כתובה מעוצבת

כתובה בעיצוב אישי

עריכה קלה מאוד בוורד

 

אתם תחליטו מה יהיה כתוב בכתובה שלכם

כתובה מעוצבת

כתובה בעיצוב אישי

עריכה קלה מאוד בוורד

 

אתם תחליטו מה יהיה כתוב בכתובה שלכם

כתובה מעוצבת

כתובה בעיצוב אישי

עריכה קלה מאוד בוורד

 

אתם תחליטו מה יהיה כתוב בכתובה שלכם

כתובה מעוצבת

כתובה בעיצוב אישי

עריכה קלה מאוד בוורד

 

אתם תחליטו מה יהיה כתוב בכתובה שלכם

כתובה מעוצבת

כתובה בעיצוב אישי

עריכה קלה מאוד בוורד

 

אתם תחליטו מה יהיה כתוב בכתובה שלכם

כתובה מעוצבת

כתובה בעיצוב אישי

עריכה קלה מאוד בוורד

 

אתם תחליטו מה יהיה כתוב בכתובה שלכם

כתובה מעוצבת

כתובה בעיצוב אישי

עריכה קלה מאוד בוורד

 

אתם תחליטו מה יהיה כתוב בכתובה שלכם

כתובה מעוצבת

כתובה בעיצוב אישי

עריכה קלה מאוד בוורד

 

אתם תחליטו מה יהיה כתוב בכתובה שלכם

כתובה מעוצבת

כתובה בעיצוב אישי

עריכה קלה מאוד בוורד

 

אתם תחליטו מה יהיה כתוב בכתובה שלכם

כתובה מעוצבת

כתובה בעיצוב אישי

עריכה קלה מאוד בוורד

 

אתם תחליטו מה יהיה כתוב בכתובה שלכם

כתובה מעוצבת

כתובה בעיצוב אישי

עריכה קלה מאוד בוורד

 

אתם תחליטו מה יהיה כתוב בכתובה שלכם

כתובה מעוצבת

כתובה בעיצוב אישי

עריכה קלה מאוד בוורד

 

אתם תחליטו מה יהיה כתוב בכתובה שלכם

כתובה חילונית -כתובה מעוצבת

 

הסכם משפטי, הצהרת כוונות והחלפת נדרים – מאוחדים לכתובה חילונית. 

מה היא בעצם חתונה? חתונה היא טקס שבה לציין התחלה חדשה – התחלה של חיים משותפים כזוג בתוך הקהילה. לחתונות בעולם יש מאפיינים משותפים ודומים. ברובן הן כוללות החלפה של מתנות סמליות בין בני הזוג, הסכם כתוב או כזה שבעל פה ומסיבה שבאה לשתף את האורחים בשמחת בני הזוג. במסורות עתיקות או דתיות קיים אלמנט נוסף של רכישת הכלה, אלמנט שהולך ונעלם מהעולם ככל שהחברה הופכת לפלורליסטית ושוויונית יותר.

חתונה דתית לעומת חתונה חילונית

לאורך ההיסטוריה הדתות השונות פעלו למען צבירת הון פוליטי. אחת הדרכים המשמעותיות בצבירת הון פוליטי שכזה היא באמצעות החדירה לתחום המשפחה. בישראל 2018, הדתות הלאימו את כל נושא המשפחה ולמעשה הפכו להיות פוסקות בנושא שהוא מאד אישי: למי מותר להתחתן, עם מי מותר להתחתן ובאיזה אופן: יהודי יכול להינשא רק ליהודייה, מוסלמי למוסלמית ונוצרייה לנוצרי – וגם זה בתנאי שהם עומדים בתנאים מסוימים. נישואים חד מיניים אינם מוכרים כלל אפילו אם בני הזוג נישאו בחו"ל, וחסרי דת נותרים ללא מענה כלל בכל הנוגע לנישואים. בדרך זו, אלפי זוגות (ויותר) מדי שנה מוצאים את עצמם ללא אפשרות חוקית להינשא במדינת ישראל.

