הסכם ממון לדוגמה ועלויות הסכם ממון

ייעוץ טלפוני והצעת מחיר להסכם ממון חינם וללא התחייבות צלצלו עכשיו 

051-5544300

השירות ניתן ע"י משרד עו"ד ונוטריון אירנה פיין

הסכם ממון

זוגות רבים בוחרים לערוך הסכם ממון לפני החתונה. להסכם כזה יש יתרונות רבים: הוא משחרר את הזוג מהצורך להיצמד לנוסח כללי שאמור להתאים לכולם ולכן בסופו של דבר אינו מתאים לאף אחד. בהסכם ממון כללי הנוגע לכלל הזוגות

 

הנשואים שאינם עורכים הסכם ממון ישנם סעיפים שהם בעייתיים. לדוגמה, כיוון שעל פי ההסכם הכללי חלוקת רכוש מתבצעת רק במקרה של פקיעת הנישואים, עד לקבלת הגט לא נעשית למעשה חלוקת הרכוש. דבר זה מותיר זוגות רבים עם שאלות פתוחות ובעיה כלכלית הנמשכת למשך חודשים רבים במקרה שזוג נפרד ומחליט להתגרש אך התהליך ברבנות עורך זמן או כאשר יש ריב ועיכוב מתן או קבלת הגט על ידי אחד הצדדים במטרה ליצור לחץ כלכלי על הצד השני.

עלויות הסכם ממון

אין עלות קבועה לעריכת הסכם ממון כיוון שאין שני הסכמי ממון שהם זהים או שני בני זוג הבאים לערוך את ההסכם זהים. מרבית הזוגות הצעירים, כאלו שעדיין לא צברו רכוש משמעותי בחייהם,  יתבקשו לשלם לעורך דין בין 2000 ₪ ל- 4000 ש"ח לצורך עריכת הסכם ממון המתאים להם. עלויות אלו יכולות להשתנות מעורך דין לעורך דין. לא רק נוטריונים יכולים לערוך הסכם ממון, אולם על מנת שיהיה להסכם תוקף חוקי מחייב כפסק דין עליו להיות מאושר על ידי נוטריון או בבית המשפט.

הסכם ממון טרום נישואין ניתן לאשר ולתקף באמצעות נוטריון. עלות אישור בלבד של הסכם כזה עומדת על 368 ₪ (ו-68 ₪ לכל עותק נוסף). ניתן גם לתרגם את הסכם הממון לשפות נוסף (בתוספת תשלום)הדבר משמעותי במיוחד אם רוצים לקבל עותק מקורי של הסכם הממון באנגלית שאותו ניתן להציג גם במדינות בהן השפה העברית אינה שלטת או במידה ואחד מבני הזוג אינו שולט היטב בשפה העברית ועל מנת לוודא כי אותו בן זוג מבין היטב על מה הוא חתם ומה ההשלכות של החתימה עליו לקבל תרגום של הסכם הממון לשפה מובנת לו.

הסכם ממון לאחר נישואין יש לתקף בבית משפט בלבד. עלויות תיקוף כזה כוללות אגרת פתיחת תיק בבית המשפט לענייני משפחה שעומדות על 550 ₪.

אפשר לאחד ולערוך הסכם ממון טרום נישואין באמצעות נוטריון, דבר שלרב מוזיל את העלויות כיוון שנוטריון יכול גם לערוך את ההסכם, גם לתרגמו וגם לאשרו. נוטריון הוא עורך דין שקיבל גושפנקא ממשרד המשפטים ואישור לאמת מסמכים כאלו (ואחרים) כאשר לאימות זה ישנו תוקף של בית משפט. מדובר בעורכי דין בעל ניסיון וותק רבים בתחום המשפט הישראלי, וידע גם בשפת המקור ושפת היעד של המסמכים המתורגמים.

במה תלויות עלויות הסכם הממון?

עלות הסכם הממון תלויה למעשה בשלושה גורמים:

  1. כמות הנכסים הקיימים של בני הזוג
  2. מורכבות ההסכם הנדרש
  3. שונות בשכר הטרחה הנגבה

כאשר לבני זוג ישנם נכסים קודמים רבים או מורכבות בנכסים הקיימים (לדוגמה – בעלי עסק או פטנט רשום) או כאשר ישנם גורמים נוספים אשר יש להם אינטרס סביר בנכסים הקיימים והעתידיים, כמו למשל ילדים מקשרים קודמים, עלות עריכת הסכם הממון תהיה גבוהה יותר.

