הסכם ממון נוטריון

צלצלו אלינו לקבלת פרטים נוספים 051-5544300

 

הסכם ממון

במציאות הנוכחית בו זוגות רבים אשר נישאים בסופו של דבר נפרדים או מתגרשים, קיימת משמעות רבה לחתימה על הסכם ממון לפני הנישואים. הסכם שכזה מאפשר לבני הזוג להחליט מה יהיו זכויותיהם לגבי הנכסים לאחר פרידה במצב רגוע. בזמן גירושים קיימים לרב סערת רגשות, כעסים ומתחים אשר עומדים בדרך להחלטה  ביישוב הדעת על אופן חלוקת הנכסים. הסכם ממון שנערך טרום נישואים, מאפשר החלטה שקולה אם יידרשו לכך בעתיד.

מה כולל הסכם ממון טרום נישואים?

בהסכם ממון וחלוקת נכסים טרום נישואים ניתן להחליט על אופן חלוקת הרכוש בין בני הזוג לאחר הפרידה. במסגרת ההסכם ניתן להחליט מה יעשה לגבי רכוש שהיה של כל אחד מבני הזוג לפני הנישואים ואיחוד ענייניהם הכספיים, וכן כיצד הנכסים והממון שנצברו בעת תקופת הנישואים יחולקו לאחר הפרידה. ניתן להחליט על הסכמים כספיים בהם צד אחד מקבל פיצוי כספי, חד פעמי או מתמשך וכן על התניות לגבי קבלת אותו פיצוי.

גם כאשר מדובר בזוג צעיר כאשר כל אחד מהם אינו נכנס לקשר הנישואים עם נכסים או ממון רב, במסגרת הסכמי הממון הנערכים לפני הנישואים נלקחים בחשבון גם נכסים עתידיים שיתווספו לאחר הנישואים. במסגרת נכסים אלו ישנם נכסים דוגמת רכוש משותף, נכסי נדל"ן ובתי מגורים, רכבים, מתנות, זכויות פנסיוניות, תוכניות חסכון וכל נכס אחר שבני הזוג עתידים לצבור, כולל נכסי מוניטין.הסכם ממון

חוקי המדינה קובעים חלוקת רכוש בין בני הזוג במידה ולא נערך הסכם ממון בינם. החשיבות של עריכת הסכם ממון לפני הנישואים היא באפשרות להתאים את ההסכם למצבם הספציפי של שני בני הזוג. אם, למשל, קיימת החלטה מודעת כי צד אחד יהיה אחראי על גידול הילדים וניהול משק הבית בעוד הצד השני יהיה אחראי על עבודה וקריירה מחוץ לבית – ניתן לכמת זאת במסגרת הסכם ממון טרום נישואין באופן שבו קיימת חלוקה שוויונית גם של סכומי הפנסיה שהצטברו עבור בן הזוג שעבר מחוץ לבית כך שמחצית מהם תלך לאותו בן זוג שדאג לניהול הבית ושחרור בן הזוג בעל הקריירה לפיתוח הקריירה. דוגמה נוספת היא מצב בו אחד מבני הזוג מביא איתו לקשר נכס משמעותי קודם, למשל רכב או דירה. בהסכם ממון שנערך לפני הנישואים ניתן לקבוע כי חלוקת הנכסים לאחר פרידה לא תכלול את אותם נכסים אישיים אשר כל אחד מבני הזוג הביא עמו למערכת היחסים לפני הנישואים.

מה לא נכלל בהסכם ממון שנערך אצל נוטריון

נוטריונים רבים מאמתים הסכמי ממון הכוללים סעיפי כבוד הדדי: אופן התנהלות בני הזוג אחד כלפי השני במהלך הקשר או סעיפים הנוגעים לילדים עתידיים של בני הזוג הכוללים החלטה על משמורת, מזונות ילדים או הסדרי ראיה. סעיפים אלו אינם בעלי תוקף משפטי למרות שאומתו על ידי נוטריון ואף עלולים לסכן את תוקף ההסכם כולו.

