נישואים חד מיניים בפורטוגל

חתונה גאה בפטוגל צרו קשר עכשיו 051-55-44-300

מדינת ישראל אינה מאפשרת נישואים אזרחיים בתחומה. אם שני ישראלים מעוניינים להתחתן, עליהם לעבור מסכת של קשיים שהדתות השונות מערימות בפניהם ובמקרים רבים התשובה בסופו של דבר תהיה שלילית. הדבר נכון לבני דתות שונות, לעולים שהרבנות אינה מכירה ביהדותם, וכמובן גם לבני זוג מאותו המין. מכיוון שאין הפרדה בין דת  למדינה במדינת ישראל, ובכל הדתות המוכרות בישראל אין הכרה בנישואים חד מיניים – האפשרות לקיים טקס נישואים המוכר על ידי המדינה בישראל אינו אפשרי.

בעיית מסורבי הנישואים בישראל היא בעיה משמעותית המביאה אלפים רבים של זוגות לחפש פתרונות חליפיים לנישואים דתיים בישראל. אחד הפתרונות הוא קידום מעמדם של הידועים בציבור. לזוג ידועים בציבור ישנו מעמד דומה מאד מבחינה כספית לזה של זוג נשוי לכל דבר. מעמדם של הידועים בציבור בארץ הוא מבין המתקדמים ביותר בעולם. ההשלכות היחידות אשר נותרו כיום לזוגיות שאינה במסגרת נישואים נוגעת לענייני אימוץ, ילדים והתאזרחות.

יחד עם זאת, קיימת בעיה מובנת במעמד של ידועים בציבור: זוג נשוי אינו נדרש להוכיח קיום זוגיות בכל רגע נתון מרגע שנערך טקס נישואים. זוג ידועים בציבור עלול להתקל בקשיים כאלו בכל שלב מחדש. פקיד מתנגד עלול להטיל ספק בקיום זוגיות, למשל, אם חשבון הבנק אינו משותף – אפילו אם בני הזוג חיים יחד ומנהלים משק בית משותף עם שלושה ילדים, כלב ושני חתולים כבר עשרים שנה. הפתרון: נישואים אזרחיים בחו"ל.

למרבית מסורבי הנישואים ישנה אפשרות חליפית נוחה – נישואין אזרחיים במדינה קרובה המאפשרת נישואים של שני זרים שאף לא אחד מהם אזרח אותה המדינה או תושב קבע בה. למזלם של מרבית הזוגות מסורבי החתונה, קפריסין היא אחת המדינות אשר פותחת את שעריה לרווחה ומאפשרת נישואי זרים בה. כיוון שישראל חתומה על האמנות בינלאומיות, היא מחויבת להכיר בנישואים רשמיים שנערכו במדינות אחרות. הכרה זו אינה מלאה ולא לכל עניין יש לה תוקף חוקי מלא אולם היא בהחלט מאפשרת רישום של שני בני הזוג כנשואים זה לזה במשרד הפנים ובתעודת הזהות.

מזלם של בני זוג חד מיניים לא שפר בנושא זה. קפריסין פותחת שעריה לזרים ואפילו מכירה באיחוד אזרחי של בני זוג מאותו המין – אבל לא בנישואין. פקידי הרישום הישראלים אינם מכירים באיחוד אזרחי כשקול לנישואים ולכן בני זוג חד מיניים אשר עוברים טקס איחוד אזרחי בקפריסין לא ירשמו בתעודות הזהות שלהם כנשואים זה לזה.

פורטוגל? פורטוגל!

נישואים חד מיניים בפורטוגלעל מנת שזוגות חד מיניים ירשמו כנשואים בתעודת הזהות עליהם להיות מוכרים על ידי המדינה בה נישאו כנשואים – לא מאוחדים באיחוד אזרחי אלא נשואים. כל שנה, יותר ויותר מדינות מכירות בנישואים אזרחיים, אך לא כולן עדיין פותחות את שעריהן לחתונה של שני זרים שאינם מאזרחי המדינה. נכון ל-2018 יש 26 שכבר מכירות בנישואים בין בני אותו המין, אבל רק חמש מהן מאפשרות לבני זוג כאלו שאינם אזרחים להתחתן.

