הסכם ממון ברוסית

צלצלו אלינו לקבלת פרטים נוספים 051-5544300

הסכם ממוןכאשר מדברים על חתונה מדברים על אהבה, פרחים, טקסים, טבעות ושבועות נצח. בחיים, לא תמיד לכל מערכות היחסים יש סוף טוב. לעתים, אפילו אהבה גדולה נגמרת בזוג שנפרד וחתונה שמסתיימת בגירושין. למרות שקל לחשוב על חתונה בהקשר של אהבה ורומנטיקה, לנישואים יש גם פן אחר, כלכלי. חוזה נישואים הוא חוזה המדבר על הסדרת מערכת היחסים בין שני אנשים שבוחרים לנהל מרגע מסוים והילך את חייהם ביחד, כיחידה זוגית אחת. יחידה זוגית זו מתנהלת בעולם לא רק ברמת מערכת היחסים הרומנטית בינם אלא גם במשמעות הכלכלית, הפיננסית, העסקית והמשפטית.

המשמעות הכלכלית של חוזה נישואים סטנדרטי

על פי תפיסת המדינה, כאשר שני אנשים בוחרים לכרוך את חייהם יחד בנישואים, הם למעשה גם כורכים את עתידם הכלכלי ביחד. אמנם כל אחד מבני הזוג הוא בעלים של נכסים פיננסיים עצמאיים במהלך הנישואים עצמם אולם במידה וזוג נפרד והנישואים מתפרקים, הרי אז מחושב הערך הפיננסי של שניהם יחד וכל אחד מהם זכאי לחצי מהסכום. ההנחה היא ששני בני הזוג השקיעו מאמץ משותף למען צבירת הנכסים – בין אם המאמץ כלל עבודה מחוץ לבית או כלל את ניהול משק הבית וגידול הילדים המשותפים. ההנחה היא כי במידה ואחד עבד מהרוויח משכורת מסוימת, גם אם גובה השכר של השני לא היה דומה או זהה, התרומה למערכת היחסים בינם הייתה זהה להפרשי השכר.

כאשר זוג מפרק את נישואיו, ללא קשר לסיבת פירוק מערכת היחסים או לשאלה של מצד מי הייתה היוזמה, בני הזוג זכאים לחלוקת רכוש שווה בינם. ישנם מעט דברים אשר אינם נכללים בחלוקה זו כמו ירושות שקיבל רק אחד מבני הזוג או מתנות שניתנו לאחד ולא אחר אבל מרבית הנכסים נחשבים משותפים, גם אם נרשמו רק על שם אחד מבני הזוג כשנקנו.

בחלק מהמקרים, הסכם סטנדרטי כזה יכול לתת מענה כלשהו לשני הצדדים אולם יש במענה הזה חורים רבים שהופכים אותו ללא מוצלח במיוחד עבור רבים. ראשית, מועד חלוקת הרכוש הוא מועד פקיעת הנישואים. במדינה בה הרבנות שולטת על מוסד הנישואים וניתן בה כח רב הרבה יותר לגבר מאשר לאשה, מוסד אשר עלול ומוציא מדי יום פסקי דין הקוראים להשכנת שלום בית – גם כאשר מדובר בזוג שחי בנפרד, גם אם לאישה יש סיבה טובה לרצות ולצאת ממערכת היחסים, גם אם הדרישה לשלום בית היא דרישה קנטרנית שבאה להפעיל מערכת לחצים כלכליים על האישה כדי שתוותר על מה שמגיע לה – ואפילו כשמדובר בסיטואציה של עגונות – פירוק הנישואים עדיין לא מתרחש ולכן גם לא חלוקת הרכוש או תשלום או תמיכה כלכלית כלשהי לאשה, שלרב בילתה את מערכת היחסים בביצוע ויתורים כלכליים לטובת הגבר.

גם מהצד השני ישנן בעיות שעלולות להתעורר. למרות שקיים חוק פיננסי הנוגע למערכות נישואים במדינה, הכתובה מהווה גם היא מעיין חוזה פיננסי בין הגבר לאשה. כיוון שרבים תופסים את הכתובה כאקט סימבולי הצהרתי ולא כחוזה לכל דבר, לעתים הגבר יעמוד בפני מצבים שבהם האישה תדרוש את מה שכתוב בכתובה והרבנות, בהיותה בית דין דתי, תנסה לכפות על הגבר תשלומים אלו.

הצורך בהסכם ממון

אפשרות טובה יותר מאשר קבלת ההסכם הפיננסי הסטנדרטי הכרוך בנישואים, או ליתר דיוק ההסכמים (שלעתים סותרים אחד לשני) הוא עריכת הסכם ממון קדם נישואים. בהסכם ממון כזה ניתן לקבוע מראש אילו נכסים יחולקו ובאיזה אופן, באילו נסיבות הנכסים יחולקו בצורה אחרת, מתי הנכסים יחולקו ואיזה תשלומים מגיעים למי ובאילו מצבים.

אפשר להגדיר בהסכם הממון את מעמדה של הכתובה כחוזה פיננסי, אפשר להגדיר בחוזה מה זכותם של ילדים קודמים, כאלו שהיו קיימים בזמן כתיבת החוזה, מה המצב הנוגע לירושה או לפרידה.