כאשר הדברים נוגעים לילדים, ודאי לילדים עתידיים של בני הזוג, לאחר פרידה ההחלטה לגבי כל הקשור בילדים (כולל גובה דמי מזונות הילדים) נתונה בידי בית המשפט לענייני משפחה או בית דין דתי בלבד ולרב מסתמכת על טיעון "טובת הילד". טובת הילד אינה ידועה בזמן החתימה על הסכם ממון עוד לפני הנישואים ולידת הילדים ולכן לא יכול להיות לה תוקף חוקי.

הסכמי ממון לפני הנישואים יכולים להיות מאומתים אצל נוטריון או מאושרים בבית המשפט או בית דין דתי. ההבדל הוא שאישור בית המשפט נותן לחוזה שבין בני הזוג תוקף של פסק דין, תוקף חזק יותר מאשר אימות אצל נוטריון. מעט מאד הסכמי ממון טרום נישואים הכוללים פסקאות הנוגעות לילדים עתידיים מאושרים על ידי בית המשפט בעוד שנוטריונים רבים לא יהססו לאמת הסכמים כאלו. גם אם לכאורה מדובר ביתרון של אימות ההסכמים אצל נוטריון כדאי להמנע מלהכניס סעיפים אלו להסכם הממון כיוון שממילא אין להם תוקף חוקי, אפילו לאחר אימות הנוטריון, והם אינם מהווים אלא הצהרת כוונות שברגע האמת בית המשפט יוכל להתעלם ממנה. מצד שני, הכנסת סעיפים אלו עלולה לשמש עילה לביטול תוקף הסכם הממון.

ההבדל שבין אימות ואישור הסכם הממון

כאשר ישנה כוונת נישואים (בקרוב) ניתן ללכת לנוטריון על מנת לחתום על הסכם ממון טרום נישואין ולקבל אימות ואישור של ההסכם על ידי נוטריון. במקרה הזה (והמקרה הזה בלבד) להסכם יש תוקף של פסק דין וקשה יהיה מאד לבטלו, בוודאי שלא על בסיס טענה כאילו צד אחד לא הבין או היה מודע לכתוב בהסכם.

כאשר קיים רצון לחתום על הסכם ממון לאחר הנישואים, ניתן לאשר הסכם כזה רק על ידי בית המשפט לענייני משפחה או בית דין דתי. גם אם הסכם ממון נחתם לפני הנישואים וקיים רצון לערוך בו שינוי לאחר הנישואים – יש לקבל תחילה אישור של בית המשפט לכך לפני קבלת תוקף חוקי לשינוי שנערך. אותו הדבר נכון גם למקרה של רצון לבטל את הסכם הממון – רק באישור של בית המשפט.

מטרת האימות והאישור של הסכם הממון היא אותה המטרה: להבטיח כי שני הצדדים מבינים בדיוק על מה הם חותמים, להבטיח כי החתימה נעשית מרצון חופשי וללא כפייה כלשהי והבטיח כי הדברים הנאמרים בהסכם הם חוקיים ואינם מנוגדים ודורסים את הצד החלש בהסכם. יכול להיות שהנוטריון גם יתרגם את ההסכם בזמן הקראת ההסכם לאחד או שני הצדדים במידה והדבר דרוש ובוודאי עליו לבאר סוגיות ושאלות העולות ביחס לכתוב בהסכם.

בני זוג נחשבים נשואים לעניין חוקי הממון במידה והם נישאו בארץ בנישואים דתיים המוכרים על ידי בתי הדין הדתיים המתאימים או במידה ונישאו בנישואים אזרחיים בחו"ל ונרשמו כנשואים במשרד הפנים. במצבים בהם בני הזוג הם בגדר ידועים בציבור, או שמדובר בבני זוג חד מיניים – ניתן לערוך הסכם ממון ולאמתו אצל נוטריון, אולם תוקף ההסכם הוא כשל חוזה לכל דבר ואין לו את המעמד המיוחד של הסכמי ממון במסגרת נישואים. גם בנושא הזה כדאי להיזהר: אם בני זוג שהם ידועים בציבור ואין בכוונתם להינשא עורכים הסכם ממון אצל נוטריון ולאחר מספר שנים מחליטים בכל זאת להינשא בנישואים דתיים או אזרחיים, רצוי שיקבלו אישור של ההסכם בבית המשפט כיוון שתוקף ההסכם שחתמו עליו בזמנו פג כאשר ישנה כוונת נישואים.