פורטוגל הייתה המדינה השישית באירופה והשמינית בעולם כולו להכיר בנישואים חד מיניים, דבר שהפתיע לא מעט אנשים. בפורטוגל הדת השלטת היא הנצרות הקתולית. מעל 85% מהאזרחים הם קתולים הדוקים, אחת הדתות המתנגדת בקול רם לקשרים חד מיניים. למרות התנגדות הכנסייה, מסתבר שהקתולים במדינה דווקא תומכים נלהבים בהשוואת זכויות לכל בני האדם, ללא תלות בנטייה המינית שלהם.

כשלושים שנה שקיימת הפרדה מוחלטת בין דת למדינה בפורטוגל. הפרדה זו הביאה בשנת 2010 להכרה בנישואים חד מיניים (ללא אפשרות אימוץ) דווקא על רקע התנגדות עזה מצד הכנסייה. לפני כשלוש שנים, התפתחות נוספת הביאה את פורטוגל לפתיחת שעריה בפני מתחתנים שאינם אזרחי המדינה ולפני כשנתיים להכרה מלאה בנישואים חד מיניים, כולל אפשרויות אימוץ (על ידי אזרחים פורטוגלים בלבד ובתחומי פורטוגל בלבד בשלב זה).

כיום פורטוגל היא אחד מחמש מדינות בעולם בלבד המאפשרת לזוגות חד מיניים שאינם אזרחים להתחתן בה. הקרבה היחסית של פורטוגל לישראל הופכת אותה לקפריסין של הזוגות החד מיניים.

מזל טוב! מתחתנים! מה צריך לארגן כדי להפוך את זה לרשמי?

בואו נתחיל מהמובן מאליו: בפורטוגל מדברים פורטוגזית. כל מסמך שמציגים צריך להיות מתורגם לפורטוגזית, מאושר באישור נוטריוני שמעיד שהתרגום זהה למקור ומוחתם בחותמת אפוסטיל שהיא חותמת רשמית של משרד החוץ המעידה כי המסמכים הם אכן מסמכים מקוריים ורשמים של מדינת ישראל ובכך מקנה להם תוקף בינלאומי.

המסמכים הדרושים הם דרכון ישראלי בתוקף (ותמיד רצוי שהתוקף יהיה לפחות לחצי שנה), תמצית רישום ממשרד רשם האוכלוסין שמעידה כי אתם רווקים ובעצם פנויים להכנס לקשר נישואין ותעודת לידה ארוכה. מסמכים נוספים שייתכן ותזדקקו להם: מסמכים המעידים על שינוי שם (כולל כתוצאה משינוי סטאטוס משפחתי) ותעודות המעידות על סיום קשרי נישואין קודמים (תעודות גירושין או פטירה) במידת הנדרש.

תמצית רישום (תעודת רווקות + תיעוד על שינוי שם)

בואו ונתחיל מההתחלה: תמצית רישום (או תעודה המעידה על רווקות). בהנחה כי המבקש הוא ישראלי הגר בארץ, הדרך הנוחה ביותר להשיג את המסמך הזה הוא באמצעות האינטרנט. הפקת המסמך הזה היא ללא עלות. המסמך יגיע לכתובת הרשמית של מבקש הבקשה (מה שרשום בתעודת הזהות) תוך שבועיים שלושה. אם אתם לא גרים בארץ יש דרכים חליפיות להשיג את המסמך הזה – דרך השגרירות או באמצעות מיופה כח בארץ. אם מיופה הכח הוא קרוב מדרגה ראשונה, גם הוא יוכל להוציא את המסמך באחת מלשכות האוכלוסייה וההגירה כשהוא מציג תעודות זהות שלו ושל מבקש הבקשה. אם מיופה הכח אינו קרוב מדרגה ראשונה הם יזדקקו גם לייפוי כח רשמי, מאושר על ידי עורך דין. כשממלאים את טופס הבקשה לתמצית הרישום חשוב לציין את הסיבה לבקשה. כמו כן, במידה והיה שינוי שם – יש לבקש תמצית רישום מורחבת הכוללת את כל השמות הקודמים. ההרחבה מכסה את הדרישה לתיעוד שינוי השמות, במידה והם קיימים.

