שילוב של טקס נישואין דתי ואזרחי

צלצלו אלינו לקבלת פרטים נוספים 051-5544300

Nikita Khalimonenkov
Nikita Khalimonenkov
2023-09-08
אלופים אלופים אלופים !!!! כל התהליך נעשה באופן סופר זריז ומקצועי !! תודה רבה !!!
avital bard
avital bard
2023-08-27
עזרו לנו לקבל את כל האישורים הנדרשים במהירות רבה! שירות מצויין תודה רבה לכם!
זהר רוגל
זהר רוגל
2023-08-03
עדיין בתהליך אבל עד עכשיו, וואו שירות נדיר והכי שטוב שקיבלתי ever בהערכה זוהר ר.

 

במדינת ישראל הנישואין היחידים המוכרים הם נישואים דתיים שנערכים על ידי נציג של בית הדין הדתי הרלוונטי לדתם של שני בני הזוג, ובמקרה של יהודים – הרבנות, דבר זה מותיר מחוץ למעגל הנישואים האפשריים בישראל זוגות רבים. זוגות חד מיניים אינם רשאים להינשא בישראל, זוגות בני דתות שונות או אפילו כאלו בהם שני בני הזוג יהודיים אך הרבנות מערימה קשיים בהכרה ביהדותו של אחד או שני בני הזוג או זוגות שעל פי החוקים העתיקים הם אינם רשאים משום מה להינשא כמו כהן וגרושה או עד בני דור עשירי של מי שהוכרז כממזר. לא מדובר באחוז זניח מתוך כלל הנישואים בארץ, למעשה מדובר באחוז משמעותי של כעשרים אחוז שאינם יכולים, גם אם היו רוצים – להינשא במדינת ישראל. נוספים אליהם זוגות רבים שאינם מעוניינים לקיים טקס נישואין על הלכות הרבנות, מסיבות כאלו ואחרות. מה הפתרונות למצב זה ואיך ניתן להגיע לטקס נישואין שמייצג את בני הזוג וגם מקבל תוקף בארץ?

פתרון ראשון – הפרדת טקס הנישואין מהמעמד האזרחי

כל עוד בני הזוג מוכנים להיות מוכרים בארץ כ"ידועים בציבור" ולא כ"נשואים", ניתן לבצע מספר פעולות פשוטות אשר יבטיחו את מעמד בני הזוג כידועים בציבור ויזכו אותם בכל ההטבות הנלוות, אשר בישראל כמעט וזהות לחלוטין לאלו אשר בני זוג נשואים זכאים להן. כדי להבטיח את מעמד בני זוג ידועים בציבור על בני הזוג לחתום על הסכם לחיים משותפים ולחתום על הצהרה במשרדי הביטוח הלאומי על כך שהם ידועים בציבור. שתי פעולות אלו יבטיחו להם במידה רבה הכרה במעמדם.

מלבד ההכרה החוקית, בני זוג כאלו אשר רוצים לקיים טקס חתונה יכולים לעשות זאת ללא הכרה מדינית בטקס -באמצעות רב רפורמי, חבר, ידוען או כל מי שבני הזוג יבחרו בו לנהל את טקס החתונה שלהם.

פתרון שני – נישואים אזרחיים בחו"ל

פתרון אפשרי שני הוא קיום נישואים אזרחיים בחו"ל. מדינת ישראל מכירה מתוקף החוק הבינלאומי בנישואים חוקיים גם אם הם יתקיימו בחו"ל. בני זוג שנישאו בנישואים אזרחיים בחו"ל יוכלו להגיע ארצה להירשם במשרד הפנים ובתעודת הזהות כבני זוג נשואים. זוגות ישראלים רבים בוחרים להינשא בקפריסין בנישואים אזרחיים גם כי קפריסין מקלה על הזרים הבאים להינשא בתחומה וגם בגללה הקרבה הפיסית בין ישראל לקפריסין המקלה ומוזילה את התהליך. קפריסין מכירה באיחוד אזרחי לזוגות חד מיניים, אולם על זוגות אלו לשים לב כי איחוד אזרחי אינו מוכר בארץ לצורך רישום בתעודת הזהות אלא נישואים בלבד, כך שלבני זוג חד מיניים יש צורך להרחיק למדינה המכירה בנישואים חד מיניים של ממש דוגמת אנגליה, הולנד, איסלנד, פורטוגל, דרום אפריקה או ארה"ב.

