הסכם ממון על דירה

צלצו אלינו לקבלת פרטים נוספים 051-5544300

הסכם ממוןכאשר זוג נכנס לקשר זוגי, בין אם מדובר בזוג שמתחתן דרך הרבנות, זוג שנישא בנשואים אזרחיים בחו"ל או זוג ידועים בציבור ששיתוף חייהם נעשה ללא הצהרה או הסכם חיים משותפים, היחסים בתוך הזוגיות כוללים גם היבט כלכלי פיננסי. בני הזוג חולקים משאבי הכנסות והוצאות, קיימת חלוקת עבודה בינם לגבי המטלות הנדרשות לקיום התא המשפחתי. במידה וזוג כזה נפרד, יש צורך לא רק להפריד את החיים ולהגדיר מחדש את התפקידים שכל אחד מהם ממלא אלא גם לחלק ביניהם את המשאבים הכספיים והפיננסיים שהם צברו ביחד במהלך שנות חייהם המשותפות.

אחד מפריטי הרכוש הבעייתיים ביותר כאשר הדבר מגיע לחלוקת הרכוש במקרה של פרידה או לאחר מות אחד מבני הזוג הוא דירה משותפת שבה בני הזוג גרו יחדיו. על פי החוק היבש, דירה בני זוג שייכת לשניהם, חצי בחצי, אם נרכשה בתקופת היותם בני זוג. במידה והדירה נרכשה על ידי אחד מבני הזוג בלבד לפני שהתחתנו או החלה תקופת השיתוף בינם, על פי החוק היבש היא אמורה להשאר ברשותו גם לאחר פרידת בני הזוג. מאז שהחוק נחקק, היו מספר פסיקות בבית המשפט אשר ערערו על קביעה זו. במידה ובני הזוג גרו בדירה יחד, ייתכן והייתה לגבי הדירה כוונת שיתוף, דבר שהפך אותה מרכושו של בן הזוג שרכש את הדירה לפני הנישואים לרכושם המשותף. בגלל קיומם של פסקי דין תקדימיים אלו, חשוב מאד לחתום על הסכם ממון טרום נישואין, במידה ומתחתנים או הסכם ממון כללי (באישור בית המשפט) במידה ומדובר בזוג ידועים בציבור או זוג שכבר נישא, במיוחד כאשר יש דירה בה הם חיים שנרכשה על ידי אחד מהצדדים בלבד.

למה הסכם ממון כל כך חשוב לזוגות

החוק הגדיר מהם החובות והזכויות של בני זוג בכל הנוגע לרכוש ופיננסיים, אולם ההגדרה של החוק היא כוללנית ואינה מתאימה עבור כל הזוגות. ישנם זוגות שמגיעים, למשל, כזוגות פרק ב' בחייהם. כל אחד מבני הזוג צבר רכוש ונכסים עוד לפני שבני הזוג הכירו זה את זה ונכנסו לקשר זוגי, לעתים גם יש לאחד או יותר מבני הזוג ילדים מקשרים קודמים. ישנם זוגות המגיעים מרקע סוציואקונומי שונה כאשר לאחד רכוש רב ואילו לשני מעט רכוש או שלאחד מבני הזוג ישנו פריט רכוש משמעותי עוד מלפני תקופת היותם נשואים או בקשר. דוגמה נפוצה של פריט כזה היא דירה.

כאשר אחד מבני הזוג מגיע לקשר כאשר בבעלותו הבלעדית דירה, הדירה יכולה לשמש לדברים שונים. היא יכולה להיות, למעשה, דירה להשכרה ובני הזוג גרים בדירה אחרת. כאשר זהו המצב מה דין הדירה עצמה וכן מה דין הכספים אשר הושקעו במערכת היחסים ומקורם הוא בדירה המושכרת? במקרה אחר הדירה משממת את בני הזוג למגורים. האם לאחר עשר שנים בהם בני הזוג גרו יחד בדירה, כאשר הייתה כוונה ברורה לנהל חיים משותפים בדירה הזו, לבן הזוג שהדירה איננה בבעלותו לא נוצרו זכויות על הדירה מעצם השיתוף בינם? בתי המשפט סוברים שכן.

כאשר בני זוג נפרדים, הרגשות סוערים. הדרך לפתור מחלוקות כספיות או כאלו הקשורות לנכסים כאלו ואחרים אינה סלולה, למרות שהבסיס לכך קיים בחוק. כאשר ישנם גורמים נוספים מעורבים דוגמת ילדים מקשרים קודמים או כאשר ישנם נושאים אשר ברור מראש כי הם אינם נושאים של שחור ולבן, לדוגמה דירה של אחד מבני הזוג שהייתה בבעלותו עוד טרום הנישואים – רצוי לארגן ולחתום על הסכם ממון מראש אשר מסדיר את הטיפול החוקי והחלוקתי בכל הנושאים הללו כאשר הרגשות עדיין אינם מציפים את בני הזוג, הרוחות רגועות ואין כוונת נקם או זדון במעשיהם. מלבד שיפור האווירה הכללית, חתימה על הסכם ממון יכולה לקצר באופן משמעותי את ההליכים הקשורים בפרידה. להסכם ממון יש קדימות על כל אופן חלוקה שנקבע בחוק, כך שאם יש ברצון בני הזוג להגדיר מראש יחסים כספיים, התחייבויות או קנסות גם את זאת הם יוכלו להסדיר במסגרת הסכם ממון.