גם כאשר הרבנות אינה מערימה קשיים על בני הזוג והקשר בינם, חילונים רבים אינם מרגישים צורך לערב את הרבנות בטקס הנישואין שלהם ואף מוצאים בטקס סממנים פוגעים אשר מרדדים את מעמד האישה לרכוש שהבעל רוכש מידי אביה של הכלה.

הפתרונות האפשריים לזוגות מסורבי חיתון או כאלו שאינם מעוניינים לקיים חתונה דתית היא קיום חתונה חילונית. חתונה חילונית בחו"ל מנוהלת על ידי אנשי ממסד שאינם בהכרח דתיים: ראשי עיריות וכדומה. בארץ, ניתן לקיים טקס חתונה חילוני שאותו מנחה איש ציבור, ידוען או חבר טוב. מכיוון שבארץ אין למעשה תוקף רשמי לנישואים אזרחיים הרי שאין גם חוקים מוגדרים לטקס או למבצע הטקס.

מה יתרונות קיום חתונה חילונית?

כדי לענות באופן מלא על השאלה הזו צריך לשאול קודם – מה היא למעשה חתונה? בשביל מה צריך את זה? יש תשובות רבות לשאלות הללו, אנחנו נתמקד, ראשית, בתשובה הפרקטית: זוגות נשואים מקבלים הטבות שזוגות שאינם נשואים לא זכאים אליהן. הטבות אלו כוללות הטבות כלכליות כגון – נקודות זיכוי בחישוב המס, זכויות בקבלת משכנתא בתנאים מועדפים, היכולת להעביר נכסים בין בני הזוג ללא תשלום מס ועוד. בנוסף, עצם הגדרת הזוג כנשוי מקנה זכויות חוקיות בכל הנוגע להולדת ילדים, ירושה, זכויות במקום העבודה וכדומה.

גם זוג שאינו נשוי חוקית יכול לקבל חלק מהזכויות האלו במידה והזוג מוכר כ"ידועים בציבור". זוגות חד מיניים אמנם יכולים להגיע למעמד של ידועים בציבור, אבל היקף זכויותיהם ככאלו הוא חלקי. זוג ידוע בציבור הוא זוג שמנהל משק בית משותף לפחות שנה ושהסביבה והקהילה מכירים בהם כזוג. בניגוד לחתונה דתית, אין תאריך ידוע שבו זוג הופך מסתם זוג לידועים בציבור. מעבר לכך – כאשר הדברים מגיעים לבית המשפט יהיה על הזוג להוכיח כי הם אכן ידועים בציבור. ישנן דרכים העוזרות לזוג להוכיח זאת. אחת הדרכים היא לקיים חתונה חילונית בארץ. החתונה אמנם לא תהפוך אותם לנשואים על פי החוק, אך היא תתמוך בדרישתם להיות מוכרים כידועים בציבור ותספק ראייה ותאריך התחלה לסטאטוס זה.

אפשרות נוספת אף טובה יותר היא לבחור לקיים טקס נישואים אזרחיים בחו"ל. מעל לעשרים אלף ישראלים נישאים מידי שנה בחתונה אזרחית בקפריסין הקרובה, למשל. על פי חוקים בינלאומיים, מדינת ישראל לא יכולה שלא להכיר בנישואים שנערכו בחו"ל כחוק. לכן, גם אם בלית ברירה, מדינת ישראל מכירה בנישואים אלו כנישואים תקפים לכל דבר לאחר החזרה ארצה.

מה משמעותה של החתונה?

חתונה היא טקס שבו קורים כמה דברים: ראשית, שני בני אדם מכריזים ומצהירים כי הם זוג בפני המשפחה, הקהילה והחברים – ואלו בתורם מכירים בהם כזוג. שנית, שני בני אדם מסכימים על שורת דברים אליהם הם שואפים ולהם הם מתחייבים. באסלאם זהו חוזה, ביהדות כתובה ובנצרות – החלפת הנדרים. בכל המקרים הללו שני בני הזוג מסכימים על האחריות שיש להם זה לזו, מה היא כוללת ואיך היא תבוא לידי ביטוי במידה והנישואים יסתיימו.

בחלק מן הדתות והמסורות קיים גם חלק שבו מנוהל חוזה רכישה בין משפחת הכלה והחתן.