האם ניתן לבטל את הסכם הממון לאחר הפרידה?

קשה מאד לבטל את הסכם הממון לאחר הפרידה, גם אם הנסיבות השתנו מאד מאז ההסכם נחתם. טענות שיהיו לא קבילות כטענות לביטול ההסכם: שינוי הנסיבות, אי הבנה של סעיפי ההסכם המקוריים, חוסר מודעות לסעיפים בהסכם וכן חתימה על ההסכם תחת לחץ או כפייה. תפקידו של הנוטריון (ושל בית המשפט) לוודא כי בזמן החתימה על ההסכם שני הצדיים מבינים היטב במה מדובר, כולל ההשלכות העתידיות של החתימה על ההסכם. בנוסף עליהם לוודא כי החתימה על ההסכם נעשתה ללא כפייה ומרצון שני הצדדים.

טיעונים שיכולים להביא לביטול הסכמי ממון לאחר פרידה כולל הכנסת סעיפים שאינם בעלי תוקף חוקי להסכמי הממון (כמו קביעת הסדרי ראייה לילדים עתידיים) וכן נושאים של הסתרת מידע. במידה והתגלה מידע הנוגע לרכוש אחד מבני הזוג, מידע שהוסתר בעת החתימה על הסכמי הממון מבן הזוג השני, אז תוקפו של הסכם הממון יכול להיות מוטל בספק ובית המשפט רשאי לקבוע שהוא אינו תקף.

יתרונות עריכת הסכם ממון טרום נישואין אצל נוטריון

הסכם ממוןלמרות הסיכונים קיימים יתרונות רבים לעריכת הסכם ממון טרום נישואין דווקא אצל נוטריון, במיוחד אחד המתמחה בדיני ממון ומשפחה. זמינות נוטריונים גבוהה בהרבה מזמינות בית המשפט. תהליך אישור הסכם הממון בבית המשפט הוא הרבה יותר נוקשה וחד, והאווירה היא של עמידה למשפט, דבר העלול להעמיד זוגות רבים במצב של חוסר נעימות. התהליך בבית המשפט כולל קביעת שני מועדים לאישור ההסכם ובמעמד האישור לא ניתן להכניס שינויים בהסכם אם הדרישה לכאלו עלתה. במידה ויש צורך בשינויים יהיה צורך בקביעת מועד נוסף לאחר הכנסת השינוי.

אצל נוטריון, האווירה נעימה בהרבה. בין אם החתימה מתקיימת במשרדו של הנוטריון או במקום אחר – אפילו בית הלקוח – האווירה נעימה ונינוחה בהרבה. במידה ויש להכניס שינוי בהסכם, ניתן לעשות זאת במקום מבלי לקבוע פגישה נוספת.  עלות אמות הסכם ממון נוטריוני היא קבועה ומעט נמוכה יותר מהעלות שידרוש בית המשפט. נוטריון גם ידע לתת יעוץ והכוונה בניסוח וקביעת סעיפי ההסכם, דבר שלא ניתן לקבל באישור ההסכם בבית המשפט.

מה יכול להשתבש – פרק ב'

אומרים שהאדם מתכנן תוכנית ואלוהים צוחק. לפעמים גם כאשר הכל נראה מושלם ואין שום בעיה דברים עלולים להשתבש. קחו לדוגמה זוג בפרק ב' של חייו. זוג נפגש. הוא אלמן צעיר עם ילדים מפרק א' שעדיין גרים בבית. היא גרושה ללא ילדים הגרה בדירה שכורה. הם נכנסים לקשר חדש, מתאהבים, החיים יפים. האישה עוברת לגור בביתו של הגבר שכבר צבר לא מעט ממון בחייו. במשך כעשרים שנה הם גרים יחד כבעל ואשה מבלי להסדיר את מצבם הפיננסי או את זכויותיהם. משכנתא הם לא צריכים, גם טקס הנישואין לא חסר להם, אחרי הכל לא מדובר בפרק א בחייהם ושניהם כבר עברו דבר או שניים בחיים. האישה מתפקדת כאם לכל דבר לילדיו, הם מתנהלים במערכת יחסים מכבדת ואוהבת וברור לשניהם כי האישה לא תדע מחסור כל חייה – הוא כבר ידאג לכך.

