נישואים ברבנות

צלצו אלינו לקבלת פרטים נוספים 051-5544300

על פי חוקי מדינת ישראל, נישואים נמצאים תחת סמכותם של בתי הדין הדתיים. עבור מרבית האוכלוסייה, המשמעות היא שהנישואים נעשים דרך הרבנות. נישואים דרך הרבנות אינם תהליך קל ופשוט לעתים, ומן הראוי להתכונן אליו כדי למנוע עיכובים מיותרים ולחץ לקראת תאריך החתונה המיועד.

השלב הראשון: בירור יהדות

על מנת שזוגות יוכלו להתחתן דרך הרבנות, על שני בני הזוג להיות מוכרים כיהודים על ידי הרבנות. ישנם מקרים בהם הליך זה הוא קצר ופשוט. לדוגמה: אם שני בני הזוג נולדו בארץ והוריהם התחתנו באותה לשכת רבנות בה גם הם נרשמים. במקרה זה, הברור יכול להיעשות במקום ומידית, כל שנדרש הוא שלשכת הנישואין ברבנות תמציא את עותק כתובת ההורים ותוודא בכך ששני זוגות ההורים הוכרו כיהודים ולכן גם ילדיהם.

מקרה קצת יותר סבוך הוא בו ההורים נישאו בארץ, אך בלשכת נישואין שונה. במקרה זה יש להמציא את תעודת הנישואין או הכתובה של זוג ההורים שאינם רשומים באותה הלשכה. אם תעודת הנישואין אבדה אבל הוצאה בארץ, ניתן להוציא מלשכת הרבנות המקורית בה ההורים נרשמו ההעתק נאמן למקור. אם גם ההעתק לא נמצא ניתן לפנות למשרד הפנים.

במידה ואחד מזוגות ההורים נישא בחו"ל, תידרשו להציג מסמכים חלופיים, כגון כתובה, מכתבים מרשויות שונות, או הליך בירור יהדות המתבצע בבית הדין הרבני בנוכחות אחד ההורים ובהצגת תעודת לידה.

במקרים בהם אחד מבני הזוג (או שניהם) אינם ילידי הארץ או שהם מאומצים, העניין הופך סבוך יותר וכרוך בהליך בירור יהדות המתבצע בבית הדין הרבני וכרוך בתשלום אגרה נפרדת. תהליך בירור יהדות הוא הליך היכול להימשך בין פגישה בודדת ועד מספר שבועות ואפילו חודשים. ההליך עצמו משתנה בהתאם למקום הבירור, זהות המברר והמסמכים שיש בידכם. בהליך בירור היהדות נבדקת למעשה יהדות אמו/ה של הנבדק/ת (החתן, הכלה או שניהם). ההליך לרב מתחיל בפנייה לרב היישוב המקומי ולבית הדין הרבני האזורי, שלהם הסמכות להוציא אישור יהדות. אם יש בידיכם מסמכים המציינים לאום יהודי, כגון תעודות לידה מקוריות (שלכם, של האימא ושל הסבתא), תעודת נישואים של ההורים והסבים מצד האם או כתובה של ההורים (אם נישאו בחתונה יהודית) – ייתכן שיהיה די בכך. אם ישנם קרובי משפחה מצד האם, בארץ או בחו"ל, שידועים כיהודים (ואפילו קרובים רחוקים), ניתן לשלוח את נציגי הרבנות לראיינם. אם מישהו מקרובי המשפחה שלכם מצד האם כבר נישא או התגרש בבית דין בישראל, ויש על כך תעודות, הדבר עשוי לפטור אתכם מן ההליך כולו שכבר הושלם לגבי אותו קרוב משפחה.

השלב השני: הוכחת רווקות ופתיחת תיק נישואים

בשלב השני, על שני בני הזוג להגיע יחד לרבנות שבה הם מתכוונים להתחתן. ניתן לבחור בכל סניף רבנות בישראל ואין הכרח לבחור ברבנות הקרובה למקום מגורי הזוג. שיקולים בבחירת סניף הרבנות יכולים לכלול קירבה ונוחות לבני הזוג או לעדים הנדרשים צורך הגעה, קרבה למקום עריכת טקס הנישואים למטרת חסכון בהוצאה על הסעת הרבה וביטול זמנו, או רצון לבחור ברבות אזורית או מקומית בה התורים וזמן ההמתנה לשלבים השונים עשוי להתקצר יחסית לרבנות עירונית עמוסה.

ישנם מקרים מיוחדים בהם בני הזוג יכולים להגיע בנפרד, ואף לשלוח מיופה כח מטעמם, לבצע את הליכי הרישום ופתיחת התיק. מקרים מיוחדים אלו דורשים אישור מבית הדין הרבני. את פתיחת התיק יש לבצע בין 45 ימים לשלושה חודשים לפני טקס החתונה המתוכנן. בסיום הבירור והרישום תקבלו היתר נישואים שתקף לשלושה חודשים.