חתונה היא למעשה טקס קבלה חברתי שבו נחתם חוזה בין בני הזוג שמסדיר את המחויבות שלהם אחד כלפי השני ונוגע בהתחייבויות עתידיות במידה והנישואין יסתיימו בגירושין.  כל ההסדרים הללו מאוגדים, למעשה, בכתובה.

טקס חתונה חילוני וודאי מהווה טקס קבלה חברתי אך הוא מקבל יתר תוקף כאשר הוא מגובה בסיכום, הסדר או כתובה חילונית. תוכן הכתובה החילונית אינו זהה לתוכנה של הכתובה הדתית. אפשר (ורצוי) להעלים סממני רכישת כלה מכתובה הזו, ואפשר גם לדאוג ולכסות נושאים שאינם מכוסים בכתובה הדתית שנכתבה הרבה לפני העידן המודרני.

מה כוללת כתובה חילונית?

כתובה חילונית כוללת ומייצגת את בני הזוג החותמים עליה ויכולה להיות יצירה אישית לחלוטין של שני בני הזוג. רצוי שהיא תכלול הסכמה על ההתחייבויות ההדדיות של בני הזוג לכבד, לאהוב ולדאוג בעת צרה ויכולה גם להכיל הסכם פיננסי של ממש המפרט מה הן כוונות הזוג במקרים של גירושין, למשל. האם כוונת בני הזוג ללכת לכיוון של הורות משותפת שוויונית? האם בני הזוג עתידים לתמוך אחד בשנית כלכלית גם לאחר פרידה, ואם כן – מי יתמוך במי? האם הרכוש ששניהם מביאים לתוך הזוגיות יחולק לאחר פרידה? האם הצד שמעוניין בפרידה יאלץ לשלם "קנס" במידה וירצה להתגרש? אפשר להגיע להסכם לגבי כל הפרטים הללו. על מנת לתת תוקף משפטי להסכם רצוי לערב עורך דין ולחתום עליו בנוכחות עדים קבילים.

היבט נוסף של הכתובה הוא האלמנט הציבורי-קהילתי. חשיפת ההסכם (עם או בלי קריאה ציבורית שלו) בפני המשפחה והחברים נותנת לגיטימציה חברתית והכרה במחויבות ההדדית של שני בני הזוג. הצגת ההסכם כרוכה לא פעם בכתיבתו ועיצובו בדרך שמתאימה להצגה בציבור – לא רק אוסף דפי 3A מודפסים אלא תעודה רשמית לכל דבר. ייעוץ בדבר הכנת כתובה חילונית ועיצובה אפשר לקבל כאן.

ייחודה של כתובה חילונית מול כתובה דתית

ייחודו של טקס חתונה חילוני וכתובה חילונית היא הגמישות הרבה המתאפשרת לבני הזוג לבחור את אותם אלמנטים שמייצגים אותם באופן הטוב ביותר. על פי רב, כתובה חילונית מתאפיינת בהדדיות ושוויוניות החסרות בכתובה דתית. על פי הכתובה היהודית הדתית, הבעל למעשה רוכש את הכלה מידי אביה ובכתובה עצמה מפורט הסכום תמורתו הכלה נרכשה. בנוסף מפורטים הסכומים להם הבעל (בלבד) מתחייב לתת לאשה במקרה של גירושין או מוות, והסכום ששייך לאישה בלבד – הנדוניה – שאליו מקבל הבעל גישה חלקית. גם לכתובה דתית אין היום סמכות משפטית עליונה. דיני ירושה והסדרי ממון תופסים את המקום המשפטי של הכתובה ובמקרים רבים כחלק מהסדר הנישואין נחתם ויתור על הנאמר בכתובה.

כתובות רפורמיות וחילוניות מעבירות את הדגש מהפן הכספי-משפטי לפן הצהרת הכוונות לגבי החיים המשותפים. הצהרת אהבה והדדיות, שוויוניות והתחייבויות הדדיות אישיות, לאו דווקא משפטיות, המייחדות את בני הזוג. לכתובה מעוצבת ומנוסחת כהלכה יש משמעות עמוקה לא רק בייצוג הקשר בין בני הזוג אלא קבלת הקשר הזה על ידי המשפחה, החברים והקהילה.

