חתונה אזרחית בשוויץ

צלצו אלינו לקבלת פרטים נוספים 051-5544300

נוף קדומים של פסגות הרים מושלגים, בקעות מכוסות משטחי דשא ירוק, שעוני קוקייה, שוקולד וגבינה משובחים יודל וקרן אלפים משמעים את הדהודם בין ההרים ובין כל אלו – חתונה, מה יכול להיות טוב מזה?

בישראל חתונה חייבת להיות דתית וכלל לא קיימת האפשרות להתחתן בחתונה אזרחית. גם בשוויץ ישנם אנשים מאמינים אבל שם סדרי העדיפויות נכונים – חתונה חייבת להיות אזרחית, מי שמעוניין יכול לקיים גם טקס דתי. דת קיימת מזה שנים כדי ליצור מוקדי שליטה פוליטיים – להגדיר מי שייך אליה ומי אינו נכלל בה, להגדיר מה הם ערכי ההתנהגות המקובלים. ערכי הדת היהודית כפי שהיא מיושמת על ידי הרבנות נקבעו לפני מאות רבות של שנים, בתקופה שהחברה החזיקה בערכים אחרים. נשים היו מטבע עובר לסוחר, עונש לנשים שהעזו להתגרש מבעליהן היה לאסור עליהן להתחתן עם מכובדים, ועונש לאנסים היה נישואים עם האישה אותה אנסו – הסחורה אותה קלקלו. היום נשים נתפסות כבני אדם בעלות צרכים ורצונות משל עצמן וכוהנים ולווים כבר אינם נחשבים כמכובדי החברה. בעולם של היום לנשים יש את הזכות לסרב לחתונה וברב העולם מהות החתונה כוללת הסכמה ורצון הדדי להכנס לחיים משותפים. לא בארץ.

כתוצאה מהחוקים האלו שאינם מפרידים בין הדת והמדינה ואינם מאפשרים לבני אדם לנהל חיי אישות מנותקים מעול הרבנות ויתר בתי הדין הדתיים בארץ נוצר מצב בו אחד מחמישה זוגות כלל אינם רשאים להתחתן פה: זוגות חד מיניים, זוגות בני דתות שונות, זוגות בהם שניהם יהודיים אבל הרבנות מסרבת להכיר ביהדותו של מי מהם, או זוגות שבגלל איזה חוק ארכאי דתי הרבנות החליטה שאסור להם להינשא. נוסף על כל הזוגות הללו ישנם זוגות שמנסים ככל האפשר להשאיר את הרבנות מחוץ למיטת כלולותיהם. זוגות אלו יאלצו להתמודד עם הרבנות במידה ויחליטו להתגרש אבל לפחות את החתונה הם אינם חייבים לשתף ולקיים על פי כללים שנקבעו על ידי אנשים שנראה כאילו נתקעו באחת המאות הקודמות.

רבים מזוגות אלו בוחרים להתחתן בנישואים אזרחיים בחו"ל. מדינת ישראל מחויבת לחוקים בינלאומיים על פיהם היא חייבת להכיר בנישואים חוקיים שהתקיימו במדינה אחרת. כתוצאה מכך רבים בוחרים לממש את זכותם להתחתן לא כאן ולא דרך הרבנות אלא במדינה זרה, בחתונה אזרחית. ואם כבר בוחרים להתחתן בחתונה אזרחית במדינה זרה – אז למה לא בין רכסים מושלגים, נוף קדומים מלא הוד והדר והרבה הרבה שלווה?

איך מתנהלת חתונה בשוויץ?

שוויץ היא מדינה המחולקת לעשרים וששה קנטונים. כל קנטון מתפקד כמעט כמדינה עצמאית. כדי להינשא בשוויץ יש להגיש למשרד רשם האוכלוסין (Zivilstandsamt / l’office de l’état civil / l’ufficio dello stato civile) בקנטון שבו מתכוונים להינשא. הדרישה בכל אחד מהקנטונים עלולה להיות מעט שונה מהדרישה באחרים.

ראשית, יש להגיש בקשה לקבלת אישור נישואים. על מנת להינשא בשוויץ יש להוכיח למעשה שלושה דברים: 1.אתם מי שאתם מתיימרים להיות ויש לכם אישור להיות בשוויץ באופן חוקי 2.אתם בני 18 ומעלה ומסוגלים לתת הסכמה חוקית ו-3. אינכם קשורים אחד לשני בקשרי משפחה קרובים.