בזמן הרישום נגבית אגרה בסך 700 ₪. ישנן לשכות רבניות המאפשרות רישום מקוון מוקדם אשר יחסוך זמן בעת הרישום הפיזי – תל אביב, מודיעין, כפר סבא ורמת גן.

בזמן הרישום עליכם להציג תעודות, מקוריות בלבד: תעודות זהות כולל ספח מעודכן, ישנם מקרים בהם תדרשו להציג גם תעודות לידה (מקוריות), ישנן מועצות הדורשות לראות תמצית רישום מלשכת רישום האוכלוסין (ניתן להוציא בחינם דרך אינטרנט. התעודות מגיעות לאחר כשבועיים לכתובת הרשומה בתעודת הזהות), תעודות נישואין או כתובות של שני זוגות ההורים, במידה ואחד מבני הזוג היה בקשר נישואין קודם – תעודות גירושין (מעשה בית דין ) או תעודות פטירה.

אם אחד מבני הזוג הוא מעל לגיל 17 אך מתחת לגיל 18, יהיה עליו להביא גם את אחד ההורים. במקרה של נישואי קטינים מתחת לגיל 17, יידרש אישור מבית משפט מחוזי המתיר להם להינשא.

אם אחד מבני הזוג הוא תייר יהיה עליו להצטייד גם בדרכון ואישור רבנות ויהדות מבית הדין הרבני בארץ. לרב, לצורך הוכחות אלו נדרש להציג מכתב המעיד על יהדות ורווקות מרב מקומי מארץ המוצא של התייר. במידה ורב זה מוכר על ידי הרבנות בארץ, בית הדין הרבני יספק את האישורים הנדרשים ממנו.

בנוסף, יש להצטייד במסמכים המעידים כי החתן המיועד אינו כהן במקרים בהם הכלה המיועדת היא גרושה, גיורת או בת לאב לא יהודי. במקרים בהם האישה היא אלמנה ללא ילדים ובעלה המנוח יש אחים יהיה עליה לעבור טקס חליצה לפני שתוכל להינשא שוב. גבר שאחיו הנשוי נפטר ללא ילדים צריך גם הוא לעבור טקס חליצה.

ילדים מאומצים צריכים לדאוג גם לאישור אימוץ מבי"ד הרבני האזורי שהם מותרים לבוא בקהל, ואשה שלה ילד בן פחות משנתיים מגבר שאינו עתיד להיות בעלה תידרש גם היא להביא אישור לנישואים מבית דין רבני.

יש להצטייד בנוסף בשלוש תמונות פספורט. ישנן לשכות רבנות הכוללות אפשרות לצילום במקום אך יש לברר על כך מראש. ישנן לשכות רבנות הדורשות נוכחות של הורה, למשל הרבנות בראשון לציון, כדאי לברר על כך מראש.

מה נעשה בעת הביקור הראשון ברבנות?

בביקור הראשון ברבנות למעשה נפתח התיק, וממולאים טפסים הכוללים פרטים אישיים והצהרה של בני הזוג על נכונותם להינשא. על בני הזוג במעמד זה גם לדעת כבר מה תאריך החתונה המיועד (התאריך יקבל אישור לאחר השיחה עם הרבנית) ומי הרב המיועד לבצע את טקס הנישואים.

לאחר הרישום והחתימה יפתח תיק הנישואים ותקבלו את מספר התיק אותו עליכם לשמור. במהלך הביקור הראשון, או לאחריו תדרשו לשני שלבים נוספים: עדות על רווקותכם ושיחה עם הרבנית. לעתים קרובות ניתן לשלב את השלבים האלו כבר בביקור הראשון. כחלק מתהליך בירור היתר הנישואים, על כל אחד משני בני הזוג להמציא שני עדים, גברים, שאינם קרובי משפחה ואינם קרובי משפחה זה של זה. אותם עדים יכולים לשמש את שני בני הזוג במידה והם מכירים את שניהם. במסגרת שלב זה יעבור כל אחד מהעדים ראיון אצל הרב שיתשאל אותו ויברר כי שני בני הזוג המיועדים הם אכן רווקים ויברר את מידת היכרות העדים עם בני הזוג המיועדים.

תאריך החתונה היהודי נקבע במטרה למקסם את הסיכוי להכנס להריון סמוך למועד החתונה. הליך אישור תאריך החתונה כולל וידוא כי התאריך אינו נופל על אחד התאריכים האסורים לחתונה על פי היהדות: צום גדליה, צום עשרה בטבת, צום תענית אסתר, צום י"ז בתמוז, ימי ספירת העומר, ט"ז ניסן – כ"ב ניסן, א' אייר– י"ז אייר, י"ט אייר – כ"ט אייר. חופות גם אינן מתקיימות בחגים ובמוצאי שבת. בנוסף, במסגרת השיחה עם הרבנית, יתקיים בירור מועד קבלת הוסת האחרונה על מנת לוודא כי תאריך החתונה מתקיים במועד רצוי. במידה והכלה המיועדת בהריון, על הזוג להגיש בקשה לסידור חופה וקידושין למעוברת בבית הדין הרבני האזורי. עלות ההכרה באבהות ואישור סידור חופה וקידושין היא כ- 250 ש"ח. את האישור יש להביא ללשכת הנישואין.