תעודת לידה

תעודה לידה ארוכה היא תעודת לידה בה מופיעים שמות ההורים, מקום וזמן הלידה וכן כל החותמות הרשמיות הנדרשות. גם תעודות לידה ניתן להוציא בנוהל דומה באמצעות האינטרנט, דרך לשכת רישום האוכלוסייה, במידה ובן הזוג המבקש נולד בארץ לאחר שנת 1950. אם שנת הלידה קודמת – יש להדפיס את המסמך, למלא ולשלוח אותו לגנזך הרשות בפקס 02-6529195 או לכתובת המייל  [email protected]. אפשר גם לבדוק האם הטופס התקבל בטלפון *3450. אם המבקש אינו יליד ישראל יהיה עליו לפנות לשגרירות המדינה בה נולד על מנת להשיג תעודת לידה ארוכה משם.

דרכון

דרכון – מיוני 2017 אפשר להפיק דרכון ביומטרי בלבד. כדי לעשות זאת יש לפנות ללשכות רישום האוכלוסין אחרי ששולמה אגרת חידוש הדרכון, וטופס הבקשה לדרכון הודפס ומולא.  ואחרי שנקבע תור להפקת תעודות ביומטריות. דרכון ביומטרי תקף ל-10 שנים אלא אם כן ביקשתם שטביעות האצבע לא ישמרו ואז התוקף הוא ל-5 שנים בלבד.

מידע שכדאי לזכור – עלות הפקת דרכון זולה יותר דרך האינטרנט, וזולה יותר בחורף. למשל: בין נובמבר לפברואר עולה להפיק דרכון דרך האינטרנט 155 ₪ כאשר העלות להפקת דרכון אם משלמים בלשכה היא בלשכה היא 265 ₪. בעונת התיירות העלות באינטרנט עדיין זולה יותר אך לא בהרבה: 245 ₪.

ישראלים אינם זקוקים לויזה לפורטוגל.

תרגום ואישור נוטריוני וחתימת אפוסטיל

את כל המסמכים יש לתרגם בתרגום מדויק ומקצועי ואת התרגום יש לאשר באישור נוטריוני. ישנם מקרים רבים בהם נוטריונים נמנעים מלאשר מסמכים שלא הם עצמם תרגמו. דרך נוספת שבה ניתן לקצר תהליכים היא לפנות למשרד עורכי דין המתמחה בליווי תהליכים דומים בפורטוגל ולתת להם לדאוג לכל הפרטים הבירוקרטיים כמו תרגום, אישור נוטריוני וחתימה בחותמת אפוסטיל או לפנות לשירות המציע חבילה מוזלת של השירותים הללו.

חותמת אפוסטיל ניתן לקבל במשרד החוץ בירושלים בעלות של 34 ₪ למסמך.

זכרו שתמצית הרישום תקפה לששה חודשים כך שכדאי לבצע את תהליכי הפקתה, תרגומה ואישורה לקראת בקשת אישור הנישואין (ועדיין לתת מספיק זמן כדי להבטיח שתגיע בדואר).

אז…איך מתחתנים בפורטוגל?

קודם כל צריך לזכור שרק חתונה פורטוגזית מוכרת בפורטוגל, וגם אז מה שמוכר היא חתונה קתולית או אזרחית בלבד. חתונה של כל דת אחרת אינה מוכרת, וגם לא מוכר להתחתן בשגרירות או במקום שלא קיבל הסמכה רשמית לכך מהמדינה. החתונה האזרחית מתקיימת בלשכת הרישום המקומית על ידי הרשם. החתונה תתנהל בפורטוגזית. למרות שאין דרישה חוקית למתורגמן, כדאי להצטייד באחד כזה אם לא מבינים פורטוגזית – גם כדי לוודא שמבינים על מה מסכימים, וגם כדי למנוע בעיות תקשורת בקבלת השירות הרצוי.