רצה הגורל ועשרים שנים לאחר מכן הגבר נהרג מבלי שהסדיר את הקשרים הממוניים שלו עם האישה. ההנחה הייתה שכיוון שהיה מדובר בקשר דה-פקטו של ידועים בציבור היא תהיה זכאית לחלק מהונו ורכושו. אבל הגבר, עוד הרבה לפני שהכיר את האישה עמה חלק את עשרים שנותיו האחרונות, כתב צוואה ובה הוריש את כל הונו, רכושו ונכסיו לחלוקה בין ילדיו. עם קריאת הצוואה מצאה את עצמה האישה בגיל לא צעיר וללא אמצעי מחיה או גג מעל לראשה.

מדובר במקרה שקרה. המקרה הזה נגמר טוב: הילדים, שזכרו לאישה את חסדה, הסכימו כי היא תמשיך לגור בבית בו גרה בעשרים השנים האחרונות ואף לשלם לה הקצבה חודשית שתאפשר לה לחיות ברווחה. אבל הסיפור הזה יכול היה בקלות גם להיגמר אחרת. חוקית, במצב כזה לאישה אין שום זכות לנכסים או הממון שהותיר המנוח אחריו, גם אם הייתה מוכרת כידועה בציבור.

חתימה על הסכם ממון בין בני הזוג הללו ועדכון הצוואה היו יכולות לפתור את הבעיה שהתעוררה. אין ספק שלמצוא את עצמכם במצב בו בגיל לא צעיר צריך פתאום לארגן את החיים מחדש אחרי מות בן הזוג, או אחרי פרידה זה לא קל. כאשר אלו נעשים גם ללא אמצעים כספיים כלשהם – המצב הופך להיות סבוך בהרבה.

מה יכול להשתבש – תביעת הכתובה

מקרה אחר שאפשר היה לפתור בקלות אילו רק היה הסכם ממון מקצועי הוא המקרה הבא. זוג התחתן ולאחר מספר שנים נפרד. הזוג דווקא כן ערך הסכם ממון לפני הנישואים. במסגרת ההסכם, הבעל התחייב לשלם סכום מסוים לאשה במקרה של פרידה. כיוון שבמדינת ישראל מדובר, הזוג התחתן דרך הרבנות עם כתובה, חופה וקידושין. כיוון שהאהבה פרחה בזמן שהזוג נישא, הבעל התחייב לשלם לאשה שלושה מיליון שקלים במידה וייפרדו. בהסכם הממון התחייב הבעל לשלם שני מיליון שקלים ובהסכם הממון לא נכתב במפורש כי האישה מוותרת על כתובתה במקרה של פרידה.

לאחר הפרידה הבעל והאישה פעלו על פי הסכם הממון שנחתם אך האישה תבעה את הבעל על שלושה מיליון נוספים בטענה כי התחייב אליהם בזמן החתימה על הכתובה. בית המשפט פסק כי כיוון שהסכם הממון לא פירט במדויק והגדיר שהאישה מוותרת על כתובה, הרי שהבעל אכן מחויב לא רק לכתוב בהסכם הממון אלא גם על התוספות הרשומות בכתובה.

במקרה הזה רואים במפורש כי לא מספיק לחתום על הסכם ממון כלשהו אלא כדאי ורצוי כי גורם משפטי הבקיא ומנוסה בעריכת הסכמי ממון לני החתונה יערוך את הסכם הממון ויידע מראש לסתום פרצות חוקיות שעלולות להביא את בני הזוג לשברון לב וכיס ברגע שההסכם יופעל. משרד עורכי הדין שלנו הוא משרד מומחה בדיני משפחה בעל ניסיון וותק בניסוח מקצועי ואמין של הסכמי ממון בין בני זוג.

מה יכול להשתבש – רגע לפני החופה

אחד הנושאים שעלולים להתגלות כבעייתיים במיוחד הוא נושא העיתוי. על מנת שבית משפט יאשר הסכם ממון בין בני זוג עליו להיות משוכנע כי בני הזוג הבינו והסכימו מרצונם, ללא הפעלת לחץ, לחתום על הסכם הממון. בנוסף מוודא בית המשפט (או הנוטריון כאשר מדובר בהסכם ממון טרום נישואין) כי שני בני הזוג מבינים היטב את הנאמר בהסכם ואת השלכות הנאמר בהסכם, במיוחד במידה וההסכם מגדיר מצב שעלול להתפרש כמצב המפלה לרעה את אחד הצדדים.