גם אם מדובר בהסכם ממון הכולל תנאים מורכבים וכיסוי רחב יותר למגוון מצבים, גם אז עלותו תעלה בהתאם. בנוסף, כדי לזכור כי ישנה שונות בשכר הטרחה הנגבה על ידי עורכי הדין בעריכת הסכמי הממון. בעוד הממוצע להסכם ממון טרום נישואין לזוג בתחילת דרכו עומד על כ-2000 ₪, ישנם עורכי דין שיגבו מעט יותר ואולי אף חצי מהמחיר הזה ולעומתם אחרים שיגבו מחיר גבוהה בהרבה שיכול להגיע גם ל- 10,000 ₪.

מה נכלל בהסכם ממון?

הסכם ממון טרום נישואין שמאומת אצל נוטריון כולל סעיפים רבים הנוגעים לחלוקת הנכסים הפיננסיים והרכוש המשותף של בני זוג במקרה של פקיעת הנישואים. ישנם עורכי דין הכוללים בהסכמים אלו גם סעיפים הנוגעים למשמורת על ילדים עתידיים אולם סעיפים אלו הם בגדר הצהרת כוונות בלבד אין להם תוקף של פסק דין. רק בית משפט לענייני משפחה יכול להחליט ולפסוק בנושאים אלו.

הסכם ממון לדוגמה יטפל בנושאים של רכוש ונכסים קודמים של שני הצדדים. אם לדוגמה לאחד משני הצדדים יש דירה שהוא רכש לבדו לפני הנישואים – בהסכם הממון יקבע האם הדירה הופכת להיות רכוש משותף או נשארת כרכוש פרטי של אותו בן זוג. אם שני בני הזוג גרו בדירה הזו, האם עצם המגורים מקנה לבן הזוג השני זכויות על הנכס? האם לאחר הפרידה יהיה ניתן לכלול את הדירה כנכס משותף שיש לחלקו בין שני בני הזוג או שהדירה מוחרגת מחישוב הנכסים המשותפים? ומה קורה אם במהלך הנישואים הדירה נמכרת? האם לאחר הפרידה מחצית מערך הדירה תרד מחישוב החלק היחסי של בן הזוג השני בנכסים?

נושאים נוספים שהסכם ממון מטפל בהם הוא ההתייחסות לחשבון המשותף. ניתן להגדיר במסגרת הסכם הממון מה ההתחייבות הכספית של כל בן זוג לתרומה לחשבון המשותף או מאגר הכספים של ה"זוג". לדוגמה, ניתן להגדיר כי במהלך הנישואין כל אחד מבני הזוג יהיה חייב להפקיד בחשבון המשותף סכום מסוים לפחות כל חודש. ניתן גם להגדיר מה יקרה במצבים זמניים של פיטורים או מחלה לדוגמה בהם אחד הצדדים לא יוכל להפריש באופן זמני אל החשבון המשותף. דבר נוסף אותו ניתן להגדיר הוא "אבני דרך" – נקודות עתידיות בהן ההפרשה לחשבון המשותף גדלה למשל בעת לידת ילד או בחלוף מספר שנים מסוים. דבר נוסף אליו כדי להתייחס בעריכת הסכם הממון בין בני זוג טרום נישואין הוא אופן הצמדת הסכומים הללו למדד כלשהו שיאפשר לשמור על ערך הכסף שנקבע – למשל מדד יוקר המחייה.

הסכם ממון יכול להגדיר סכומים או קנסות למקרים מסוימים. לדוגמה, ניתן להגדיר סכום לתשלום במקרה של פרידה, כולל משך התשלום ומועד התשלום הראשון המיועד לתת לצד שפחות עומד על רגליים כלכליות עצמאיות אפשרות להתבסס ולשכור דירה, או להגדיר תנאי שלפיו במידה ואחד הצדדים מקים עסק עצמאי, ישנה אפשרות לבן הזוג השני לרכוש אחוזים מסוימים מהעסק בסכום נמוך תוך פרק זמן מסוים מרגע הקמתו או מה גובה התרומה של כל אחד משני בני הזוג במקרה, למשל, של רילוקיישן.

נושאים נוספים שכלולים בהסכם ממון נוגעים לדוגמה לחלוקת הנכסים הפנסיונים שנצברו במהלך מערכת היחסים, נכסי קניין רוחני ומועד הפעלת חלוקת הרכוש. ניתן אף להגדיר קנסות כספיים על עיכובים מכוונים למשל בעת מתן גט וכדומה.