סיבה נוספת שבגללה כדאי להיעזר בשירות עורכי דין במקרה של פורטוגל הוא הצורך להגיש בקשת נישואים כחודש (ולפעמים יותר) לפני הנישואים עצמם. הגשת הבקשה היא למשרד רשם האוכלוסין המקומי שם כל המסמכים והאישורים יבדקו, תפורסם הודעה רשמית על הנישואים (Bann) ואישור הנישואים יופק לאחר כחודש. רק לאחר קבלת האישור, אפשר לקבוע תאריך ושעה עם הרשם לטקס הנישואים עצמו.

הטקס עצמו יכול להיערך בכל מקום, אך יש לזכור שעבור מקומות מסוימים (למשל אחד מהחופים המקסימים שבפורטוגל) יש צורך באישורים נוספים, למשל אישור ממשטרת החופים. הטקס עצמו קצר ואורך בין 10-20 דקות, תלוי ברשם ובמתורגמן. הטקס כולל הסבר על מהות הנישואים, וידוא ששני בני הזוג נמצאים שם מרצונם החופשי ומעוניינים להינשא זה לזה, החלפת נדרים וטבעות ומתן אישור רשמי של הרשם הפורטוגזי. את תעודת הנישואים שמקבלים יש להחתים בחותמת אפוסטיל בפורטוגל לפני החזרה ארצה כדי לתת לה תוקף חוקי שיוכר גם על ידי פקידי משרד הפנים.

בפורטוגל אין צורך רשמי בעדים אבל יכול להיווצר מצב בו הרשם יתעקש על עדים. על פי החוק, על העדים להיות דוברי פורטוגזית (אבל לרב לא מקפידים על כך). החתונה הפורטוגלים היא הסכם בעל פה בפני גורם רשמי – אין חתימה על מסמכים. לאחר הטקס הרשם מפיק את התעודה. בעבר היה צורך במגורים של לפחות אחד מבני הזוג בפורטוגל למשך חודש לפני הנישואים. כיום, הדרישה הזו הוסרה.

 

פורטוגל היא מדינה עם נופים וחופים מלהיבים, אנשים חמים ומחירים זולים, והיא גם אחת מחמש המדינות בה זוגות חד מיניים יכולים להינשא, גם אם הם אינם אזרחי המדינה. התהליך אינו מורכב אך דורש שליטה בשפה הפורטוגזית וייפוי כח לעורך דין מקומי אשר יגיש בשמכם את בקשת הנישואים ויקבע עבורכם תאריך לטקס לאחר קבלת האישור.

נישואים חד מיניים בפורטוגל

    הכנת המסמכים לחתונה בפרטוגל

לקבלת השרות יש למלא את הטופס


    שם + משפחה של צד א באנגלית כמו שרשום בדרכון (חובה)

    שם + משפחה של צד ב באנגלית כמו שרשום בדרכון (חובה)

    האימייל: (חובה)

    צילום תמצית רישום צד א(גם צילום מהטלפון זה מצוין)

    צילום תמצית רישום צד ב

    קובץ נוסף

    קובץ נוסף

    מספר טלפון לבירורים

    כתובת לשליחת מסמכים (לא ניתן לשלוח למקום העבודה) ובקשות מיוחדות


    נשמור על קשר

    צור קשר חתונה בקפריסין

    יש לכם שאלות נוספות?

    עדכונים שצריך לעשות באתר

    נשמח לעזור במה שאפשר!

      השם שלך (חובה)

      האימייל שלך: (חובה)

      נושא

      ההודעה שלך


      הכותב אינו נושא באחריות עבור שימוש ברעיונות, דוגמאות ומידע שבמדריך. השימוש הוא באחריות הקורא בלבד

      כתיבת תגובה