השאלה בדיעבד היא מה נתפס כהפעלת לחץ", כדי להבין את משמעות הדבר בוא נסתכל על הדוגמה הבאה:

בחור ובחורה מחליטים להינשא. ההזמנות נשלחו, השמלה נתפרה, הרב הוזמן האורחים כבר חושבים מה ללבוש בדרך לחופה. בבוקר יום החתונה הבחור שולף הסכם ממון בחיוך ואומר לבחורה לחתום.  במצב כזה די ברור שקיים לחץ על הבחורה לחתום על הסכם הממון מתוקף הנסיבות. גם אם היא תחתום, קרוב לוודא שלהסכם כזה לא יהיה תוקף אמיתי בבית המשפט. בפרט, במידה וההסכם פועל לרעת האישה, תוקפו של המסמך יהיה תלוי על בלימה.

כאשר חותמים על הסכם ממון לפני החתונה חשוב לא רק תוכן המסמך אלא גם אופן החתימה וגם היכולת לוודא כי שני הצדדים מבינים היטב מה משמעות הדברים שעליהם הם חותמים כולל ההשלכות של הדברים הללו. במידה וקיים ספק, ייתכן שלהסכם הממון לא יהיה תוקף כלל. מצד שני, קרה גם מקרה בו אישה ניסתה לטעון כי הסכם ממון שנחתם בזמנו בינה לבין בעלה לשעבר נחתם מבלי שהבינה היטב את המשמעויות הנובעות מהכיתוב במסמך. בדיקת היסטוריית המקרה הראתה כי ההסכם נבדק בזמנו על ידי בית המפשט ונמצא כמפלה לרעה את האישה. בית המשפט התריע על כך בפני האישה ודחה את החלטתו לאשר את ההסכם אך גם במועד הבא האישה התעקשה כי היא מבינה ומסכימה לתוכן ההסכם ולכן ההסכם אושר. שנים לאחר מכן, כאשר בני הזוג נפרדו, בית המשפט לא קיבל את טענת האישה כי לא הבינה את הכיתוב בהסכם וחייב את האישה לקיים את ההסכם במלואו למרות כי היה ברור שההסכם פועל לרעתה.

בעיני רבים נתפס הסכם הממון כשאיזשהו חולשה בזוגיות, הטלת ספק או עין רעה. מה הסיבה שיש לבני זוג אוהבים לדון בנושאים רגישים כמו פרידה עוד לפני שהתחתנו? דווקא הדיון על נושא הסכם הממון והפרידה מכין זוגות היטב לקראת החיים הזוגיים: שיחה כנה וישירה גם על נושאים שאינם פשוטים לבני הזוג והתמודדות עם סוגיות לא פשוטות מכין ומלמד את הזוגות כיצד להתמודד עם אתגרים שהחיים מכינים להם בהמשך החיים המשותפים שלהם ומאמנת אותם בפתרון משותף, ישיר וכנה, של האתגרים הללו.

חוק יחסי ממון משנת 1974

הסכם ממוןהחוק הישראלי קובע כי בני זוג שנישאו לאחר שנת 1974 ובמידה ולא חתמו על הסכם ממון שאושר על ידי בית המשפט, יחולו עליהם חוקי הממון הקבועים. חוקי ממון אלו מדברים על חלוקת כל הנכסים, הרכוש והממון שווה בשווה בין שני בני הזוג. הדבר נכון גם כאשר בני הזוג מגיעים ממקום מאד לא שווה פיננסית למערכת היחסים, כאשר לאחד מבני הזוג ישנו רכוש משותף רב קודם ולמעשה בכל מקרה אחר. אין משמעות לשאלה על שם מי רשום פריט רכוש כזה או אחר או מתי הוא נרכש. היוצאים מן הכלל הן ירושות, מתנות ופיצויים על נזקי גוף. דירה שנקנתה על ידי אחד מבני הזוג לפני הנישואין ורשומה על שמו בלבד עדיין תחשב כרכוש משותף ללא הסכם ממון חתום בין בני הזוג.