הסכם ממון לדוגמה

ישנם הסכמי ממון לדוגמה שניתן להוריד באמצעות האינטרנט אולם הם אינם שקולים להסכם ממון שערוך במיוחד עבור בני זוג על ידי עורך דין או נוטריון. הסכמים לדוגמה אלו הם בסיסיים ולא בהכרח מכסים או מתאימים למצב של כל הזוגות או לכוונתם. לדוגמה, ישנם הסכמים המגדירים את כל הנכסים כפרטיים וחלוקת הנכסים מתבצעת על סמך רישום הבעלות. מצב כזה יכול להתאים לזוג בו שני בני הזוג עובדים ומרוויחים משכורת דומה אך אינו מתאים במקרה שבו קיים פער משמעותי ברווח של שני בני הזוג ובן הזוג שמרוויח יותר הוא זה המבצע את הרכישות הגדולות ונוהג לרשום אותם על שמו בלבד.

 

הסכם ממון הוא חוזה משמעותי ל"עסק" הזוג. כמו כל חוזה פיננסי, רצוי ליווי צמוד של נוטריון עם ניסיון רב בעריכת הסכמי ממון טרום נישואים שמתוקף ניסיונו יידע לדלות את הפרטים הרלוונטיים ורצון בני הזוג וכן ידע להעריך מה הם האתגרים הפיננסים בהם הזוג עלול להתקל בעתיד, ולהגדיר את היחס אליהם מראש.

הסכם ממון

נושא הסכם הממון גורם לאי נעימות בין בני הזוג אך חשוב לזכור כי האהבה הקיימת בין בני הזוג בעת חתימת ההסכם יכול ולא תשרוד בעוד שנים, ואם נישואי הצדדים יעלו על שירטון בעתיד, יהיה ניתן ליישב ברוח טובה את המחלוקות הרכושיות ביניהם לאור הסכם הממון.

חתימה על הסכם ממון מבטיח כי בן הזוג לא נישא מסיבות כלכליות. כאשר קיים פער כלכלי גדול בין הצדדים ו/או כאשר צד אחד הביא לתא המשפחתי כספים ו/או נכסי מקרקעין קיים חשש כי מי מבני הזוג נישא נוכח הממון הרב. חתימה על הסכם ממון יכולה למנוע עגמת נפש זו.

הסכם ממון מבטיח כי צד שאף אם לא תרם לתא המשפחתי בפרנסתו אך תרם רבות בעול גידול הילדים וחינוכם מטלות הבית וכו' ואשר הנכסים המשותפים לא נרשמו על שמו ואין לו בהכרח שליטה עליהם, לא ייצא מן המערכת הזוגית ללא חלק הוגן בזכויות המשותפות לאחר שהקדיש חלק משמעותי מחייו לתא המשפחתי חתימה על הסכם ממון יכולה למנוע עגמת נפש זו.

הסכם הממון יכול למנוע סחיטה של אחד מבני הזוג כאשר הנישואין מגיעים לקיצם, כאשר יש צד שמעוניין להתגרש וצד שלא. כאשר יש הסכם ממון הצד המעוניין להתגרש לא יאלץ לוותר על זכויותיו כדי לזכות בחירותו. כאשר קיים הסכם ממון יש לבצע את תנאיו ואף צד לא יוכל לסחוט את משנהו.

הסכם ממון יכול להגן על ילדים מנישואין קודמים שכן ילדים מנישואים קודמים חוששים לגורל ירושתם כאשר ההורה שנישא מחדש יחתום עם בן זוגו על הסכם ממון המבטיח כי חלקם של ילדיו ברכוש לא יפגע עשוי דבר זה להיטיב את היחסים בינם לבין בן הזוג החדש ולמנוע חששות מיותרות. בהעדר הסכם ממון עתיד בן הזוג החדש לרשת חלק מן הרכוש על חשבון הילדים.

חוק יחסי ממון בין בני-זוג, תשל"ג (1973), הינו החוק המסדיר את היחסים הרכושיים שיחולו בין בני זוג במקרה של גירושין או פטירה. החוק חל על כל הזוגות שנישאו לאחר 1.1.74. עם פקיעת הנישואין זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית שווים של כלל הנכסים אשר בני הזוג צברו במהלך חייהם המשותפים. נכסי מקרקעין מכוניות, תוכניות חיסכון, קופות גמל, ניירות ערך, פנסיה ועוד.

הסכם ממון בא כדי להסדיר את חלוקת הרכוש באופן שונה מזו הקבועה בחוק במקרה של פקיעת הנישואין. ההסכם צופה פני עתיד ונכנס לתוקף רק במצב של פקיעת הנישואין.

הסכם ממון חייב להיעשות בכתב ולקבל אישור של בית משפט או של בית דין רבני. כאשר ההסכם נערך בטרם הנישואין ניתן לאשר אותו גם אצל נוטריון. הסכם ממון שלא קיבל את האישור הדרוש חסר כל תוקף משפטי או ערך כלשהו. אפשר יהיה לנסות וללמוד מהסכם לא מאושר על כוונת הצדדים אך לא תמיד עניין זה יתקבל שכן העובדה שההסכם לא אושר יכולה להעיד דווקא על כך שאחד הצדדים לא הסכים לו ועל כן לא אושר ההסכם.