על מנת שהסכם ממון כזה יהיה בעל תוקף חוקי שבית המשפט יכבד, עליו להיות מאושר בערכאות משפטיות. כאשר הסכם הממון מנוסח לפני הנישואים, ניתן לאשר את הסכם הממון אצל נוטריון המעניק את הגושפנקה המשפטית להסכם. כל הסכם או שינוי בהסכם או ביטולו – שנעשה לאחר החתונה – יש לאשר בבית משפט לענייני משפחה בלבד.

למה הסכם ממון ברוסית?

כחלק מהתנאים המחייבים את הסכם הממון על שני בני הזוג לחתום עליו תוך הבנה מוחלטת של המשמעויות וההשלכות המשפטיות של חתימה על ההסכם, ומתוך רצון חופשי. כאשר שפת האם של שני בני הזוג או אחד מהם אינה עברית, קיימת אפשרות לערוך הסכם ממון בשפה ששני בני הזוג דוברים או לתרגם את הסכם הממון באופן מדויק כך ששני בני הזוג יבינו באופן חד משמעי את ההסכם לפני החתימה עליו.

כאשר הסכם ממון נערך לפני הנישואים, נוטריון יכול לערוך ולאשר את החתימה עליו ולתת לו תוקף של פסק דין. כאשר אחד או שני בני הזוג דוברים רוסית הסכם הממון יכול להיות כתוב ברוסית או בעברית ולהיות מתורגם על ידי הנוטריון לשפה המובנית על ידי שני בני הזוג. חתימת הנוטריון על הסכם הממון מאשרת כי הוא בדק ווידא כי שני בני הזוג חתמו על הסכם הממון לאחר שהבינו אותו ואת השלכותיו וכי שני בני הזוג חתמו עליו ללא שהופעל עליהם לחץ ומתוך רצון משותף להגיע להבנות כלכליות בינם.

מתי יש צורך בהסכם ממון ברוסית טרום נישואים במיוחד?

הסכם ממון טרום נישואים חשוב במיוחד במקרים בהם יש ילדים מקשרים קודמים שאינם משותפים לבני הזוג. מקרה נוסף הוא כאשר יש פערים כלכליים משמעותיים בין בני הזוג בזמן שנישאו. כאשר אחד מבני הזוג מגיע לנישואים עם נכסים רבים בעוד השני מגיע ללא כלום, רצוי לערוך הסכם ממון טרום נישואים כדי לוודא שבמקרה של פרידה לא יהיו לאף אחד סיבה או יכולת משפטית לערער על רצון בני הזוג בזמן חתימת ההסכם לגבי האופן בו הנכסים יחולקו או ספק לאילו נכסים יחולקו ואילו יישארו בידי אחד מבני הזוג או יעברו לרשות אחרים.

דוגמה לכך הם נושאים של שידוכים שנעשו מרחוק וכוללים פערים משמעותיים בנכסי בני הזוג או הגדרה מדויקת של חלוקת תפקידים והשלכות כלכליות נלוות לסטייה מדרישה התנהגותית הקבועה בחוזה. לדוגמה, ניתן להגדיר כי כל הנכסים שהיו של אחד מבני הזוג לפני הנישואים יישארו ברשותם גם לאחר פירוק הנישואים, או קנסות לאופן התנהגות מסוים דוגמת ניהול מערכת יחסים רומנטית אחרת בזמן הקשר.

גם מועד חלוקת הרכוש יכול להיקבע בהסכם הממון ויש לכך השלכות מרחיקות לכת כיוון שהתלות ברבנות או במוסדות קטנה וניתן לקבוע, למשל, שאם בני הזוג מפרידים מקומות מגורים אז הדבר מסמן את מועד חלוקת הרכוש ולא מתן הגט כפי שהרבנות קובעת. בנוסף, ניתן לקבוע כי לכתובה אין משמעות משפטית כלכלית בזמן פרידה.

להסכם ממון ברוסית יש קדימות על כל הסדר סטנדרטי אחר כך שבמקרה של פרידה הסכם הממון יכנס לתוקף במקום ההסכם הסטנדרטי. תפקידו של הנוטריון להעיר את עיני החותמים להשלכות הכתוב בהסכם, במיוחד אם חלוקת הרכוש אינה פועלת לטובת אחד מהצדדים החתומים על ההסכם. ערכית הסכם הממון ברוסית מאפשרת לשני הצדדים להבין טוב יותר את הניסוחים בהסכם ואת הדקויות הרשומות בו כאשר שפת האם של החותמים היא רוסית.

הסכם ממון ברוסית

פגישת יעוץ להסכם ממון

  • קבלו פגישת יעוץ ללא התחיבות במשרדים שלנו
  • לקפיעת פגישה חינם חיגו 0515544300

לקבלת פגישת יעוץ חינם יש למלא את הטופס

    השם שלך (חובה)

    האימייל שלך: (חובה)

    טלפון

    ההודעה שלך



    נשמור על קשר

    צור קשר חתונה בקפריסין

    יש לכם שאלות נוספות?

    עדכונים שצריך לעשות באתר

    נשמח לעזור במה שאפשר!

      השם שלך (חובה)

      האימייל שלך: (חובה)

      נושא

      ההודעה שלך


      הכותב אינו נושא באחריות עבור שימוש ברעיונות, דוגמאות ומידע שבמדריך. השימוש הוא באחריות הקורא בלבד

      כתיבת תגובה