הצורך בהסכם ממון – לא רק לבעלי רכוש, אלא גם לבעלי חובות

הסכם ממון טרום נישואין נדרש לא רק עבור בעלי ממון אישי רב אשר רוצים להגן על רכושם מלפני הנישואין אלא גם על המצב ההפוך בתכלית: כאשר אחד מבני הזוג מגיע לנישואין כאשר באמתחתו שק חובות כבד. לאחר הנישואין, בני הזוג נחשבים כיחידה כספית אחת וכל חוב אשר חל על אחד מבני הזוג יחול אוטומטית גם על בן הזוג השני. משמעות הדברים היא שבן הזוג שאינו בחובות יוכל לפתע למצוא את עצמו פושט רגל או מטרה למעכלים של ההוצאה לפועל.

במסגרת הסכם טרום נישואין אשר מנוסח היטב ובאופן מקצועי אפשר להגן על בין הזוג שאינו נמצא בחובות ולתחם את החוב רק לאותו בן זוג השקוע בחובות.

הסכם ממון – לא רק לרכוש קיים אלא גם לרכוש עתידי

כאשר בני זוג מתחתנים, לרב מדובר בזוג צעיר למדי. זוג כזה אינו תמיד משופע בנכסים. כחלוף השנים צוברים בני הזוג נכסים וממון ולעתים דברים שלא היה צורך להגן עליהם בתחילת הקשר כיוון שלא היו קיימים, פתאום לאחר מספר שנים הופכים להיות משמעותיים ביותר. כדי לא ליצור מתחים בהמשך, כדאי לטפל בנושא כבר בתחילת הקשר, במיוחד כאשר בתקופה הזו, כאשר החיים עדיין לא הותירו את אותותיהם והצטברו מתחים, כעסים ולחצים.

מה אפשר וצריך לקבוע במסגרת הסכם ממון טרום נישואין?

ישנם תחומים רבים שאותם הסכם ממון יכול לכסות – סכום ואופן הפיצוי שיינתן לאחד משני הצדדים במקרה של פרידה, תנאים מגבילים לקבלת הפיצוי, אופן הטיפול בנכסים אישיים של בני הזוג מלפני הנישואים ונכסים שהצטברו במהלכם.

נוסף על היבטים אלו ישנם היבטים רבים אותם ניתן לקבוע במסגרת הסכם ממון טרום נישואין, היבטים שבמידה וחס וחלילה בני הזוג ייפרדו, יוכלו להקל מאד על תהליך הפרידה. דוגמה טובה לסעיף כזה הוא סעיף עיתוי תשלום הפיצוי.  על פי החוק וללא הסכם ממון טרום נישואין הקובע אחרת, חלוקת הרכוש נעשית רק לאחר פקיעת הנישואין. במילים אחרות – חלוקת הרכוש נעשית רק לאחר מתן הגט או מות אחד משני בני הזוג.

במקרים רבים, סעיף זה בחוק מביא גברים להפעיל לחץ כבד על הנשים כאשר הדבר שלמעשה עומד מאחורי הלחץ הוא – התפשרות בענייני הפיצוי תמורת מתן גט. פרידות נגררות ומתעכבות זמן רב עקב ליקוי זה בחוק.

במסגרת הסכם ממון טרום נישואין, ניתן להגדיר כי חלוקת הרכוש תתבצע מיד עם פירוד הצדדים, וללא קשר לקבלת (או מתן) הגט עצמו. סעיף שכזה למעשה מבטל אמצעי הלחץ שניתן להפעיל על בני הזוג להתפשר בעניינים כספיים תמורת השחרור מהנישואים עצמם. סעיף כזה מונע מצב בו אחד הצדדים משתמש בנושא הגט כקלף מיקוח ומעכב אותו על מנת לגרום לצד השני להיכנע לתכתיביו.

איך נמנעים מטעויות בעריכת הסכם ממון טרום נישואין?

הסכם ממון טרום נישואין יכול להיות שדה מוקשים רגשי עבור כל אחד משני הצדדים, במיוחד כאשר קיים אי שוויון פיננסי בין שני בני הזוג וצד אחד הוא יותר אמיד, בעל ניסיון כספי ועסקי רב יותר או כאשר העורך דין הנוכח היחיד הוא עורך דין שמגיע מטעמו של אחד מהצדדים.