מועד פקיעת הקשר

סיבה נוספת בגללה הסכם ממון כל כך חשוב לזוגות הוא קביעת מועד פקיעת הקשר, ועבור זוגות של ידועים בציבור – גם מועד תחילת הקשר. על פי החוק מועד פקיעת קשר נישואין הוא עם קבלת גט, אך דווקא היבט זה יכול לשמש זוגות לנסות ולגרור את הגירושים או לסרב לתת או לקבל גט. הסכם ממון יכול להגדיר מועד חליפי שאינו מותנה בקבלת גט דרך הרבנות – למשל המועד בו בני הזוג הפרידו את מקומות המגורים שלהם, או המועד בו התקיימה הסכמה הדדית כי הקשר הסתיים, ללא קשר לתהליך הקורה ברבנות.

עבור זוגות ידועים בציבור וזוגת חד מיניים שזהו סוג הגושפנקא היחיד בו מדינת ישראל מכירה לגביהם, מועד החתימה על הסכם ממון יכול לציין את מועד תחילת הקשר הזוגי ושיתוף הנכסים ביניהם או שבהסכם הממון ניתן לציין במפורש מה הוא המועד בו הקשר הזוגי החל.

תוקף אישור הסכם הממון

כאשר זוג מתכוון להינשא הוא יכול לחתום על הסכם ממון טרום נישואין, כולל הסכם ממון על דירה שברשות אחד משני הצדדים. הסכם כזה ניתן לתקף כאשר הוא נערך ונחתם על ידי נוטריון ויהיה להסכם כזה תוקף חוקי בדומה לפסק דין. אחד מתפקידיו של הנוטריון הוא לוודא כי שני בני הזוג מבינים את מה שכתוב בהסכם ואת המשמעויות של מה שכתוב וכי החתימה על ההסכם נעשתה ללא כפייה ומתוך רצון והסכמה של שני בני הזוג.

הסכם ממון על דירה לפני הנישואין ניתן לתקף גם בבית המשפט לענייני משפחה אולם אז יש להגיע עם נוסח ערוך. בית המשפט אינו מייעץ או עוזר בעריכת והכנת הסכם הממון אלא מאשר אותו ונותן לו תוקף חוקי בלבד. רבים גם מוצאים את האווירה במשרדו של הנוטריון נינוחה יותר מזו הקיימת בבית המשפט.

בניגוד להסכם ממון טרום נישואין, הסכמי ממון לאחר הנישואים יש לאשר בבית המשפט. ניתן לערוך את ההסכם באמצעות נוטריון, אולם מתן התוקף החוקי ייעשה בבית המשפט לענייני משפחה. גם שינוי או ביטול של הסכם ממון קיים, כולל הסכם ממון על דירה טרום נישואין אותו רוצים לשנות לאחר הנישואים – יש לאשר בביתה משפט.

זוגות חד מיניים וזוגות ידועים בציבור יכולים לאשר את הסכם הממון על הדירה אצל נוטריון אולם רצוי לאשר אותו בבית המשפט, על מנת למנוע סיבוכים עתידיים אפשריים.

 

הסכם ממון על דירה הוא אולי הסכם הממון הנפוץ ביותר בו אחד מבני הזוג רוצה להגן על פריט רכוש כל כך משמעותי שאותו השיג עוד לפני תחילת הקשר הזוגי ולהחריג אותו מהרכוש הנחשב כמשותף לבני הזוג. כאשר רוצים לערוך הסכם ממון כדאי מאד לבחור נוטריון ולהיעזר בו לכתיבת נוסח הסכם הממון על הדירה כך שיתאים במדויק למקרה הספציפי המייחד את בני הזוג ויידע לכלול גם סעיפים נוספים הנוגעים להם, כולל כאלו שבני זוג שאינם בעלי ניסיון בעריכת הסכמי ממון שכאלו אולי לא חשבו עליהם. נוטריון גם יידע לייעץ לבני הזוג איזה אישור דרוש להם על מנת לתת משנה תוקף משפטי להסכם הממון על הדירה עליו חתמו.

הסכם ממון על דירה

פגישת ייעוץ להסכם ממון 

  • קבלו פגישת יעוץ ללא התחיבות במשרדים שלנו
  • לקבלת פגישה חיגו 0515544300

לקבלת פגישת ייעוץ יש למלא את הטופס

    השם שלך (חובה)

    האימייל שלך: (חובה)

    טלפון

    ההודעה שלך



    נשמור על קשר

    צור קשר חתונה בקפריסין

    יש לכם שאלות נוספות?

    עדכונים שצריך לעשות באתר

    נשמח לעזור במה שאפשר!

      השם שלך (חובה)

      האימייל שלך: (חובה)

      נושא

      ההודעה שלך


      הכותב אינו נושא באחריות עבור שימוש ברעיונות, דוגמאות ומידע שבמדריך. השימוש הוא באחריות הקורא בלבד

      כתיבת תגובה