במידה וכבר הסדרתם מקום חתונה וקייטרינג עליכם להציג אישורים כי מקום החופה נמצא בהשגחת הרבנות: כל מקום בו עורכים חופה חייב אישור מהרבנות המקומית. אם הקייטרינג הוא נפרד, יהיה עליכם להמציא גם תעודת כשרות מהרבנות לקייטרינג, אישור מבעל הקייטרינג על הגשת האוכל בחתונת המזמין וחתימת המשגיח על נוכחותו באירוע בנוסף על פירוט התפריט שיוגש. אישורים אלו תוכלו לצרף גם במועד מאוחר יותר לאחר סגירת מקום החתונה והקייטרינג.

פתיחת תיק ברבנות עולה 700 ₪. עלות זו כוללת פתיחת תיק נישואין, הדרכת כלות, הדרכת חתנים במידת הצורך, פרסום החתונה בעיתונות, עריכת החופה על ידי רב מרבני המועצה הדתית המקומית (ללא הוצאות הסעה וביטול זמן הרב) והנפקת תעודת נישואין בשני עותקים. גם אם הרב הוא רב שאינו מרבני המועצה הדתית המקומית העלות אינה משתנה. ניתן לקבל הנחה על אגרה זו בסך 40% ממחירה במקרים הבאים: חייל בשרות סדיר, משרתי שירות לאומי, סטודנט או תלמיד ישיבה (כולל ישיבות הסדר ומכינות קדם צבאיות) עד גיל 30, עולה חדש שנתיים מיום העלייה ארצה, נזקק עם אישור מלשכת הרווחה, נכה או לקוי ראייה. אגרות בירור יהדות או רווקות העוברות בבית הדין הרבני דורשות תשלום אגרות נוספות.

ביקור שני: קביעת רב

הרבנות מקצה רב מקומי מטעמה לעריכת החופה. בכל מקרה רצוי להיפגש עם הרב המיועד לפני החופה עצמה. ניתן לבקש ולקבוע עם רב אחר, ובלבד שהוא מוסמך מטעם הרבנות לערוך חופות. במקרה זה יש להצטייד במכתב המעיד על הסכמתו והסמכתו של הרב המיועד. אם עדיין לא הגשתם אישורי כשרות מטעם הרבנות על מקום עריכת החופה והקייטרינג – עשו זאת כעת. על כל המסמכים להיות מוגשים לפחות 10 ימים לפני מועד החופה. לעתים ניתן כבר בשלב זה לקבל את הכתובה וההעתק שלה שימולאו וחתמו בעת הטקס עצמו.

ביקור שלישי – אישור הבלנית וקבלת הכתובה והעתק

יום או יומיים לפני מועד החופה יש להגיש גם מסמך עם חתימת הבלנית על אישור הטבילה במקווה של הכלה. אם עדיין אין בידכם את הכתובה הלא חתומה והעתק שלה – השיגו אותם כעת.

תעודת הנישואים עצמה תשלח אליכם בדואר, לאחר החופה ולאחר שהעתק הכתובה החתום ע"י הרב שהשיא אתכם יתקבל ברבנות.נישואים ברבנות

רוצים חתונה קלה יותר ?

החתונה מוכרת במשרד הפנים    

חתונה מהירה ללא הרבנות בקפריסין.

אפשרות לחתונה ביום אחד.

צרו קשר עכשיו 0515544300

לקבלת השרות יש למלא את הטופס


    שם + משפחה של צד א באנגלית כמו שרשום בדרכון (חובה)

    שם + משפחה של צד ב באנגלית כמו שרשום בדרכון (חובה)

    האימייל: (חובה)

    צילום תמצית רישום צד א(גם צילום מהטלפון זה מצוין)

    צילום תמצית רישום צד ב

    קובץ נוסף

    קובץ נוסף

    מספר טלפון לבירורים

    כתובת לשליחת מסמכים (לא ניתן לשלוח למקום העבודה) ובקשות מיוחדות


    נשמור על קשר

    צור קשר חתונה בקפריסין

    יש לכם שאלות נוספות?

    עדכונים שצריך לעשות באתר

    נשמח לעזור במה שאפשר!

      השם שלך (חובה)

      האימייל שלך: (חובה)

      נושא

      ההודעה שלך


      הכותב אינו נושא באחריות עבור שימוש ברעיונות, דוגמאות ומידע שבמדריך. השימוש הוא באחריות הקורא בלבד

      כתיבת תגובה