כדי לעבור את אתגר הסכם הממון טרום הנישואים בשלום רצוי להתחיל את תהליך ההידברות זמן רב לפני מועד החתונה. תהליך ההידברות הוא בין בני הזוג ואינו כרוך בעורכי דין, בתי משפט או נוטריונים. המטרה של שלב זה היא לנהל שיחה חופשית בין בני הזוג, שיחה כנה וישירה, שיחה אשר בה הם יבינו כי הנישואין לקראתם הם הולכים היא למעשה שותפות – שותפות גם בניהול חיים משותפים, שותפות רגשית, אולי שותפות הורית אבל גם שותפות פיננסית עסקית. בשיחות אלו בני הזוג צריכים לגבש דעה ביחד לגבי רצונם: מה הם היו רוצים שיקרה במקרה של פרידה.

מגשר יכול לעזור לבני הזוג בתהליך: להציע הצעות, להציג פתרונות אפשריים, להביא לכלל דיון הדדי בו שני הצדדים נשמעים בנינוחות. בסופו של דבר תפקידו של הנוטריון בעריכת ההסכם היא לדאוג לצדדים המשפטיים. תפקידו אינו כולל יישום או החלטה עבור בני הזוג אלא ניסוח רצונותיהם שלהם בשפה משפטית וכיסוי המקומות העלולים להתגלות כבעייתיים מבחינה משפטית.

עצה נוספת נוגעת למצב בו הפערים הכספיים בין בני הזוג הם רבים או שאחד מבני הזוג הוא בעל עסק ומגיע מצויד בעורך דין מטעמו. רצוי, ולו על מנת למנוע מצבים של ביטול בדיעבד של הסכם הממון טרום נישואים, לדאוג כי גם הצד השני מיוצג על ידי עורך דין מטעמו. ייצוג כזה לא ייפגע בעריכת הסכם הממון טרום הנישואים אלא דווקא יחזק אותו. ייצוג כזה ימנע מצב בו ניתן יהיה לקבוע בדיעבד כי ההסכם מפלה את הצד המוחלש או שצד זה לא היה מודע למשמעויות הניסוחים המשפטיים הכתובים בהסכם.

אם לסכם את הנקודות המשמעותיות:

  • נושא הסכם הממון צריך לעלות זמן רב לפני החתונה עצמה, גם אם זה לא נושא שיחה נעים
  • קביעת תכני ההסכם רצוי שתעשה במשותף: כל צד מביע את רצונותיו וצרכיו ביחס לשותפות הקרבה
  • ייצוג הולם של שני הצדדים: בין אם שני הצדדים בוחרים שלא להיות מיוצגים על ידי עורך דין מטעם או בין אם שני הצדדים בוחרים בייצוג משפטי. רצוי להמנע ממצב בו רק צד אחד זוכה בייצוג משפטי.
  • היעזרות במגשר בעת הצורך

ההבדל בין הסכם ממון ולהסכם רגיל

אם שני בני הזוג חותמים על הסכם הנוגע לענייניהם הפיננסים אבל לא מקבלים אישור משפטי להסכם זה – אם דרך נוטריון לפני הנישואין, דרך רשם הרבנות לפני הנישואין או באמצעות פסיקה של בית המשפט לענייני משפחה – עדיין להסכם בינם יש ערך ודינו כשל הסכם רגיל.

גם הסכם רגיל יש לכבד אולם קל יותר לערער על תוכנו או על תוקפו בבית המשפט. על מנת שההסכם יהיה קשיח ויהיה קשה מאד לבטלו בדיעבד, כאשר הרוחות סוערות והרצון הוא לפגוע – יש לתת להסכם חותמת חוקית של הסכם ממון. הסכמי ממון ניתן לשנות או לבטל רק באמצעות פעולה נוטריונית (לפני הנישואין) ואם מדובר בשינוי או ביטול לאחר הנישואים – רק בבית המשפט.

קארמה והתחשבות

הסכמי ממון הנחתמים טרום הנישואים נוטים להיות נדיבים יותר מהסכמים שנחתמים בלהט יצרי הפרידה, הכעסים והרצון לגרום נזק לצד השני, שלעתים קרובות מדי מתלווים לתהליך פירוק זוגיות ופרידה.

