואפילו לפתור סכסוכים, ויש את מי שגם יוצא ומרוויח משכורת כדי שה"עסק" המשפחתי יתפקד היטב. עסק אין לו קיום בלי כל אלו, כולל אותם גופים ניהוליים שאינם מייצרים רווחים אבל מאפשרים למי שכן מייצר אותם לתפקד ולייצר.

כשבני זוג נפרדים, או במקרה ואחד מהם נפטר חס וחלילה, נוצר מצב בו יש לחלק את הרכוש שבני הזוג צברו יחד, כ"עסק". הנושא אינו תמיד פשוט.  לעתים ישנם פריטי רכוש שקשה לקבוע את ערכם או שיש להם ערך רגשי, לעתים ישנם אנשים נוספים שזכאים גם הם לחלק מהרכוש – לדוגמה ילדים מקשרים קודמים. לעתים קרובות ישנו רכוש שלא ברור אם היה שייך רק לאחד מבני הזוג טרום תחילת הקשר הזוגי או שנצבר במהלך הקשר. תפקידו של הסכם ממון הוא לתת גושפנקא משפטית ולהגדיר את כל הנושאים הללו, שחלקם הגדול אינו מוגדר היטב בחוק.

הסכם ממון עבור בני זוג ידועים בציבור

כאשר מדובר בבני זוג שהם ידועים בציבור, הסכם ממון יכול לעשות אף יותר מזה ולהגדיר את תאריך תחילת הקשר באופן מדויק ואף לתת תוקף לטענה כי אכן מדובר היה בקשר זוגי של "ידועים בציבור". גושפנקא כזו עוזרת לזוגות ידועים בציבור גם אם הם לא נפרדים כיוון שהיא משמשת אסמכתא חוקית הצהרתית שאפשר להשתמש בה במקרים שונים במהלך הקשר כאשר יש להוכיח את עובדת היותם ידועים בציבור, למשל עבור מקום עבודה שמעניק זכויות לבני זוג אבל דורש הוכחה שאכן מדובר בבני זוג ידועים בציבור.

התוקף החוקי של הסכם ממון בין ידועים בציבור

הסכם ממון בין ידועים בציבור יכול גם להיחתם ללא כל התערבות חוקית אולם אז תוקפו יהיה דל יותר. כאשר ההסכם נערך ונחתם על ידי עורך דין תוקפו רב יותר. הסכם ממון בין ידועים בציבור שנחתם ונערך על ידי נוטריון תוקפו החוקי גדול מזה של הסכם שנחתם בפני עורך דין. אחד מתפקידיו של הנוטריון הוא לוודא כי שני בני הזוג מבינים היטב את תוכנו של המסמך עליו הם חותמים ואת השלכותיו, וכן את העובדה כי שני בני הזוג חותמים על הסכם הממון מתוך רצון חופשי וללא כפייה. דרישה זו מחתימת נוטריון מבטלת חלק ניכר מהטענות שבדרך כלל עולות כנגד הסכמי ממון במקרה של פרידה.

התוקף החזק ביותר הוא כאשר הסכם ממון בין ידועים בציבור נחתם בבית משפט לענייני משפחה. במקרה זה יש להסכם הממון תוקף של פסק דין. לרב, רצוי לאחר עריכת הסכם ממון על ידי נוטריון לאשר את ההסכם בנוסף בבית המשפט כדי להמנע ממצבים בהם, לדוגמה, הזוג מחליט בשלב כלשהו להינשא ואז לא ברור אם הסכם הממון שעליו חתמו הוא בגדר "הסכם ממון טרום נישואין" שאותו ניתן לאשר בפני נוטריון או כתקופת היותם ידועים בציבור נחשבת לעניין הנישואין ולכן תוקפו של ההסכם הוא כ"הסכם ממון בין בני זוג נשואים" אותו חייבים לאשר בפני בית המשפט.

הסכם ממון ידועים בציבור

פגישת יעוץ להסכם ממון

  • קבלו פגישת יעוץ ללא התחיבות במשרדים שלנו
  • לקפיעת פגישה חיגו 0515544300

לקבלת פגישת יעוץ חינם יש למלא את הטופס

    השם שלך (חובה)

    האימייל שלך: (חובה)

    טלפון

    ההודעה שלך



    נשמור על קשר

    צור קשר חתונה בקפריסין

    יש לכם שאלות נוספות?

    עדכונים שצריך לעשות באתר

    נשמח לעזור במה שאפשר!

      השם שלך (חובה)

      האימייל שלך: (חובה)

      נושא

      ההודעה שלך


      הכותב אינו נושא באחריות עבור שימוש ברעיונות, דוגמאות ומידע שבמדריך. השימוש הוא באחריות הקורא בלבד

      כתיבת תגובה