מסורות סביב לעולם

בטקסי נישואין סביב לעולם קיימות מסורות המביאות לידי ביטוי מוחשי את הכתובה החילונית על הערכים בה: כבוד הדדי, אהבה, שוויון, הדדיות, פלורליזם, חירות וכדומה. בטקס נישואין חילוני ניתן לשאוב רעיונות גם ממסורות אלו ומהדברים שהן מייצגות בנוסף לרעיונות המגיעים מחתונות יהודיות מסורתיות הכוללות חופה, ברכות, כתובה, שבירת כוס, החלפת טבעות, הינומה וכדומה.

קבלה ותמיכה של המשפחה

  • תהלוכת המטריה האדומה – בסין נהוג להקדים לטקס החתונה תהלוכה בה מוחזקת מטרייה אדומה על ידי חברי משפחה של בני הזוג מעל לראשיהם. בסין מחזיקת המטרייה היא לרב אם הכלה והמטריה מוחזקת מעל לראשה של הכלה. הצבע האדום בא לסמן פוריות ושגשוג והשילוב בין המשפחה והזוג בה לסמל את הקשר והתמיכה שיש לבני הזוג מהמשפחה
  • שתיית אלכוהול משותפת – גם בטקס החתונה היהודי וגם ביפ נהוג לשתות אלכוהול מכוסות משותפות ביפן מדובר בשלוש כוסות סאקה מהן שותים שני בני הזוג ולאחריהם שני זוגות ההורים. השתייה המשותפת באה לסמל את הקשר בין בני הזוג ומשפחותיהם.
  • הלוואת אש – בדרום אפריקה נהוג שבני המשפחה מבאים זרדים בוערים מהאח בביתם ובתום הטקס בני הזוג מבעירים את האח בביתם המשותף באמצעות הזרדים הבוערים שהגיעו מבית משפחותיהם.

תחילתה של דרך משותפת חדשה

  • שבירת פעמון – בפיליפינים נהוג שבכניסה למקום הטקס ממוקם פעמון קרמיקה לבן ובתוכו אורז, חיטה ודגנים. שבירת הפעמון על ידי אם החתן מסמלת תחילת הדרך המשותפת החדשה וברכות לפריון, הצלחה ושגשוג.
  • הפרחת זוג יונים – מנהג נוסף שמגיע מהפיליפינים הוא הפרחת זוג יונים המסמלת את הפרידה מהעבר ותחילת דרך חדשה

הדדיות, שוויון ושיתוף פעולה

הדדיות, שוויון ושיתוף פעולה הם המרכיבים הסודיים והערכים עליהם מושתתים המנהגים הנהוגים בגרמניה. טאטוא כלים שנשברים מחוץ לפתח הבית המשותף החדש וטאטוא השברים על ידי בני הזוג ביום החתונה במסר של שיתוף פעולה כדרך להצלחה. המסורת השנייה משלבת שיתוף פעולה הוכחת יכולת בפני הקהילה כשבני הזוג מנסרים במשותף גזע עץ.

 

כתובה חילונית משלבת ערכים של פלורליזם, חופש, שוויון, בחירה, אהבה, כבוד הדדי – ערכים שאינם קיימים בכתובות המסורתיות. תפקידה של הכתובה יכול להיות מסמך משפטי אשר נותן תוקף חוקי להתחייבויות ההדדיות של בני הזוג והצהרת כוונות לקבועת דרך משותפת חדשה. הצגת הכתובה המעוצבת בפני המשפחה והחברים מסמלת את קבלת הזוג בחברה והתמיכה שתינתן לו כזוג חדש.

נשמור על קשר

צור קשר חתונה בקפריסין

יש לכם שאלות נוספות?

עדכונים שצריך לעשות באתר

נשמח לעזור במה שאפשר!

    השם שלך (חובה)

    האימייל שלך: (חובה)

    נושא

    ההודעה שלך


    הכותב אינו נושא באחריות עבור שימוש ברעיונות, דוגמאות ומידע שבמדריך. השימוש הוא באחריות הקורא בלבד