למרות התסכול הראשוני שעלול להיות בזמן הפרידה למראה הסכומים הנדיבים שנפסקו באותו רגע בחיים בו השמיים היו כחולים, הציפורים צייצו והעתיד נראה ורוד מתמיד – למעשה הסכומים הללו משקפים לא אחת את מצב הדברים הריאלי ופועלים בסופו של דבר לטובת שני בני הזוג.

מרבית הזוגות יביאו ילדים במהלך חייהם המשותפים. לאחר הפרידה, במידה וצד אחד יישאר נטול כל וחסר יכולת קיום או מחייה, לא רק הצד הזה יסבול אלא גם הילדים המשותפים. בתורם, עלולים הילדים המשותפים להוציא את תסכוליהם על אותו צד במערכת היחסים שהסתיימה שבחר שלא לתמוך בבן הזוג שחלק עמו שנים, חוויות וגידול ילדים. מלבד הסבל הישיר לילדים אותו מרבית הזוגות אינם מעוניינים לגרום, אפילו אם הם כועסים על בני הזוג מהם נפרדו.

 

הסכמי ממון טרום נישואין חשובים לזוגות מכמה סיבות: הם מכינים את הזוג הצעיר לשותפות החיים אשר הם נכנסים אליה, דואגים ליישר קו להעמיד את שני בני הזוג בעמדה דומה אחד מול השני ומלמדים אותם להתנהל אחד עם השני בפתיחות, כנות הבעת רצונותיהם וצרכיהם בקול, עמידה על שלהם לצד התפשרות על נושאים שפחות מהותיים בעיניהם. הסכמי זוגיות יכולים להגן על אחד הצדדים כאשר קיים אי שוויון כספי ראשוני בינם. כאשר אחד הזוגות אמיד ומעוניין לשמור על נכסיו שנצברו לפני היכרות בני הזוג או כאשר אחד מבני הזוג שקוע בחובות ואינו מעוניין לסבך את בן הזוג עמו הוא נכנס לשותפות רגשית וכלכלית שנקראת נישואין. שינוי עיתוי מועד חלוקת הרכוש יכול לבטל אינטרסים לעכב את מתן הגט ולהפוך את תהליך הפרידה לקל יותר.

כאשר אדם משכיר דירה לאחר לא יעלה על דעתו לעשות זאת ללא חתימה על הסכם השכרה משפטי מחייב מראש, גם אם השוכר מוצא חן בעיניו. שותפות הנישואים כוללת היבטים כספיים משמעותיים הרבה יותר מאשר השכרת דירה ואין סיבה לא לדאוג גם להיבט זה של הנישואים בשיקול הדעת, תוך התחשבות וכבוד הדדים, תוך התגברות על אתגרים, אי הבנות וגם כאשר אין בתחילה הסכמה כוללת וגורפת לגבי כל סעיף וסעיף. תהליך הניסוח המשותף אשר מביא את שני בני הזוג לכלל הסכמה מדעת לגבי הנוסח והתנאים שיכללו בהסכם הזוגיות טרום הנישואים לא יפגעו ברומנטיקה או בזוגיות אלא רק יחזקו אותה ויהפכו אותה לשותפות אמת בכל המובנים של החיים.

 

פגישת יעוץ להסכם ממון

  • קבלו פגישת יעוץ ללא התחיבות במשרדים שלנו
  • לקפיעת פגישה חינם חיגו 0515544300

לקבלת פגישת יעוץ חינם יש למלא את הטופס

    השם שלך (חובה)

    האימייל שלך: (חובה)

    טלפון

    ההודעה שלך



    נשמור על קשר

    צור קשר חתונה בקפריסין

    יש לכם שאלות נוספות?

    עדכונים שצריך לעשות באתר

    נשמח לעזור במה שאפשר!

      השם שלך (חובה)

      האימייל שלך: (חובה)

      נושא

      ההודעה שלך


      הכותב אינו נושא באחריות עבור שימוש ברעיונות, דוגמאות ומידע שבמדריך. השימוש הוא באחריות הקורא בלבד

      כתיבת תגובה