 

תביעה לביטול הסכם

הסכם הינו חוזה שנחתם בין שני צדדים. קיימים חוזים אשר קיבלו את אישורו של בית המשפט או את אישורו של בית הדין, על פי העניין, ובכך ניתן להם תוקף של פסק-דין.

חתימה על הסכם גירושין, אשר הינו הסכם הכולל בחובו את חלוקת הרכוש של הצדדים, משמורת הילדים, גובה דמי המזונות של הילדים, הסדרי ראייה ועוד.

על הסכמי גירושין חל חוק החוזים (חלק כללי) התשל"ג – 1973. הסכם גירושין ניתן לביטול כאשר  מתקיימות נסיבות אשר יצדיקו זאת. עפ"י חוק החוזים, אפשר לבטל חוזה כאשר מדובר בנסיבות של הטעייה, טעות, עושק או כפייה. נסיבות אלו יחד עם המבחנים המנחים, כפי שנקבעו על פי בפסיקתו של בית המשפט, יכולים להוביל לביטול הסכם.

עפ"י חוק החוזים, אפשר לבטל חוזה אם צד לחוזה אולץ לחתום עליו. פגם זה מהווה פגם מהותי ביצירת חוזה, ונושא זה מאפשר את ביטולו.

הסכם גירושין שנחתם וקיבל תוקף של פסק-דין אמנם לא ניתן לביטול בקלות שכן בית משפט לענייני משפחה מחמירים מאוד בנושא של ביטול הסכם גירושין אשר נחתם ואשר קיבל תוקף של פסק דין אך בנסיבות המתאימות ניתן לבטלו.

בית המשפט קבע כי:

"פסה"ד המעניק תוקף להסכם שעשו בעלי דין, הוא בבחינת יצור של כלאיים, ראשו של היצור הוא פ"ד וגופו הוא ההסכם. מי שמבקש לבטל פ"ד שמושתת על הסכם, חייב הוא להצביע על פגם מהותי שנפל בהסכם, פגם כזה העשוי להביא לביטולו של ההסכם עפ"י משפט החוזים – כגון: הטעייה, תרמית, טעות, כפיה וכיוצא באלה. תקיפתו של פ"ד תבוא על דרך של תביעה מקורית, אשר תוגש לערכאה שיפוטית שנתנה את פסה"ד הראשון."

ענייני משמורת ילדים ומזונות ילדים, הם עניינים דינאמיים וניתן לעתור לביטולם בשל שינוי נסיבות מהותי.

 

הסכם ממון לדוגמה ועלויות הסכם ממון

מה העלות של הסכם הממון?

המחיר נקבע לפי  רמת הנכסים בהסכם. ככול שההסכם יותר מסובך מושקעים בו יותר שעות עבודה. כנסו לאתר שלנו ותקבלו מחירים לפי תאור ההסכם

כמה זמן לוקח לעשות הסכם ממון?

רמת המהירות להכנת הסכם ממון תלויה בכם. הכנסו לאתר ותראו מה השלבים לביצוע מהיר של הסכם ממון.

מה קורה שאחד הזוגות לא רוצה לחתום?

הסכם ממון הוא תהליך רגיש שבו בדרך כלל אחד הזוגות לא תמיד מבין על מה הוא חותם. באתר יש מדריך המסביר מה הדרך הנכונה לפנות לבן הזוג.

מה ההבדל בין חתימה של נוטריון או עורך דין בהסכם ממון

כאשר חותמים על הסכם ממון רצוי מאוד שהחותם יהיה גם נוטריון ולא רק עו"ד. חתימת נוטריון מבטלת את הגשת המסמכים לבית המשפט ובנוסף חתימה זו חזקה יותר גם במקרה של בעיה .

פגישת יעוץ להסכם ממון

  • קבלו פגישת יעוץ ללא התחיבות במשרדים שלנו
  • לקפיעת פגישה חינם חיגו 0515544300

לקבלת פגישת יעוץ חינם יש למלא את הטופס

    השם שלך (חובה)

    האימייל שלך: (חובה)

    טלפון

    ההודעה שלך



    נשמור על קשר

    צור קשר חתונה בקפריסין

    יש לכם שאלות נוספות?

    עדכונים שצריך לעשות באתר

    נשמח לעזור במה שאפשר!

      השם שלך (חובה)

      האימייל שלך: (חובה)

      נושא

      ההודעה שלך


      הכותב אינו נושא באחריות עבור שימוש ברעיונות, דוגמאות ומידע שבמדריך. השימוש הוא באחריות הקורא בלבד

      כתיבת תגובה