טקסי הנישואים האזרחיים בחו"ל כפופים לחוקיים המקומיים בכל ארץ יעד בה יבחרו בני הזוג להינשא, אולם במרבית המקרים קיימת אפשרות, מסובכת מעט יותר עקב המרחק, לקיים טקס אשר משקף את רצון בני הזוג ותפיסת עולמם.

מה טקס נישואין רבני בא לסמל?

טקסי הרבנות מתאימים לחלק מהאוכלוסייה הנישאת בארץ אך לא לכולה, ואפילו לא לרובה. בטקסי הנישואין של הרבנות קיים אלמנט של בעלות – הכלה נמכרת קבל עם ועדה על ידי האב ועוברת לידי החתן המיועד שמכריז בכמה כסף הוא קנה אותה. אפילו הטבעת על פי טקסי הרבנות המסורתיים הם בעיקר היבט של בעלות: על הטבעת להיות נקייה מאבני חן כדי לוודא שהכלה אינה נישאת לחתן מבצע כסף, ושווה פרוטה כי היא למעשה מסמלת את הליך הרכישה.

עבור בני זוג רבים כיום, האלמנטים הללו בטקס הנישואין אינם תואמים לתפיסת עולמם או רצונם.

טקס נישואין – הדת כמרכיב בזהות התרבותית

מה טקס נישואין בא לסמל? טקס נישואין בה לסמל איחוד של בני זוג, כאשר האיחוד הזה הופך להיות רשמי ומוכר על ידי החברה והסביבה בה בני הזוג חיים. בנוסף, טקס הנישואין באופן מסורתי מקיים גם פן כלכלי בו בני הזוג מגדירים ובוחרים לשתף אחד את השני ואת הקהילה בה הם חיים באופן בו הם מתכוונים לתמוך זה בזה, ומה הם מתכוונים להתחייב מבחינה כלכלית ואחרת.

בני זוג מודרניים חיים בקרב חברה בעלת ערכים מסוימים ובעלת צביון תרבותי מסוים. כולנו התרגלנו במהלך החיים לצפות לאלמנטים מסוימים כחלק מטקס הנישואין: החופה, שבירה הכוס, טבעות, הברכות, ההגעה לחופה והליווי על ידי ההורים, הינומה, שתייה מכוס יין משותפת וכדומה. לאלמנטים אלו משמעות דתית, משמעות שאינה בהכרח אותה המשמעות כמו המשמעות התרבותית.

קחו לדוגמה: שבירת כוס

שבירת כוס היא תוספת מאורחת לטקס הדתי, תוספת שאינה מוזכרת במקרא, בתלמוד או במשנה. יש לה מקורות והסברים שונים, שכל אחד מהם מכוון לביצוע מעט שונה. ההסבר העתיק ביותר מדבר על שילוב עצב בשמחה. במקור, הבחירה כאן הייתה בשבירת כוס יקרה במיוחד על מנת להכניס למהול רצינות לתוך טקס שמח במיוחד.

הסבר נוסף למנהג הוא זכר לכך כי נשמות שהופרדו לפני לידתן מאוחדות בטקס החתונה, גישה שאומצה על ידי היהדות ממשנתו של אפלטון, יווני גמור. ביהדות הגרמנית, שבירת הכוס באה לגרש שדים ומזל רע מהנישואים וחב"דניקים רואים בטקס שבירת הכוס מעשה סמלי לביתוק הבתולין ועדות לאונו של החתן, הקבלה מדברת על החזר האור משברי הזכוכית שנוצצים לכל הכיוונים וזרמים אחרים ביהדות מדברים על הניתוק מהעבר, שבירת אורח החיים הקודם ומעבר לחיים זוגיים. ההסבר המקובל היום על הרבנות מגיע מכיוון הכנסת זכר חורבן המקדש לטקס הנישואין.