התהליך עצמו כולל הגשת בקשה רשמית למשרד הרשם בקנטון בו אתם מתכוונים להינשא. אל הבקשה יש לצרף את תאריך החתונה הרצוי ואת כל המסמכים לאחר שהוכנו עבור הרשויות השוויצריות. במשרד הרשם בודקים את המסמכים שהוגשו ובמידת הצורך מבקשים מסמכים נוספים. החתונה מתפרסמת לתקופה של מספר שבועות במטרה לאפשר לכל מי שיש לו התנגדות לנישואין להציגם (למשל אנשים שנמצאים בקשר קודם עם מי שהמבקשים להינשא). לאחר כחמישה שבועות מתקבלת אישור החתונה.

לאחר קבלת אישור החתונה, על שני בני הזוג להגיע למשרדי הרשם בתאריך שנקבע עבורם. התאריך יהיה בין עשרה ימים לשלושה חודשים מיום קבלת אישור הנישואים. במידה ועברו יותר משלושה חודשים מיום קבלת הבקשה, יש להגיש בקשה חדשה לקבלת אישור נוסף.

מרבית החתונות נערכות במשרדי רשם האוכלוסין והן קצרות וענייניות. החתונה תארך באחת מהשפות הרשמיות בשוויץ: איטלקית, צרפתית או גרמנית. במידה ואחד או שני בני הזוג אינם דוברים את השפה יהיה עליהם לספק מתורגמן כשיר. ברב המחוזות אין דרישה לספק מתורגמן רשמי או בעל הסמכה מיוחדת לכך, אך עליו להיות כשיר ומסוגל לבצע את התרגום עבור שני בני הזוג מהשפה המיועדת. בכל מקרה רצוי להתייעץ במשרדי הקנטון בו אתם מתכוונים הינשא האם קיימת דרישה מיוחדת לגבי המתורגמן.

בתום החתונה אתם ושני עדים מעל לגיל 18 תחתמו על תעודת הנישואין. בני הזוג יכולים לספק את העדים בעצמם. במידה ולבני הזוג אין עדים מרבית משרדי הרישום מסוגלים לספק עדים על פי דרישה במידת הצורך. גם נושא זה רצוי לברר מראש מול משרדי הקנטון המיועד.

בסיום הטקס תקבלו ספר משפחה – הגרסה השוויצרית לתעודת נישואין תקפה הכוללת את העץ הגנאלוגי שלכם. יש לבקש מראש עותק נוסף של תעודת נישואים שאותה אפשר יהיה להציג בישראל, ופני החזרה ארצה גם להחתימה בחותמת אפוסטיל בשוויץ. ללא חותמת אפוסטיל, משרד הפנים הישראלי לא יכיר בתקפות התעודה.

המסמכים הנדרשים לצורך קיום חתונה בשוויץ

על מנת להינשא בשוויץ יש להציג מספר מסמכים: דרכון בתוקף, תעודת לידה, בקשה לקבלת אישור נשואים מפורטת, ספר משפחה של כל אחת מההורים ותצהיר משפטי על הסטאטוס המשפחתי של כל אחד מבני הזוג (שני תצהירים נפרדים).

שוויץ אמנם דורשת את מסמך הנולה אוסטה – מסמך שבו מדינת ישראל מצהירה שאין לה התנגדות לנישואי הזוג, אולם לרב ניתן להסדיר החלפת המסמך הזה בתמצית רישום ממרשם האוכלוסין בתוספת מכתב מהקונסול הישראלי בשוויץ שבו נאמר כי במידה ובני הזוג יינשאו בשוויץ, מדינת ישראל תכיר בנישואין. משרד הקונסול ממוקם בברן, עיר הבירה של שוויץ. אפשר להתקשר איתו דרך הדואל הבא: [email protected]. השגרירות עצמה ממוקמת ברחוב Alpenstrasse 32, קבלת קהל בשגרירות היא בימים ב-ו בין השעות 09:00-12:00, למעט חגים ישראלים ושוויצרים. טלפון להתקשרות: (41)31-3563500 (שעות התקשרות בין 12:00-14:00).

ככלל, שוויץ מסתמכת על ספרי משפחה (מעין עצים גנאלוגיים המגדירים את הקשרים המשפחתיים בעבר) כדי לוודא שאין בין בני הזוג הנישאים קשר משפחתי קרוב. במידה ואין ספרים כאלו, הפקיד במשרד הרישום יגדיר מה הם המסמכים הנדרשים מהורי החתן והכלה.