יהודים חילוניים לאו דווקא מתחברים לחורבן בית המקדש, אך לעתם שבירת הכוס, אחד המנהגים המזוהים ביותר עם טקס הנישואין היהודי – עדיין יש משמעות עבורם, גם אם היא אינה דתית במהותה אלא דווקא תרבותית. פעולה סמלית המייצגת את הכניסה לחיי הנישואין.

שילוב טקס נישואין דתי ואזרחי

שילוב טקס נישואין דתי ואזרחי הוא טקס הנבנה על בסיס מסורת תרבותית, ולעתים גם דתית, אשר מייצג גם את הלכות החשיבה המודרניים, השינויים שחלו בחברה, במעמד האישה ובדרך החשיבה. אם נסתכל לרגע על שבירת הכוס כסמל, הרי שאין צורך להיות דתיים על מנת לרצות ולקיים את המנהג או בדרך מסורתית שבה החתן בלבד דורך על כוס ברגל ימין ומקריא משפט הקושר את ירושלים לשבירת הכוס או לעשות בו שינויים: שני בני הזוג שוברים כל אחד כוס, או שוברים נורה עגולה עליה רשומים דברים מעברם שמהם הם רוצים להיפרד כחלק מהכניסה לחיי הנישואין.

לא כל רב יסכים לשנות את כללי עריכת הטקס הדתי, אך חלקם יסכימו לעשות בו מספר שינויים כדי להתאימו לבני הזוג הנישואים ולתפיסת עולמם. לרב, לא מדובר ברבני הרבנות אלא ברבנים רפורמים או עורכי חתונה אזרחיים אך אין סיבה לא לשלב אלמנטים מטקס הנישואין היהודי על מנת להדגיש את שמירת המסורת והשיוך התרבותי, גם אם הוא מנותק מהפן דתי.

החלפת טבעות הדדית, ביטול אלמנטים של בעלות

זוגות רבים יבחרו לבטל אלמנטים של בעלות מטקס הנישואים הדתי. שוב, רבנים רבים לא יסכימו לחתן זוג על פי כללי טקס שהשתנו ובפרט לא רבנים אורתודוקסים הממשיכים לראות בטקס הנישואין בעיקרו טקס של העברת בעלות.

היום, מקובל להחליף נדרים במהלך הטקס. הנדרים מוחלפים באופן שוויוני – שני בני הזוג מתחייבים האחד לשני. החלפת הטבעות היא חלק מהחלפת הנדרים. למעשה, האלמנט הדתי של הטבעת נשאר אך מהותו השתנתה וגם הפעולה עצמה עברה שינוי – לא הבעל שם טבעת על יד הרכישה החדשה שלו, אלא החלפה מרצון של טבעות המסמלת איחוד אינסופי (כי לעיגול אין התחלה או סוף) ונדרים בין בני הזוג. שינוי זה יכול לשמור על האלמנט של הטבעת עם הכנסת ערך חדש, מודרני, של התחייבות הדדית ושוויון – ולשלב בכך אקט מסורתי דתי עם טקס נישואין אזרחי מותאם לרוח התקופה.

שילוב של טקס נישואין דתי ואזרחי

מחפש עו"ד נוטריון לחתונה אזרחית?

  • קבלו יעוץ טלפוני ראשוני ללא תשלום
  • לקביעת פגישה חיגו 0515544300

לקבלת פגישת יעוץ יש למלא את הטופס

    שם + משפחה (חובה)

    האימייל: (חובה)

    צרף צילום של המסמכים(גם צילום מהטלפון זה מצוין)

    קובץ נוסף

    קובץ נוסף

    קובץ נוסף

    מספר טלפון לבירורים

    ספרו לנו קצת מה אתם צריכים


    נשמור על קשר

    צור קשר חתונה בקפריסין

    יש לכם שאלות נוספות?

    עדכונים שצריך לעשות באתר

    נשמח לעזור במה שאפשר!

      השם שלך (חובה)

      האימייל שלך: (חובה)

      נושא

      ההודעה שלך


      הכותב אינו נושא באחריות עבור שימוש ברעיונות, דוגמאות ומידע שבמדריך. השימוש הוא באחריות הקורא בלבד

      כתיבת תגובה