מסמכים נוספים נדרשים הם מסמכים המתייחסים לקיום וסיום קשרים קודמים: תעודות נישואין, גירושין ופטירה – במידה ואלו רלוונטיים. הדבר מתקיים לא רק לגבי קשרי נישואין אלא גם לגבי איחוד אזרחי, לדוגמה ברית זוגיות בארץ.

חתונה בשוויץ בני זוג חד מיניים

שוויץ אינה מכירה בנישואים חד מיניים. אמנם קיימת אפשרות להכנס לקשר רשמי הנקרא איחוד אזרחי, אפשרות הדומה מאד לנישואים עבור אישה וגבר, אולם ישנם כמה הבדלים בין שני המעמדות האזרחיים הללו בשוויץ. איחוד אזרחי יעלה לכם יותר כסף (אגרות נישואין עולות בין 300-400 פרנקים שוויצרים (CHF) ובין 400-500 CHF עבור אגרות איחוד אזרחי בין זוגות גאים), המעמד של הזוגות דומה בשוויץ, למעט נושאי אימוץ אבל ההבדל המשמעותי ביותר עבור זוגות אלו – כניסה לאיחוד אזרחי בשוויץ אינה מוכרת על ידי משרד הפנים הישראלי. במילים אחרות – אחרי כל המאמץ לא תוכלו להירשם בארץ כנשואים בתעודת הזהות.

איך מכינים את המסמכים לשוויץ?

את כל המסמכים יש להציג גם את המקור וגם את העותק המתורגם, מאושר ומאומת. על מסמכים המוגשים לרשויות להיות מתורגמים לאחת המשפות הרשמיות במדינה: צרפתית, גרמנית או איטלקית. מלבד תרגום יש לאשר את המסמכים באישור נוטריוני המעיד כי התרגום זהה למקור. נוטריון הדובר את שתי השפות
(שפת המקור והשפה אליה המסמך תורגם) על בוריין יוכל לתת חותמת נוטריון נדרשת. בנוסף, יש להחתים את כל המסמכים בחותמת אפוסטיל שמעניקה להם גושפנקא בין לאומית. למרות שניתן לבצע את רב השלבים לבד (תרגום והחתמה בחותמת אפוסטיל) את אישור הנוטריון ניתן לקבל רק אצל נוטריון מוכר, ולעתים קרובות הנוטריון גם ידרוש לבצע את התרגום בעצמו. שירות שמרבית משרדי הנוטריון מעניקים הוא שירות החתמה בחותמת אפוסטיל. ניתן לבצע את כל שלושת השלבים הללו באופן נח וזול באמצעות האינטרנט.

חתונה אזרחית בשוויץ

    הכנת המסמכים לחתונה בשוויץ

  • מחיר מוזל
  • תרגום תמציות רישום
  • חותמת נוטריון
  • חותמות אפוסטיל מכל הסוגים
  • משלוח מהיר

לקבלת השרות יש למלא את הטופס


    שם + משפחה של צד א באנגלית כמו שרשום בדרכון (חובה)

    שם + משפחה של צד ב באנגלית כמו שרשום בדרכון (חובה)

    האימייל: (חובה)

    צילום תמצית רישום צד א(גם צילום מהטלפון זה מצוין)

    צילום תמצית רישום צד ב

    קובץ נוסף

    קובץ נוסף

    מספר טלפון לבירורים

    כתובת לשליחת מסמכים (לא ניתן לשלוח למקום העבודה) ובקשות מיוחדות


    תהליך הכנת המסמכים

    תוכלו לשלוח לנו  את המסמכים דך הטופס או דרך המייל: [email protected]

    או בטלפון 0515544300
    ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם להשלמת התהליך

    נשמור על קשר

    צור קשר חתונה בקפריסין

    יש לכם שאלות נוספות?

    עדכונים שצריך לעשות באתר

    נשמח לעזור במה שאפשר!

      השם שלך (חובה)

      האימייל שלך: (חובה)

      נושא

      ההודעה שלך


      הכותב אינו נושא באחריות עבור שימוש ברעיונות, דוגמאות ומידע שבמדריך. השימוש הוא באחריות הקורא בלבד

      כתיבת תגובה